Den 1 maj 1960 tog ett nytt flygbolag sig upp bland molnen – Thai Airways var fött. Från 1960 till 1977 var det ett bolag som samarbetade mycket med SAS och det finns många SAS piloter som flugit för Thai Airways liksom att väldigt många Svenskar fått sin första upplevelse av Thailand genom att kliva på ett Thai Airways plan i kalla skandinavien på väg mot Bangkok.
Det skulle givetvis firats med pompa och ståt men på grund av Coronaviruset är i princip alla flygningar inställda sedan en månad tillbaka. Destination Asien var med och firade Thai Airways 2010 när de fyllde 50 år och då såg saker och ting klart ljusare ut för både Thai Airways och turismen i Thailand
Men Thai Airways var nere för räkning redan innan Coronavirusets framfart och tyvärr så var det delvis av de orsaker som man kunde förutspå 2010.
Thai Airways ägs till 51% av den Thailändska staten och står under transportministeriets kontroll.
Det leder i Thailand obönhörligen till att politiker och andra med inflytande över den rådande politiska situationen lägger sig i hur företaget sköts, vad som köps in och vart man flyger.
Inga av dess beslut tas på affärsmässiga grunder och därför har Thai haft en av de mest brokiga flygplansflottorna i världen och haft väldigt mycket mer anställda än deras konkurrenter som exempelvis Singapore Airlines trots att de senare betjänar många fler destinationer i världen än Thai Airways
Det fins dock ett visst hopp för överlevnad för Thai Airways.
I veckan som gick presenterades en omstruktureringsplan för Thai Airways. Finansinisteriet lånar ut 50 miljarder baht kortsiktigt – till årets slut – för hjälpa företaget att överleva. Under tiden ska de förhandla med sina kreditorer och komma upp med en plan hur man ska kunna minska kostnaderna och strukturera om företaget.
Flera källor uppger nu att rehabiliteringsplanen redan existerar och att Thai Airways kommer att delas upp i fem olika dotterbolag som alla ägs av ett holdingbolag och därmed blir mycket svårare för utomstående inflytelserika personer i Thailand att påverka. Staten kommer också att sälja 3% av sitt innehav och därmed förlora den direkta kontrollen över bolaget man har idag.
De fem olika dotterbolagen som föreslås är:
Thai Smile. Ett inrikes och regionalt dotterbolag som redan flyger med en enhetlig och effektiv flotta.
Technical Services. Kommer att ha hand om flygplansflottans underhåll och service på annan flygplatsutrustning.
Cargo Services. Kommer att hantera flygfrakt som är redan idag vinstbringande för Thai Airways.
Ground services. Har hand om all incheckning, bagage service och liknande.
Catering. Kommer att sköta all mat och dryck ombord samt Thai Airways lounger runtom i världen.
Thai Airways kan välja att äga dessa dotterbolag fullt ut eller välja att samarbeta med en eller flera partners.
Eftersom en minskning av personal är vital för att planen ska fungera så kommer inte alla att erbjudas jobb på de nya bolagen utan de kommer att erbjudas avgångsvederlag och kompensationspaket. De frikostiga förmånerna för vissa delar av personalen och politiker och deras familjer ryktas också vara historia. Vi får väl se hur det blir med det.
Liknande förändringar föreslogs redan 2010 då Piyasvasti Amranand som vid den tiden var CEO för Thai Airways försökte starta ett low cost bolag tillsammans med Singapores Tiger Airways, något som stötte på politiskt motstånd likväl som hans försök att skaffa en mer enhetlig och bränsleeffektiv flotta. Han sparkades 2012 trots att han på tre år som CEO vänt en stor förlust till vinst.
Sen dess har Thai Airways inte haft många vinstgivande år.
Den här omstruktureringsplanen är kanske Thai Airways sista chans att överleva – men det hänger också på hur långvarig corona pandemin kommer att härja runt världen.
Tills vi vet hur det går får vi passa på att gratulera Thai Airways till 60 år i luften och önska dem lycka till i framtiden.
Källor: Thisrupt, Bangkok Insight, Reuters