1. Försäkring på långresan
  2. Vågar man planera en vinterresa?
  3. Luang Prabang – juvelen vid flodkröken
  4. This changes everything
  5. Besök i naturens vardagsrum
  6. Resan till Thailand blir nästan kravlös
  7. Distansarbete
  8. Till Thailand med livrem och hängslen
  9. Strandade på Phukets hemligaste strand
  10. Försäkring för karantän i Thailand
  11. Upptäck något nytt – Sri Lanka
  12. Solnedgången över floden
  13. Vår kärlek till Thailand
  14. Författarsviten, Graham Greene
  15. På andra sidan av södra Thailand
  16. Vinter i Thailand trots allt
  17. Tempel utan trängsel – Preah Vihear
  18. Flykten från staden
  19. Vägen till Thailand genom Phuket Sandbox
  20. Hua Lamphong stänger efter 105 år
  21. En tidsmaskin till Thailand
  22. En kämpe återvänder
  23. Kravlöst i Kambodja
  24. Försäkra dig med Emirates
  25. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  26. Or Tor Kor Market i Bangkok
  27. Bangkoks Nationalmuseum
  28. Phukets stränder del 2
  29. Med Charlie in i Phukets jungel
  30. Phukets stränder
  31. Äntligen dags att mötas igen
  32. Att bara vara
  33. Alltid ett steg före
  34. Rapport från sandlådan
  35. Använda hela kokosnöten
  36. På elefanternas villkor
  37. Katastrof eller möjlighet?
  38. Phuket och friheten
  39. Strandhugg i sandlådan
  40. På väg till Phuket
  41. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  42. En försäkringslösning till Thailand
  43. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  44. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  45. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  46. Wat Beckham
  47. Mannen från skogen
  48. Konst och kultur i Bangkok
  49. The Serpent i Thailand
  50. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  51. Sawasdee pee mai!
  52. Hongkong´s billigaste sightseeing
  53. Jobba bortifrån
  54. Chatuchak ökar öppettiderna
  55. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  56. Dags för Makha Bucha!
  57. Välkommen till oxens år!
  58. Elephas Maximus – Kärlek!
  59. 2020 är äntligen över!
  60. Vakna upp bland blommorna
  61. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  62. Phuket – då, nu och framåt
  63. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  64. På tåliga reseäventyr
  65. 26 timmar från dörr till dörr!
  66. Som vanligt men ändå annorlunda
  67. Karantänsepilog
  68. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  69. Sätta kameran på diet
  70. Rapport från en gyllene bur
  71. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  72. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  73. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  74. En dåres försvarstal
  75. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  76. Ta det lugnt -ta tåget!
  77. Hemlisar…
  78. 60 år med Thai Airways
  79. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  80. Tillbaka i cykelsadeln
  81. Siargao . . .
  82. Med en korvkiosk på taket
  83. App, app, app
  84. En resa till en svunnen epok
  85. Helt Rhett på Scarlett
  86. Bangkoks lägsta takbar
  87. Panglao – en dold pärla
  88. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  89. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  90. Thailand fokuserar på hållbarhet
  91. Elefanten – en omdebatterad jätte
  92. Vietnam knackar på dörren
  93. Lärare i Thailand
  94. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  95. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  96. Glassigt värre i Bangkok
  97. Resa med riktiga män
  98. Resa i tiden
  99. Bangkok i retrostil
  100. Kicka loss i Thailand
  101. Nytt år 3 gånger om året
  102. Spår av opium och elefanter
  103. Författarsviten: Joseph Conrad
  104. Sra Bua by Kiin Kiin
  105. Författarsviten , Noël Coward
  106. Bedårande bali
  107. Mitt i smeten
  108. Urban Bangkok
  109. ATF land för land
  110. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  111. Se upp för tåget
  112. Den siste kommunisten
  113. Classes bra saker
  114. I Zolitär Zolitude
  115. Thai Airways på väg mot 60
  116. One night in Bangkok
  117. Charterutmaningen: Phu Quoc
  118. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  119. Tåget genom Hanoi
  120. Återvinning
  121. Talang där du minst anar det
  122. Knyta banden i Thailand
  123. Thailand testar nya grepp
  124. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  125. Kopiornas baksida
  126. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  127. Koppla ner och koppla av i Laos
  128. Före GoPro
  129. Opium och jordgubbar
  130. Hemma hos Buk Wae
  131. PATA i Laos
  132. Thai Airways Airbus A-380
  133. Lärare bortom gränserna
  134. När offren glöms bort
  135. Långhårigt på golfbanan
onsdag, september 28, 2022
  1. Försäkring på långresan
  2. Vågar man planera en vinterresa?
  3. Luang Prabang – juvelen vid flodkröken
  4. This changes everything
  5. Besök i naturens vardagsrum
  6. Resan till Thailand blir nästan kravlös
  7. Distansarbete
  8. Till Thailand med livrem och hängslen
  9. Strandade på Phukets hemligaste strand
  10. Försäkring för karantän i Thailand
  11. Upptäck något nytt – Sri Lanka
  12. Solnedgången över floden
  13. Vår kärlek till Thailand
  14. Författarsviten, Graham Greene
  15. På andra sidan av södra Thailand
  16. Vinter i Thailand trots allt
  17. Tempel utan trängsel – Preah Vihear
  18. Flykten från staden
  19. Vägen till Thailand genom Phuket Sandbox
  20. Hua Lamphong stänger efter 105 år
  21. En tidsmaskin till Thailand
  22. En kämpe återvänder
  23. Kravlöst i Kambodja
  24. Försäkra dig med Emirates
  25. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  26. Or Tor Kor Market i Bangkok
  27. Bangkoks Nationalmuseum
  28. Phukets stränder del 2
  29. Med Charlie in i Phukets jungel
  30. Phukets stränder
  31. Äntligen dags att mötas igen
  32. Att bara vara
  33. Alltid ett steg före
  34. Rapport från sandlådan
  35. Använda hela kokosnöten
  36. På elefanternas villkor
  37. Katastrof eller möjlighet?
  38. Phuket och friheten
  39. Strandhugg i sandlådan
  40. På väg till Phuket
  41. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  42. En försäkringslösning till Thailand
  43. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  44. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  45. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  46. Wat Beckham
  47. Mannen från skogen
  48. Konst och kultur i Bangkok
  49. The Serpent i Thailand
  50. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  51. Sawasdee pee mai!
  52. Hongkong´s billigaste sightseeing
  53. Jobba bortifrån
  54. Chatuchak ökar öppettiderna
  55. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  56. Dags för Makha Bucha!
  57. Välkommen till oxens år!
  58. Elephas Maximus – Kärlek!
  59. 2020 är äntligen över!
  60. Vakna upp bland blommorna
  61. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  62. Phuket – då, nu och framåt
  63. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  64. På tåliga reseäventyr
  65. 26 timmar från dörr till dörr!
  66. Som vanligt men ändå annorlunda
  67. Karantänsepilog
  68. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  69. Sätta kameran på diet
  70. Rapport från en gyllene bur
  71. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  72. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  73. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  74. En dåres försvarstal
  75. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  76. Ta det lugnt -ta tåget!
  77. Hemlisar…
  78. 60 år med Thai Airways
  79. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  80. Tillbaka i cykelsadeln
  81. Siargao . . .
  82. Med en korvkiosk på taket
  83. App, app, app
  84. En resa till en svunnen epok
  85. Helt Rhett på Scarlett
  86. Bangkoks lägsta takbar
  87. Panglao – en dold pärla
  88. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  89. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  90. Thailand fokuserar på hållbarhet
  91. Elefanten – en omdebatterad jätte
  92. Vietnam knackar på dörren
  93. Lärare i Thailand
  94. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  95. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  96. Glassigt värre i Bangkok
  97. Resa med riktiga män
  98. Resa i tiden
  99. Bangkok i retrostil
  100. Kicka loss i Thailand
  101. Nytt år 3 gånger om året
  102. Spår av opium och elefanter
  103. Författarsviten: Joseph Conrad
  104. Sra Bua by Kiin Kiin
  105. Författarsviten , Noël Coward
  106. Bedårande bali
  107. Mitt i smeten
  108. Urban Bangkok
  109. ATF land för land
  110. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  111. Se upp för tåget
  112. Den siste kommunisten
  113. Classes bra saker
  114. I Zolitär Zolitude
  115. Thai Airways på väg mot 60
  116. One night in Bangkok
  117. Charterutmaningen: Phu Quoc
  118. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  119. Tåget genom Hanoi
  120. Återvinning
  121. Talang där du minst anar det
  122. Knyta banden i Thailand
  123. Thailand testar nya grepp
  124. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  125. Kopiornas baksida
  126. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  127. Koppla ner och koppla av i Laos
  128. Före GoPro
  129. Opium och jordgubbar
  130. Hemma hos Buk Wae
  131. PATA i Laos
  132. Thai Airways Airbus A-380
  133. Lärare bortom gränserna
  134. När offren glöms bort
  135. Långhårigt på golfbanan

Jag tror det var strax innan år 2000 jag för första gången åkte med Singapore Airlines. Flighten gick från Köpenhamn till Singapore och sedan vidare till Bangkok för mig.

 

På plattan i Köpenhamn stod ett flygplan av modell Airbus A340-300 och väntade på mig – en flygplanstyp som SAS senare skulle införskaffa men som redan då var på väg att fasas ut av Singapore Airlines. Långt före de flesta andra flygbolag.

Något annat som var unikt – och kanske först i branschen vid den här tiden – var en PTV, en personlig tv vid varje plats. Man kunde alltså redan då för drygt 20 år sedan välja vad nan ville titta och slippa tittat på någon förutbestämd film på en flimrig gemensam skärm långt borta.

Airbus A350 tillhör numera ryggraden i Singapore Airlines långdistansflotta- ett mycket bekvämt och miljövänligt flygplan.

Dagens flygning genomförs med en Airbus A350-900 i en tre klass konfiguration, business, economy extra och economy. På grund av den pågående pandemin så samkörs flygningen Singapore – Köpenhamn med Rom, så efter landning i Köpenhamn så forsätter planet till Rom innan det återvänder till Köpenhamn för att åka tillbaka till Singapore igen.

 

Pandemin har ju slagit oerhört hårt mot flygbranschen och olika bolag hanterar det på olika sätt, Singapore Airlines trafikerar för närvarande ungefär 33% av sitt linjenät de hade innan Covid och det gör att man har 63 destinationer som trafikeras idag. Ambitionen är givetvis att återuppta hela nätverket – inklusive flygningarna mellan Stockholm och Singapore via Moskva men när det blir är svårt att sia om just nu mitt uppe i pandemin.

Flygningen inleddes i Phuket med flight SQ735 på en Boeing 737-800 (9V-MGD) som levererades ny till Singapore Airlines under år 2021

Phukets flygplats är näst intill öde och vi är inte många. som ska med flighten, Mycket ombyggnadsarbete förekommer och man putsar och fejar för en förhoppningsvis bättre framtid för turistnäringen på ön.

Boardingen går snabbt och smidigt och efter 1.32 i flygtid landar vi tre minuter innan tidtabellen i Singapore.

 

Singapore ja, det går inte att nämna Singapore Airlines utan att ta upp flygplatsen Changi som är deras nav i världen. Flygplatsen fyller 40 i år men den räknas fortfarande till en av de bästa i världen och kommer ofta överst på listorna när världens bästa flygplats ska utses. Kan bara hålla med.

 

Nåväl nu är det pandemitider och inget är som det brukar – inte ens på Changi – och de som ska av i Singapore får först lämna planet och vi som ska vidare får vänta. Sen förs vi alla till en speciellt inrättad “Holding area” i väntan på våra anslutande flyg. Mat och dryck kan beställas dit från olika restauranger om man vill. Förmodligen även annan shopping.

 

När det sen är dags att kliva ombord på flight SQ352 som trafikeras av en Airbus a350-900 (9V-SMG) ropas flighten upp och vi följer personalen i en gåsmarsch till gaten.

På plats i stol 16A får jag mig en presentation av personalen, både de som jobbar på flighten och vilka finesser som finns att tillgå på min plats. Fyra. olika alternativ till kvällsmat och två olika alternativ till frukost, Kan äta precis när jag vill och när jag vill sova bäddas stolen ner till en säng komplett med täcke och allt- inklusive ett fungerande säkerhetsbälte.

 

Flygningen är ganska glest besatt så efter en sen bit mat somnar jag in bra i den nybäddade sängen. Oerhört skönt att kunna sova bort halva tiden på en 12 timmars flygning. När jag vaknar upp bäddas snabbt sängen om till en stol igen och efter en kopp kaffe börjar jag utforska finesserna på riktigt. En stor lättmanövrerad tv skärm sitter i stolsryggen framför mig, hur mycket film, spel, info och tv som helst att välja på, bra internetuppkoppling, ljuddämpande hörlurar, dubbla läslampor, vattenflaska, förvaringsfack och allt annat du förväntar dig på plats i stolen.

 

Klockan 06:19, trettiosex minuter före tidtabellen landar vi i Köpenhamn och efter en snabb briefing av markpersonalen om vad som gäller med Covid tester och liknande släpps vi av efter en mycket bekväm flygning.

Munskydd och skyddsglasögon tillhör numera standardutrustningen för flygplanspersonalen.

Singapore Airlines är en föregångare i det mesta, utöver att de introducerade PTV till den stora massan så var man också först med att introducera ULR, Ultra Long Range, flygningar när man startade upp non-stop rutten Singapore- New York. Man var först med att flyga med jätteplanet Airbus A380, man var också först med att börja fasa ut dessa jätteplan ur flottan.

 

Det Singapore Airlines gör idag kommer andra flygbolag att göra om 5-10 år. Så passa på att njut av framtiden redan idag, det räcker med att åka Köpenhamn – Rom för att få smaka lite på den.

 

#singaporeairlines

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.