1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan
onsdag, maj 12, 2021
  1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan

Den 1 maj 1960 tog ett nytt flygbolag sig upp bland molnen – Thai Airways var fött.  Från 1960 till 1977 var det ett bolag som samarbetade mycket med SAS och det finns många SAS piloter som flugit för Thai Airways liksom att väldigt många Svenskar fått sin första upplevelse av Thailand genom att kliva på ett Thai Airways plan i kalla skandinavien på väg mot Bangkok.

 

Det skulle givetvis firats med pompa och ståt men på grund av Coronaviruset är i princip alla flygningar inställda sedan en månad tillbaka. Destination Asien var med och firade Thai Airways 2010 när de fyllde 50 år och då såg saker och ting klart ljusare ut för både Thai Airways och turismen i Thailand

Det har funnits en del fantasifulla specialmålningar på Thai Airways flygplan, den här föreställer Suphannahong Royal Barge på Bangkoks gamla flygplats Don Mueang

Men Thai Airways var nere för räkning redan innan Coronavirusets framfart och tyvärr så var det delvis av de orsaker som man kunde förutspå 2010.

 

Thai Airways ägs till 51% av den Thailändska staten och står under transportministeriets kontroll.

Det leder i Thailand obönhörligen till att politiker och andra med inflytande över den rådande politiska situationen lägger sig i hur företaget sköts, vad som köps in och vart man flyger.

Inga av dess beslut tas på affärsmässiga grunder och därför har Thai haft en av de mest brokiga flygplansflottorna i världen och haft väldigt mycket mer anställda än deras konkurrenter som exempelvis Singapore Airlines trots att de senare betjänar många fler destinationer i världen än Thai Airways

Det fins dock ett visst hopp för överlevnad för Thai Airways.

 

I veckan som gick presenterades en omstruktureringsplan för Thai Airways. Finansinisteriet lånar ut 50 miljarder baht kortsiktigt – till årets slut – för hjälpa företaget att överleva. Under tiden ska de förhandla med sina kreditorer och komma upp med en plan hur man ska kunna minska kostnaderna och strukturera om företaget.

Flera källor uppger nu att rehabiliteringsplanen redan existerar och att Thai Airways kommer att delas upp i fem olika dotterbolag som alla ägs av ett holdingbolag och därmed blir mycket svårare för utomstående inflytelserika personer i Thailand att påverka. Staten kommer också att sälja 3% av sitt innehav och därmed förlora den direkta kontrollen över bolaget man har idag.

De fem olika dotterbolagen som föreslås är:

 

Thai Smile. Ett inrikes och regionalt dotterbolag som redan flyger med en enhetlig och effektiv flotta.

Technical Services. Kommer att ha hand om flygplansflottans underhåll och service på annan flygplatsutrustning.

Cargo Services. Kommer att hantera flygfrakt som är redan idag vinstbringande  för Thai Airways.

Ground services. Har hand om all incheckning, bagage service och liknande.

Catering. Kommer att sköta all mat och dryck ombord samt Thai Airways lounger runtom i världen.

 

Thai Airways kan välja att äga dessa dotterbolag fullt ut eller välja att samarbeta med en eller flera partners.

Eftersom en minskning av personal är vital för att planen ska fungera så kommer inte alla att erbjudas jobb på de nya bolagen utan de kommer att erbjudas avgångsvederlag och kompensationspaket. De frikostiga förmånerna för vissa delar av personalen och politiker och deras familjer ryktas också vara historia. Vi får väl se hur det blir med det.

 

Liknande förändringar föreslogs redan 2010 då Piyasvasti Amranand som vid den tiden var CEO för Thai Airways försökte starta ett low cost bolag tillsammans med Singapores Tiger Airways, något som stötte på politiskt motstånd likväl som hans försök att skaffa en mer enhetlig och bränsleeffektiv flotta. Han sparkades 2012 trots att han på tre år som CEO vänt en stor förlust till vinst.

 

Sen dess har Thai Airways inte haft många vinstgivande år.

 

Den här omstruktureringsplanen är kanske Thai Airways sista chans att överleva – men det hänger också på hur långvarig corona pandemin kommer att härja runt världen.

 

Tills vi vet hur det går får vi passa på att gratulera Thai Airways till 60 år i luften och önska dem lycka till i framtiden.

 

Källor: Thisrupt, Bangkok Insight, Reuters

Nok Air är ett dotterbolag till Thai Airways som kanske försvinner efter omstruktureringen
Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.