1. Kravlöst i Kambodja
  2. Försäkra dig med Emirates
  3. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  4. Or Tor Kor Market i Bangkok
  5. Till Thailand i vinter
  6. Bangkoks Nationalmuseum
  7. Phukets stränder del 2
  8. Med Charlie in i Phukets jungel
  9. Phukets stränder
  10. Äntligen dags att mötas igen
  11. Att bara vara
  12. Alltid ett steg före
  13. Rapport från sandlådan
  14. Använda hela kokosnöten
  15. På elefanternas villkor
  16. Katastrof eller möjlighet?
  17. Phuket och friheten
  18. Strandhugg i sandlådan
  19. På väg till Phuket
  20. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  21. En försäkringslösning till Thailand
  22. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  23. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  24. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  25. Wat Beckham
  26. Mannen från skogen
  27. Konst och kultur i Bangkok
  28. The Serpent i Thailand
  29. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  30. Sawasdee pee mai!
  31. Hongkong´s billigaste sightseeing
  32. Jobba bortifrån
  33. Chatuchak ökar öppettiderna
  34. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  35. Dags för Makha Bucha!
  36. Välkommen till oxens år!
  37. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  38. 2020 är äntligen över!
  39. Vakna upp bland blommorna
  40. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  41. Phuket – då, nu och framåt
  42. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  43. På tåliga reseäventyr
  44. 26 timmar från dörr till dörr!
  45. Som vanligt men ändå annorlunda
  46. Karantänsepilog
  47. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  48. Sätta kameran på diet
  49. Rapport från en gyllene bur
  50. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  51. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  52. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  53. En dåres försvarstal
  54. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  55. Ta det lugnt -ta tåget!
  56. Hemlisar…
  57. 60 år med Thai Airways
  58. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  59. Tillbaka i cykelsadeln
  60. Siargao . . .
  61. Med en korvkiosk på taket
  62. App, app, app
  63. En resa till en svunnen epok
  64. Helt Rhett på Scarlett
  65. Bangkoks lägsta takbar
  66. Panglao – en dold pärla
  67. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  68. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  69. Thailand fokuserar på hållbarhet
  70. Elefanten – en omdebatterad jätte
  71. Vietnam knackar på dörren
  72. Lärare i Thailand
  73. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  74. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  75. Glassigt värre i Bangkok
  76. Resa med riktiga män
  77. Resa i tiden
  78. Bangkok i retrostil
  79. Kicka loss i Thailand
  80. Nytt år 3 gånger om året
  81. Spår av opium och elefanter
  82. Författarsviten: Joseph Conrad
  83. Sra Bua by Kiin Kiin
  84. Författarsviten , Noël Coward
  85. Bedårande bali
  86. Mitt i smeten
  87. Urban Bangkok
  88. ATF land för land
  89. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  90. Se upp för tåget
  91. Den siste kommunisten
  92. Classes bra saker
  93. I Zolitär Zolitude
  94. Thai Airways på väg mot 60
  95. One night in Bangkok
  96. Charterutmaningen: Phu Quoc
  97. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  98. Tåget genom Hanoi
  99. Återvinning
  100. Talang där du minst anar det
  101. Knyta banden i Thailand
  102. Thailand testar nya grepp
  103. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  104. Kopiornas baksida
  105. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  106. Koppla ner och koppla av i Laos
  107. Före GoPro
  108. Opium och jordgubbar
  109. Hemma hos Buk Wae
  110. PATA i Laos
  111. Thai Airways Airbus A-380
  112. Lärare bortom gränserna
  113. När offren glöms bort
  114. Långhårigt på golfbanan
onsdag, december 1, 2021
  1. Kravlöst i Kambodja
  2. Försäkra dig med Emirates
  3. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  4. Or Tor Kor Market i Bangkok
  5. Till Thailand i vinter
  6. Bangkoks Nationalmuseum
  7. Phukets stränder del 2
  8. Med Charlie in i Phukets jungel
  9. Phukets stränder
  10. Äntligen dags att mötas igen
  11. Att bara vara
  12. Alltid ett steg före
  13. Rapport från sandlådan
  14. Använda hela kokosnöten
  15. På elefanternas villkor
  16. Katastrof eller möjlighet?
  17. Phuket och friheten
  18. Strandhugg i sandlådan
  19. På väg till Phuket
  20. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  21. En försäkringslösning till Thailand
  22. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  23. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  24. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  25. Wat Beckham
  26. Mannen från skogen
  27. Konst och kultur i Bangkok
  28. The Serpent i Thailand
  29. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  30. Sawasdee pee mai!
  31. Hongkong´s billigaste sightseeing
  32. Jobba bortifrån
  33. Chatuchak ökar öppettiderna
  34. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  35. Dags för Makha Bucha!
  36. Välkommen till oxens år!
  37. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  38. 2020 är äntligen över!
  39. Vakna upp bland blommorna
  40. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  41. Phuket – då, nu och framåt
  42. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  43. På tåliga reseäventyr
  44. 26 timmar från dörr till dörr!
  45. Som vanligt men ändå annorlunda
  46. Karantänsepilog
  47. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  48. Sätta kameran på diet
  49. Rapport från en gyllene bur
  50. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  51. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  52. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  53. En dåres försvarstal
  54. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  55. Ta det lugnt -ta tåget!
  56. Hemlisar…
  57. 60 år med Thai Airways
  58. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  59. Tillbaka i cykelsadeln
  60. Siargao . . .
  61. Med en korvkiosk på taket
  62. App, app, app
  63. En resa till en svunnen epok
  64. Helt Rhett på Scarlett
  65. Bangkoks lägsta takbar
  66. Panglao – en dold pärla
  67. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  68. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  69. Thailand fokuserar på hållbarhet
  70. Elefanten – en omdebatterad jätte
  71. Vietnam knackar på dörren
  72. Lärare i Thailand
  73. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  74. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  75. Glassigt värre i Bangkok
  76. Resa med riktiga män
  77. Resa i tiden
  78. Bangkok i retrostil
  79. Kicka loss i Thailand
  80. Nytt år 3 gånger om året
  81. Spår av opium och elefanter
  82. Författarsviten: Joseph Conrad
  83. Sra Bua by Kiin Kiin
  84. Författarsviten , Noël Coward
  85. Bedårande bali
  86. Mitt i smeten
  87. Urban Bangkok
  88. ATF land för land
  89. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  90. Se upp för tåget
  91. Den siste kommunisten
  92. Classes bra saker
  93. I Zolitär Zolitude
  94. Thai Airways på väg mot 60
  95. One night in Bangkok
  96. Charterutmaningen: Phu Quoc
  97. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  98. Tåget genom Hanoi
  99. Återvinning
  100. Talang där du minst anar det
  101. Knyta banden i Thailand
  102. Thailand testar nya grepp
  103. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  104. Kopiornas baksida
  105. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  106. Koppla ner och koppla av i Laos
  107. Före GoPro
  108. Opium och jordgubbar
  109. Hemma hos Buk Wae
  110. PATA i Laos
  111. Thai Airways Airbus A-380
  112. Lärare bortom gränserna
  113. När offren glöms bort
  114. Långhårigt på golfbanan

Den 1:a maj 1960 lyfte en DC-6B från Bangkoks Don Mueang flygplats med riktning mot Hong Kong och i samma ögonblick var Thai Airways International fött.
Från början var Thai Airways International ett samarbete mellan TAC, Thai Airways Company, och SAS från Skandinavien.

TAC sysslade med inrikestrafik i Thailand och skulle med hjälp av SAS bygga upp ett internationellt flygbolag. Till en början var många piloter och personer i ledande ställning för det nya bolaget skandinaver. Deras uppgift var främst att träna thailändarna att sköta ett internationellt flygbolag.

 

9 destinationer
Det första året flög man till 9 olika destinationer som alla låg inom Asien. Från Calcutta i Indien anslöt man till SAS på den tiden ganska stora nätverk runtom i världen.
1971 började Thai Airways  flyga till andra kontinenter, med början till Australien och Sydney. Året därpå kom Thai Airways för första gången till Europa då man startade rutten Bangkok-Köpenhamn. Man använde sig då av flygplan som var av modellen Caravelle SE-210. Dessa hyrdes från SAS och målades i ett mycket SAS-likt färgschema. Dessutom skrevs den första THAI-logotypen med samma typsnitt och på samma sätt som SAS dåvarande logo.

Star Alliance
Fadderperioden för SAS var över 1977 då man sålde sin andel till den thailändska staten. De två bolagen länkades åter samman 1997 när de båda var med om att bilda flygbolagsalliansen Star Alliance.
Idag har Thai Airways en flotta på 83 flygplan och transporterar nära 20 miljoner passagerare årligen till 80 olika destinationer på fem kontinenter. Bland annat flyger man sedan 2009 till alla de skandinaviska huvudstäderna.

Turismen
För turismens utveckling i Thailand kan Thai Airways insats inte underskattas, man har alltid värnat om det typiskt thailändska och man möts redan i dörren av det berömda thailändska leendet.
När det gäller turismen i regionen kan Thai Airways ta åt sig en stor del av äran för att ha öppnat upp turismen på destinationer som Bali och Nepal då Thai Airways var pionjärer på dessa destinationer.

Turbulenta år
Efter ett par turbulenta år, där 2008 var ett riktigt bottennapp för Thai Airways med ockupationen av Bangkoks flygplats och de skyhöga bränslepriserna som största problem, så verkar bolaget nu vara på rätt kurs igen.
En ambitiös uppgraderingsplan för flygplansflottan har genomförts och till 2012 så tog man sin första Airbus A-380 i bruk.
Thai Airways är mycket stolta över sin historia och man målade som en del i 50-års firandet ett av sina flygplan i den klassisk färgsättningen från 1960-talet.

Framtiden?

Med en numera modern och ändamålsenlig flygplansflotta så borde ju allt vara frid och fröjd inför nästa års 60 års firande kan man tänka?

Nej, Thai Airways möter stark konkurrens från främst de mellanösternbaserade flygbolagen Emirats, Qatar Airways och Etihad som konkurrerar om viktiga resenärsflöden. Men Thai Airways är tillsammans med Norwegian det enda bolaget som flyger Non-stop mellan skandinavien och Thailand och vill man ha kortast restid så får man välja någon av dessa.

Ett annat mer framtida problem är det allmänna val som planeras att hållas i Thailand under 2019, den civila regering som brukar följa på detta har ofta fått förödande konsekvenser för Thai Airways lönsamhet då de politiskt tillsatta i styrelsen mer än gärna blandar sig i hur ett flygbolag ska skötas trots att de inte har en aning om det. Men den tiden, den sorgen.

 

Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.