1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan
onsdag, maj 12, 2021
  1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan

Den 1:a maj 1960 lyfte en DC-6B från Bangkoks Don Mueang flygplats med riktning mot Hong Kong och i samma ögonblick var Thai Airways International fött.
Från början var Thai Airways International ett samarbete mellan TAC, Thai Airways Company, och SAS från Skandinavien.

TAC sysslade med inrikestrafik i Thailand och skulle med hjälp av SAS bygga upp ett internationellt flygbolag. Till en början var många piloter och personer i ledande ställning för det nya bolaget skandinaver. Deras uppgift var främst att träna thailändarna att sköta ett internationellt flygbolag.

 

9 destinationer
Det första året flög man till 9 olika destinationer som alla låg inom Asien. Från Calcutta i Indien anslöt man till SAS på den tiden ganska stora nätverk runtom i världen.
1971 började Thai Airways  flyga till andra kontinenter, med början till Australien och Sydney. Året därpå kom Thai Airways för första gången till Europa då man startade rutten Bangkok-Köpenhamn. Man använde sig då av flygplan som var av modellen Caravelle SE-210. Dessa hyrdes från SAS och målades i ett mycket SAS-likt färgschema. Dessutom skrevs den första THAI-logotypen med samma typsnitt och på samma sätt som SAS dåvarande logo.

Star Alliance
Fadderperioden för SAS var över 1977 då man sålde sin andel till den thailändska staten. De två bolagen länkades åter samman 1997 när de båda var med om att bilda flygbolagsalliansen Star Alliance.
Idag har Thai Airways en flotta på 83 flygplan och transporterar nära 20 miljoner passagerare årligen till 80 olika destinationer på fem kontinenter. Bland annat flyger man sedan 2009 till alla de skandinaviska huvudstäderna.

Turismen
För turismens utveckling i Thailand kan Thai Airways insats inte underskattas, man har alltid värnat om det typiskt thailändska och man möts redan i dörren av det berömda thailändska leendet.
När det gäller turismen i regionen kan Thai Airways ta åt sig en stor del av äran för att ha öppnat upp turismen på destinationer som Bali och Nepal då Thai Airways var pionjärer på dessa destinationer.

Turbulenta år
Efter ett par turbulenta år, där 2008 var ett riktigt bottennapp för Thai Airways med ockupationen av Bangkoks flygplats och de skyhöga bränslepriserna som största problem, så verkar bolaget nu vara på rätt kurs igen.
En ambitiös uppgraderingsplan för flygplansflottan har genomförts och till 2012 så tog man sin första Airbus A-380 i bruk.
Thai Airways är mycket stolta över sin historia och man målade som en del i 50-års firandet ett av sina flygplan i den klassisk färgsättningen från 1960-talet.

Framtiden?

Med en numera modern och ändamålsenlig flygplansflotta så borde ju allt vara frid och fröjd inför nästa års 60 års firande kan man tänka?

Nej, Thai Airways möter stark konkurrens från främst de mellanösternbaserade flygbolagen Emirats, Qatar Airways och Etihad som konkurrerar om viktiga resenärsflöden. Men Thai Airways är tillsammans med Norwegian det enda bolaget som flyger Non-stop mellan skandinavien och Thailand och vill man ha kortast restid så får man välja någon av dessa.

Ett annat mer framtida problem är det allmänna val som planeras att hållas i Thailand under 2019, den civila regering som brukar följa på detta har ofta fått förödande konsekvenser för Thai Airways lönsamhet då de politiskt tillsatta i styrelsen mer än gärna blandar sig i hur ett flygbolag ska skötas trots att de inte har en aning om det. Men den tiden, den sorgen.

 

Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.