Jag tror det var strax innan år 2000 jag för första gången åkte med Singapore Airlines. Flighten gick från Köpenhamn till Singapore och sedan vidare till Bangkok för mig.
På plattan i Köpenhamn stod ett flygplan av modell Airbus A340-300 och väntade på mig – en flygplanstyp som SAS senare skulle införskaffa men som redan då var på väg att fasas ut av Singapore Airlines. Långt före de flesta andra flygbolag.
Något annat som var unikt – och kanske först i branschen vid den här tiden – var en PTV, en personlig tv vid varje plats. Man kunde alltså redan då för drygt 20 år sedan välja vad nan ville titta och slippa tittat på någon förutbestämd film på en flimrig gemensam skärm långt borta.
Dagens flygning genomförs med en Airbus A350-900 i en tre klass konfiguration, business, economy extra och economy. På grund av den pågående pandemin så samkörs flygningen Singapore – Köpenhamn med Rom, så efter landning i Köpenhamn så forsätter planet till Rom innan det återvänder till Köpenhamn för att åka tillbaka till Singapore igen.
Pandemin har ju slagit oerhört hårt mot flygbranschen och olika bolag hanterar det på olika sätt, Singapore Airlines trafikerar för närvarande ungefär 33% av sitt linjenät de hade innan Covid och det gör att man har 63 destinationer som trafikeras idag. Ambitionen är givetvis att återuppta hela nätverket – inklusive flygningarna mellan Stockholm och Singapore via Moskva men när det blir är svårt att sia om just nu mitt uppe i pandemin.
Flygningen inleddes i Phuket med flight SQ735 på en Boeing 737-800 (9V-MGD) som levererades ny till Singapore Airlines under år 2021
Phukets flygplats är näst intill öde och vi är inte många. som ska med flighten, Mycket ombyggnadsarbete förekommer och man putsar och fejar för en förhoppningsvis bättre framtid för turistnäringen på ön.
Boardingen går snabbt och smidigt och efter 1.32 i flygtid landar vi tre minuter innan tidtabellen i Singapore.
Singapore ja, det går inte att nämna Singapore Airlines utan att ta upp flygplatsen Changi som är deras nav i världen. Flygplatsen fyller 40 i år men den räknas fortfarande till en av de bästa i världen och kommer ofta överst på listorna när världens bästa flygplats ska utses. Kan bara hålla med.
Nåväl nu är det pandemitider och inget är som det brukar – inte ens på Changi – och de som ska av i Singapore får först lämna planet och vi som ska vidare får vänta. Sen förs vi alla till en speciellt inrättad “Holding area” i väntan på våra anslutande flyg. Mat och dryck kan beställas dit från olika restauranger om man vill. Förmodligen även annan shopping.
När det sen är dags att kliva ombord på flight SQ352 som trafikeras av en Airbus a350-900 (9V-SMG) ropas flighten upp och vi följer personalen i en gåsmarsch till gaten.
På plats i stol 16A får jag mig en presentation av personalen, både de som jobbar på flighten och vilka finesser som finns att tillgå på min plats. Fyra. olika alternativ till kvällsmat och två olika alternativ till frukost, Kan äta precis när jag vill och när jag vill sova bäddas stolen ner till en säng komplett med täcke och allt- inklusive ett fungerande säkerhetsbälte.
Flygningen är ganska glest besatt så efter en sen bit mat somnar jag in bra i den nybäddade sängen. Oerhört skönt att kunna sova bort halva tiden på en 12 timmars flygning. När jag vaknar upp bäddas snabbt sängen om till en stol igen och efter en kopp kaffe börjar jag utforska finesserna på riktigt. En stor lättmanövrerad tv skärm sitter i stolsryggen framför mig, hur mycket film, spel, info och tv som helst att välja på, bra internetuppkoppling, ljuddämpande hörlurar, dubbla läslampor, vattenflaska, förvaringsfack och allt annat du förväntar dig på plats i stolen.
Klockan 06:19, trettiosex minuter före tidtabellen landar vi i Köpenhamn och efter en snabb briefing av markpersonalen om vad som gäller med Covid tester och liknande släpps vi av efter en mycket bekväm flygning.
Singapore Airlines är en föregångare i det mesta, utöver att de introducerade PTV till den stora massan så var man också först med att introducera ULR, Ultra Long Range, flygningar när man startade upp non-stop rutten Singapore- New York. Man var först med att flyga med jätteplanet Airbus A380, man var också först med att börja fasa ut dessa jätteplan ur flottan.
Det Singapore Airlines gör idag kommer andra flygbolag att göra om 5-10 år. Så passa på att njut av framtiden redan idag, det räcker med att åka Köpenhamn – Rom för att få smaka lite på den.