Det finns ett uttryckssätt i Thailand som lyder “Same-Same, but different”. Det betyder att någonting är likadant och vid första anblick kan det verka som om ingenting förändras i Bangkok. Men om man ser sig omkring lite noggrannare, upptäcker man många förbättringar för både miljön och klimatet som man inte tänker på till en början.
Bussflottan i Bangkok är på väg att få 2000 helt nya elbussar i trafik, som glider förbi på Sukhumvit Road nästan ljudlöst. Många bussar i den redan existerande bussflottan drivs med biogas, vilket gör innerstadsmiljön både tystare och mer miljövänlig. Dessutom är de flesta taxibilar gasdrivna, och alla tuk-tuks drivs med gasol.
Även eldrivna motorcykeltaxis har börjat dyka upp, vilket ytterligare diversifierar transportalternativen och bidrar till en mer hållbar stadsmiljö.
När BTS, eller Skytrain i dagligt tal, invigdes 1999 var det ett ganska litet system som hade svårt att locka de stora massorna. Numera har systemet byggts ut i alla riktningar och kompletteras sedan 2005 med ett tunnelbanesystem som likaså byggs ut i olika riktningar i ett rasande tempo. Detta har minskat biltrafiken i de centrala delarna, och människor har upptäckt hur effektivt man kan förflytta sig med både Skytrain och tunnelbana. Längs Skytrains pelare har fler och fler gångbanor byggts, vilket gör att man numera kan nå massor av hotell, shoppingcenter och andra byggnader utan att behöva vara på marken.
En annan noterbar förändring är att källsortering finns i snart sagt varje byggnad, där man återvinner plast, papper, matrester och liknande. Denna ökande medvetenhet om hållbarhet hos gemene man har skapat en positiv atmosfär för miljövänliga initiativ och stimulerar invånarna att aktivt bidra till en grönare framtid. Bangkok fortsätter att omvandlas, inte bara i sin infrastruktur utan också i sitt samhälles medvetenhet och engagemang för hållbar utveckling.
Bangkok förändras konstant fast man kanske inte ser det vid en första anblick.
.