1. På elefanternas villkor
  2. Katastrof eller möjlighet?
  3. Phuket och friheten
  4. Strandhugg i sandlådan
  5. På väg till Phuket
  6. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  7. En försäkringslösning till Thailand
  8. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  9. Phuket Sandbox
  10. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  11. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  12. Wat Beckham
  13. Guiden till Phuket semestern och vidare i Thailand
  14. Mannen från skogen
  15. Konst och kultur i Bangkok
  16. The Serpent i Thailand
  17. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  18. Sawasdee pee mai!
  19. Hongkong´s billigaste sightseeing
  20. Jobba bortifrån
  21. Chatuchak ökar öppettiderna
  22. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  23. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  24. Dags för Makha Bucha!
  25. Välkommen till oxens år!
  26. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  27. 2020 är äntligen över!
  28. Vakna upp bland blommorna
  29. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  30. Phuket – då, nu och framåt
  31. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  32. På tåliga reseäventyr
  33. 26 timmar från dörr till dörr!
  34. Som vanligt men ändå annorlunda
  35. Karantänsepilog
  36. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  37. Sätta kameran på diet
  38. Rapport från en gyllene bur
  39. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  40. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  41. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  42. En dåres försvarstal
  43. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  44. Ta det lugnt -ta tåget!
  45. Hemlisar…
  46. 60 år med Thai Airways
  47. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Siargao . . .
  50. Med en korvkiosk på taket
  51. App, app, app
  52. En resa till en svunnen epok
  53. Helt Rhett på Scarlett
  54. Bangkoks lägsta takbar
  55. Panglao – en dold pärla
  56. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  57. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  58. Thailand fokuserar på hållbarhet
  59. Elefanten – en omdebatterad jätte
  60. Vietnam knackar på dörren
  61. Lärare i Thailand
  62. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  63. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  64. Glassigt värre i Bangkok
  65. Resa med riktiga män
  66. Resa i tiden
  67. Bangkok i retrostil
  68. Kicka loss i Thailand
  69. Nytt år 3 gånger om året
  70. Spår av opium och elefanter
  71. Författarsviten: Joseph Conrad
  72. Sra Bua by Kiin Kiin
  73. Författarsviten , Noël Coward
  74. Bedårande bali
  75. Mitt i smeten
  76. Urban Bangkok
  77. ATF land för land
  78. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  79. Se upp för tåget
  80. Den siste kommunisten
  81. Classes bra saker
  82. I Zolitär Zolitude
  83. Thai Airways på väg mot 60
  84. One night in Bangkok
  85. Charterutmaningen: Phu Quoc
  86. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  87. Tåget genom Hanoi
  88. Återvinning
  89. Talang där du minst anar det
  90. Knyta banden i Thailand
  91. Thailand testar nya grepp
  92. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  93. Kopiornas baksida
  94. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  95. Koppla ner och koppla av i Laos
  96. Före GoPro
  97. Opium och jordgubbar
  98. Hemma hos Buk Wae
  99. PATA i Laos
  100. Thai Airways Airbus A-380
  101. Lärare bortom gränserna
  102. När offren glöms bort
  103. Långhårigt på golfbanan
torsdag, juli 29, 2021
  1. På elefanternas villkor
  2. Katastrof eller möjlighet?
  3. Phuket och friheten
  4. Strandhugg i sandlådan
  5. På väg till Phuket
  6. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  7. En försäkringslösning till Thailand
  8. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  9. Phuket Sandbox
  10. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  11. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  12. Wat Beckham
  13. Guiden till Phuket semestern och vidare i Thailand
  14. Mannen från skogen
  15. Konst och kultur i Bangkok
  16. The Serpent i Thailand
  17. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  18. Sawasdee pee mai!
  19. Hongkong´s billigaste sightseeing
  20. Jobba bortifrån
  21. Chatuchak ökar öppettiderna
  22. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  23. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  24. Dags för Makha Bucha!
  25. Välkommen till oxens år!
  26. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  27. 2020 är äntligen över!
  28. Vakna upp bland blommorna
  29. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  30. Phuket – då, nu och framåt
  31. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  32. På tåliga reseäventyr
  33. 26 timmar från dörr till dörr!
  34. Som vanligt men ändå annorlunda
  35. Karantänsepilog
  36. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  37. Sätta kameran på diet
  38. Rapport från en gyllene bur
  39. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  40. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  41. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  42. En dåres försvarstal
  43. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  44. Ta det lugnt -ta tåget!
  45. Hemlisar…
  46. 60 år med Thai Airways
  47. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Siargao . . .
  50. Med en korvkiosk på taket
  51. App, app, app
  52. En resa till en svunnen epok
  53. Helt Rhett på Scarlett
  54. Bangkoks lägsta takbar
  55. Panglao – en dold pärla
  56. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  57. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  58. Thailand fokuserar på hållbarhet
  59. Elefanten – en omdebatterad jätte
  60. Vietnam knackar på dörren
  61. Lärare i Thailand
  62. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  63. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  64. Glassigt värre i Bangkok
  65. Resa med riktiga män
  66. Resa i tiden
  67. Bangkok i retrostil
  68. Kicka loss i Thailand
  69. Nytt år 3 gånger om året
  70. Spår av opium och elefanter
  71. Författarsviten: Joseph Conrad
  72. Sra Bua by Kiin Kiin
  73. Författarsviten , Noël Coward
  74. Bedårande bali
  75. Mitt i smeten
  76. Urban Bangkok
  77. ATF land för land
  78. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  79. Se upp för tåget
  80. Den siste kommunisten
  81. Classes bra saker
  82. I Zolitär Zolitude
  83. Thai Airways på väg mot 60
  84. One night in Bangkok
  85. Charterutmaningen: Phu Quoc
  86. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  87. Tåget genom Hanoi
  88. Återvinning
  89. Talang där du minst anar det
  90. Knyta banden i Thailand
  91. Thailand testar nya grepp
  92. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  93. Kopiornas baksida
  94. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  95. Koppla ner och koppla av i Laos
  96. Före GoPro
  97. Opium och jordgubbar
  98. Hemma hos Buk Wae
  99. PATA i Laos
  100. Thai Airways Airbus A-380
  101. Lärare bortom gränserna
  102. När offren glöms bort
  103. Långhårigt på golfbanan

Den 1:a maj 1960 lyfte en DC-6B från Bangkoks Don Mueang flygplats med riktning mot Hong Kong och i samma ögonblick var Thai Airways International fött.
Från början var Thai Airways International ett samarbete mellan TAC, Thai Airways Company, och SAS från Skandinavien.

TAC sysslade med inrikestrafik i Thailand och skulle med hjälp av SAS bygga upp ett internationellt flygbolag. Till en början var många piloter och personer i ledande ställning för det nya bolaget skandinaver. Deras uppgift var främst att träna thailändarna att sköta ett internationellt flygbolag.

 

9 destinationer
Det första året flög man till 9 olika destinationer som alla låg inom Asien. Från Calcutta i Indien anslöt man till SAS på den tiden ganska stora nätverk runtom i världen.
1971 började Thai Airways  flyga till andra kontinenter, med början till Australien och Sydney. Året därpå kom Thai Airways för första gången till Europa då man startade rutten Bangkok-Köpenhamn. Man använde sig då av flygplan som var av modellen Caravelle SE-210. Dessa hyrdes från SAS och målades i ett mycket SAS-likt färgschema. Dessutom skrevs den första THAI-logotypen med samma typsnitt och på samma sätt som SAS dåvarande logo.

Star Alliance
Fadderperioden för SAS var över 1977 då man sålde sin andel till den thailändska staten. De två bolagen länkades åter samman 1997 när de båda var med om att bilda flygbolagsalliansen Star Alliance.
Idag har Thai Airways en flotta på 83 flygplan och transporterar nära 20 miljoner passagerare årligen till 80 olika destinationer på fem kontinenter. Bland annat flyger man sedan 2009 till alla de skandinaviska huvudstäderna.

Turismen
För turismens utveckling i Thailand kan Thai Airways insats inte underskattas, man har alltid värnat om det typiskt thailändska och man möts redan i dörren av det berömda thailändska leendet.
När det gäller turismen i regionen kan Thai Airways ta åt sig en stor del av äran för att ha öppnat upp turismen på destinationer som Bali och Nepal då Thai Airways var pionjärer på dessa destinationer.

Turbulenta år
Efter ett par turbulenta år, där 2008 var ett riktigt bottennapp för Thai Airways med ockupationen av Bangkoks flygplats och de skyhöga bränslepriserna som största problem, så verkar bolaget nu vara på rätt kurs igen.
En ambitiös uppgraderingsplan för flygplansflottan har genomförts och till 2012 så tog man sin första Airbus A-380 i bruk.
Thai Airways är mycket stolta över sin historia och man målade som en del i 50-års firandet ett av sina flygplan i den klassisk färgsättningen från 1960-talet.

Framtiden?

Med en numera modern och ändamålsenlig flygplansflotta så borde ju allt vara frid och fröjd inför nästa års 60 års firande kan man tänka?

Nej, Thai Airways möter stark konkurrens från främst de mellanösternbaserade flygbolagen Emirats, Qatar Airways och Etihad som konkurrerar om viktiga resenärsflöden. Men Thai Airways är tillsammans med Norwegian det enda bolaget som flyger Non-stop mellan skandinavien och Thailand och vill man ha kortast restid så får man välja någon av dessa.

Ett annat mer framtida problem är det allmänna val som planeras att hållas i Thailand under 2019, den civila regering som brukar följa på detta har ofta fått förödande konsekvenser för Thai Airways lönsamhet då de politiskt tillsatta i styrelsen mer än gärna blandar sig i hur ett flygbolag ska skötas trots att de inte har en aning om det. Men den tiden, den sorgen.

 

Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.