1. Kravlöst i Kambodja
  2. Försäkra dig med Emirates
  3. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  4. Or Tor Kor Market i Bangkok
  5. Till Thailand i vinter
  6. Bangkoks Nationalmuseum
  7. Phukets stränder del 2
  8. Med Charlie in i Phukets jungel
  9. Phukets stränder
  10. Äntligen dags att mötas igen
  11. Att bara vara
  12. Alltid ett steg före
  13. Rapport från sandlådan
  14. Använda hela kokosnöten
  15. På elefanternas villkor
  16. Katastrof eller möjlighet?
  17. Phuket och friheten
  18. Strandhugg i sandlådan
  19. På väg till Phuket
  20. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  21. En försäkringslösning till Thailand
  22. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  23. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  24. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  25. Wat Beckham
  26. Mannen från skogen
  27. Konst och kultur i Bangkok
  28. The Serpent i Thailand
  29. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  30. Sawasdee pee mai!
  31. Hongkong´s billigaste sightseeing
  32. Jobba bortifrån
  33. Chatuchak ökar öppettiderna
  34. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  35. Dags för Makha Bucha!
  36. Välkommen till oxens år!
  37. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  38. 2020 är äntligen över!
  39. Vakna upp bland blommorna
  40. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  41. Phuket – då, nu och framåt
  42. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  43. På tåliga reseäventyr
  44. 26 timmar från dörr till dörr!
  45. Som vanligt men ändå annorlunda
  46. Karantänsepilog
  47. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  48. Sätta kameran på diet
  49. Rapport från en gyllene bur
  50. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  51. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  52. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  53. En dåres försvarstal
  54. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  55. Ta det lugnt -ta tåget!
  56. Hemlisar…
  57. 60 år med Thai Airways
  58. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  59. Tillbaka i cykelsadeln
  60. Siargao . . .
  61. Med en korvkiosk på taket
  62. App, app, app
  63. En resa till en svunnen epok
  64. Helt Rhett på Scarlett
  65. Bangkoks lägsta takbar
  66. Panglao – en dold pärla
  67. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  68. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  69. Thailand fokuserar på hållbarhet
  70. Elefanten – en omdebatterad jätte
  71. Vietnam knackar på dörren
  72. Lärare i Thailand
  73. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  74. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  75. Glassigt värre i Bangkok
  76. Resa med riktiga män
  77. Resa i tiden
  78. Bangkok i retrostil
  79. Kicka loss i Thailand
  80. Nytt år 3 gånger om året
  81. Spår av opium och elefanter
  82. Författarsviten: Joseph Conrad
  83. Sra Bua by Kiin Kiin
  84. Författarsviten , Noël Coward
  85. Bedårande bali
  86. Mitt i smeten
  87. Urban Bangkok
  88. ATF land för land
  89. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  90. Se upp för tåget
  91. Den siste kommunisten
  92. Classes bra saker
  93. I Zolitär Zolitude
  94. Thai Airways på väg mot 60
  95. One night in Bangkok
  96. Charterutmaningen: Phu Quoc
  97. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  98. Tåget genom Hanoi
  99. Återvinning
  100. Talang där du minst anar det
  101. Knyta banden i Thailand
  102. Thailand testar nya grepp
  103. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  104. Kopiornas baksida
  105. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  106. Koppla ner och koppla av i Laos
  107. Före GoPro
  108. Opium och jordgubbar
  109. Hemma hos Buk Wae
  110. PATA i Laos
  111. Thai Airways Airbus A-380
  112. Lärare bortom gränserna
  113. När offren glöms bort
  114. Långhårigt på golfbanan
onsdag, december 1, 2021
  1. Kravlöst i Kambodja
  2. Försäkra dig med Emirates
  3. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  4. Or Tor Kor Market i Bangkok
  5. Till Thailand i vinter
  6. Bangkoks Nationalmuseum
  7. Phukets stränder del 2
  8. Med Charlie in i Phukets jungel
  9. Phukets stränder
  10. Äntligen dags att mötas igen
  11. Att bara vara
  12. Alltid ett steg före
  13. Rapport från sandlådan
  14. Använda hela kokosnöten
  15. På elefanternas villkor
  16. Katastrof eller möjlighet?
  17. Phuket och friheten
  18. Strandhugg i sandlådan
  19. På väg till Phuket
  20. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  21. En försäkringslösning till Thailand
  22. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  23. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  24. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  25. Wat Beckham
  26. Mannen från skogen
  27. Konst och kultur i Bangkok
  28. The Serpent i Thailand
  29. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  30. Sawasdee pee mai!
  31. Hongkong´s billigaste sightseeing
  32. Jobba bortifrån
  33. Chatuchak ökar öppettiderna
  34. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  35. Dags för Makha Bucha!
  36. Välkommen till oxens år!
  37. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  38. 2020 är äntligen över!
  39. Vakna upp bland blommorna
  40. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  41. Phuket – då, nu och framåt
  42. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  43. På tåliga reseäventyr
  44. 26 timmar från dörr till dörr!
  45. Som vanligt men ändå annorlunda
  46. Karantänsepilog
  47. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  48. Sätta kameran på diet
  49. Rapport från en gyllene bur
  50. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  51. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  52. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  53. En dåres försvarstal
  54. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  55. Ta det lugnt -ta tåget!
  56. Hemlisar…
  57. 60 år med Thai Airways
  58. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  59. Tillbaka i cykelsadeln
  60. Siargao . . .
  61. Med en korvkiosk på taket
  62. App, app, app
  63. En resa till en svunnen epok
  64. Helt Rhett på Scarlett
  65. Bangkoks lägsta takbar
  66. Panglao – en dold pärla
  67. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  68. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  69. Thailand fokuserar på hållbarhet
  70. Elefanten – en omdebatterad jätte
  71. Vietnam knackar på dörren
  72. Lärare i Thailand
  73. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  74. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  75. Glassigt värre i Bangkok
  76. Resa med riktiga män
  77. Resa i tiden
  78. Bangkok i retrostil
  79. Kicka loss i Thailand
  80. Nytt år 3 gånger om året
  81. Spår av opium och elefanter
  82. Författarsviten: Joseph Conrad
  83. Sra Bua by Kiin Kiin
  84. Författarsviten , Noël Coward
  85. Bedårande bali
  86. Mitt i smeten
  87. Urban Bangkok
  88. ATF land för land
  89. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  90. Se upp för tåget
  91. Den siste kommunisten
  92. Classes bra saker
  93. I Zolitär Zolitude
  94. Thai Airways på väg mot 60
  95. One night in Bangkok
  96. Charterutmaningen: Phu Quoc
  97. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  98. Tåget genom Hanoi
  99. Återvinning
  100. Talang där du minst anar det
  101. Knyta banden i Thailand
  102. Thailand testar nya grepp
  103. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  104. Kopiornas baksida
  105. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  106. Koppla ner och koppla av i Laos
  107. Före GoPro
  108. Opium och jordgubbar
  109. Hemma hos Buk Wae
  110. PATA i Laos
  111. Thai Airways Airbus A-380
  112. Lärare bortom gränserna
  113. När offren glöms bort
  114. Långhårigt på golfbanan

Jag tror det var strax innan år 2000 jag för första gången åkte med Singapore Airlines. Flighten gick från Köpenhamn till Singapore och sedan vidare till Bangkok för mig.

 

På plattan i Köpenhamn stod ett flygplan av modell Airbus A340-300 och väntade på mig – en flygplanstyp som SAS senare skulle införskaffa men som redan då var på väg att fasas ut av Singapore Airlines. Långt före de flesta andra flygbolag.

Något annat som var unikt – och kanske först i branschen vid den här tiden – var en PTV, en personlig tv vid varje plats. Man kunde alltså redan då för drygt 20 år sedan välja vad nan ville titta och slippa tittat på någon förutbestämd film på en flimrig gemensam skärm långt borta.

Airbus A350 tillhör numera ryggraden i Singapore Airlines långdistansflotta- ett mycket bekvämt och miljövänligt flygplan.

Dagens flygning genomförs med en Airbus A350-900 i en tre klass konfiguration, business, economy extra och economy. På grund av den pågående pandemin så samkörs flygningen Singapore – Köpenhamn med Rom, så efter landning i Köpenhamn så forsätter planet till Rom innan det återvänder till Köpenhamn för att åka tillbaka till Singapore igen.

 

Pandemin har ju slagit oerhört hårt mot flygbranschen och olika bolag hanterar det på olika sätt, Singapore Airlines trafikerar för närvarande ungefär 33% av sitt linjenät de hade innan Covid och det gör att man har 63 destinationer som trafikeras idag. Ambitionen är givetvis att återuppta hela nätverket – inklusive flygningarna mellan Stockholm och Singapore via Moskva men när det blir är svårt att sia om just nu mitt uppe i pandemin.

Flygningen inleddes i Phuket med flight SQ735 på en Boeing 737-800 (9V-MGD) som levererades ny till Singapore Airlines under år 2021

Phukets flygplats är näst intill öde och vi är inte många. som ska med flighten, Mycket ombyggnadsarbete förekommer och man putsar och fejar för en förhoppningsvis bättre framtid för turistnäringen på ön.

Boardingen går snabbt och smidigt och efter 1.32 i flygtid landar vi tre minuter innan tidtabellen i Singapore.

 

Singapore ja, det går inte att nämna Singapore Airlines utan att ta upp flygplatsen Changi som är deras nav i världen. Flygplatsen fyller 40 i år men den räknas fortfarande till en av de bästa i världen och kommer ofta överst på listorna när världens bästa flygplats ska utses. Kan bara hålla med.

 

Nåväl nu är det pandemitider och inget är som det brukar – inte ens på Changi – och de som ska av i Singapore får först lämna planet och vi som ska vidare får vänta. Sen förs vi alla till en speciellt inrättad “Holding area” i väntan på våra anslutande flyg. Mat och dryck kan beställas dit från olika restauranger om man vill. Förmodligen även annan shopping.

 

När det sen är dags att kliva ombord på flight SQ352 som trafikeras av en Airbus a350-900 (9V-SMG) ropas flighten upp och vi följer personalen i en gåsmarsch till gaten.

På plats i stol 16A får jag mig en presentation av personalen, både de som jobbar på flighten och vilka finesser som finns att tillgå på min plats. Fyra. olika alternativ till kvällsmat och två olika alternativ till frukost, Kan äta precis när jag vill och när jag vill sova bäddas stolen ner till en säng komplett med täcke och allt- inklusive ett fungerande säkerhetsbälte.

 

Flygningen är ganska glest besatt så efter en sen bit mat somnar jag in bra i den nybäddade sängen. Oerhört skönt att kunna sova bort halva tiden på en 12 timmars flygning. När jag vaknar upp bäddas snabbt sängen om till en stol igen och efter en kopp kaffe börjar jag utforska finesserna på riktigt. En stor lättmanövrerad tv skärm sitter i stolsryggen framför mig, hur mycket film, spel, info och tv som helst att välja på, bra internetuppkoppling, ljuddämpande hörlurar, dubbla läslampor, vattenflaska, förvaringsfack och allt annat du förväntar dig på plats i stolen.

 

Klockan 06:19, trettiosex minuter före tidtabellen landar vi i Köpenhamn och efter en snabb briefing av markpersonalen om vad som gäller med Covid tester och liknande släpps vi av efter en mycket bekväm flygning.

Munskydd och skyddsglasögon tillhör numera standardutrustningen för flygplanspersonalen.

Singapore Airlines är en föregångare i det mesta, utöver att de introducerade PTV till den stora massan så var man också först med att introducera ULR, Ultra Long Range, flygningar när man startade upp non-stop rutten Singapore- New York. Man var först med att flyga med jätteplanet Airbus A380, man var också först med att börja fasa ut dessa jätteplan ur flottan.

 

Det Singapore Airlines gör idag kommer andra flygbolag att göra om 5-10 år. Så passa på att njut av framtiden redan idag, det räcker med att åka Köpenhamn – Rom för att få smaka lite på den.

 

#singaporeairlines

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.