En stor station med minimal trafik

Det var meningen att Bangkoks gamla huvudstation för järnvägen Hua Lamphong skulle ersättas av den nya Bang Sue Grand Central station den 23 december 2021. Nu blev det inte riktigt så och den nybyggda och flygplatsliknande 15 miljarders byggnaden ligger fortfarande i princip öde.

 

Hur blev det så här?

Som en modern flygplats
Känslan av en modern flygplats infinner sig fort - glas, stål, blanka golv och gigantiska ytot
Skyltningen
är fortfarande ganska analog - men det räcker för den lilla trafiken här är just nu.
Plazan utanför
är tom och öde- inte en massa matstånd, småbutiker och andra shops som brukar omgärda thailändska stationer
Föregående bild
Nästa bild

Pandemin försenade det hela och för närvarande är det bara två förortslinjer, till Taling Chan och Rangsit samt tunnelbanans blåa linje som angör den gigantiska stationen med 26 plattformar  på tre nivåer som sträcker sig över totalt nära  275 000 kvadratmeters yta i byggnaden.

Men det kan kanske vara klokt att bygga för framtiden då Bangkoks tunnelbana och skytrain sistem har byggts ut i en rasande fart de senaste åren och har idag en total spårlängd på 21 mil och inom 5 år ska ytterligare 12 mil adderas till de redan befintliga linjenätet.

Utöver det så byggs den norr bussterminalen Mor Chit ut för att kunna anpassas till bussarna ut i provinserna och så att man kan ta sig mellan busstationen och Bang Sue Grand Station på ett smidigt sätt.

Det enda man skulle vilja önska sig nu är att de olika systemen enas om ett gemensamt kort – så slipper man ha fickorna fulla med olika kort för olika transportmedel.

Läs gärna det vi trodde skulle bli avskedet för Hua Lamphong signerat Dennis Thern, nu blev det inte så och frågan är om det någonsin blir att Bang Sue Grand Central Starion kommer att helt ersätta Hua Lamphong?