Klassiska järnvägsstationen Hua Lamphong har ersatts som huvudstation i Bangkok.
Den nya Bang Sue Grand Central Station i norra delarna av Bangkok är numera huvudstation och är den största järnvägsstationen i ASEAN-området.
Megaprojektet har kostat 15 miljarder baht att bygga. Den kommer bli en riktig reseknutpunkt för alla långväga tåg till och från huvudstaden. Men även flera lokaltåg kommer passera här: den röda linjen, den ljusröda linjen och den mörkröda linjen.
Är detta slutet för Hua Lamphong som station?
Nja, inte riktigt. Tidigare i höstas kommunicerade SRT (State Railway of Thailand) ut att den 23 december stängs Hua Lamphong. Men det blir inte riktigt så. Dock decimeras trafiken ordentligt.
Den oersättliga centralt belägna stationen kommer att spela en reducerad roll från och med den 23 december med endast 22 dagliga avgångar istället för 118. Före pandemin var det 200 tåg som angjorde Hua Lamphong och cirka 60 000 passagerare passerade här varje dag.
Hua Lamphong, formellt känd som Bangkoks Railway Station, kommer att överleva för nu, mest med tanke på dess oumbärliga läge.
Många blev under hösten oroliga vad som skulle hända med stationen. Skulle stationen rivas helt och ersättas med ett shoppingcenter? En flashig kontorsbyggnad? Eller kanske ett museum?
När det gäller museum, så finns det redan ett litet järnvägsmuseum på stationen, något som många missar.
Visst, det ligger lite vid sidan av huvudingången, men är väl värt ett besök för den som är intresserad av tågresor och speciellt thailändsk tåghistoria. Det finns en del intressanta prylar, bilder och minnessaker här. På ena väggen hänger en rad intressanta och grafiska varningsposters.
Arbetet med Thailands första järnväg, med start vid Hua Lamphong, invigdes av Kung Rama V 16 juli 1891.
Dock tillkom själva stationshuset några årtionden senare. Den främre väl avbildade stationshallen invigdes 1916 och är vacker med sina två små torn som ramar in den välvda bågen mellan dem.
Jag har alltid gillat denna relativt enkla station vilken har bra läge och en mysig atmosfär, även om den varit helt klart för liten för den ökande trafiken. Den billiga foodcourten fyller sin funktion innan avresa, med sin billiga standardmat. En våning upp hittar man en lång korridor med kontor. Denna del av byggnaden var en gång i tiden ett fint hotell, som jag gärna upplevt.
Hua Lamphong har även varit utgångspunkt för The Eastern & Oriental Express (Bangkok – Singapore), och flera gånger har man stått och suktat på en exklusiv tågresa när det berömda tåget stått reda att frakta resenärer söderut.
Själv har jag alltid gillat det betydligt enklare södergående t åget ”Special Express 43” mot Surat Thani med avgång 08.05. I sakta mak har tåget susat fram i beskedlig takt mot ett annat Thailand.
Samma tåg stannar efter ett par timmar i kuststaden Hua Hin, vilken gillas av mig som ett perfekt helgstopp.
På Hua Lamphong har man även till och från kunnat uppleva fina ånglok som använts vid utflykter ett halvdussin gånger om året.
Även om jag gillar utveckling så kommer jag sakna Hua Lamphong som det en gång var. Men för nu och ett tag framöver kan man fortfarande uppleva den anrika stationen.
Text & foto: Dennis Thern