1. Försäkring på långresan
  2. Vågar man planera en vinterresa?
  3. Luang Prabang – juvelen vid flodkröken
  4. This changes everything
  5. Besök i naturens vardagsrum
  6. Resan till Thailand blir nästan kravlös
  7. Distansarbete
  8. Till Thailand med livrem och hängslen
  9. Strandade på Phukets hemligaste strand
  10. Försäkring för karantän i Thailand
  11. Upptäck något nytt – Sri Lanka
  12. Solnedgången över floden
  13. Vår kärlek till Thailand
  14. Författarsviten, Graham Greene
  15. På andra sidan av södra Thailand
  16. Vinter i Thailand trots allt
  17. Tempel utan trängsel – Preah Vihear
  18. Flykten från staden
  19. Vägen till Thailand genom Phuket Sandbox
  20. Hua Lamphong stänger efter 105 år
  21. En tidsmaskin till Thailand
  22. En kämpe återvänder
  23. Kravlöst i Kambodja
  24. Försäkra dig med Emirates
  25. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  26. Or Tor Kor Market i Bangkok
  27. Bangkoks Nationalmuseum
  28. Phukets stränder del 2
  29. Med Charlie in i Phukets jungel
  30. Phukets stränder
  31. Äntligen dags att mötas igen
  32. Att bara vara
  33. Alltid ett steg före
  34. Rapport från sandlådan
  35. Använda hela kokosnöten
  36. På elefanternas villkor
  37. Katastrof eller möjlighet?
  38. Phuket och friheten
  39. Strandhugg i sandlådan
  40. På väg till Phuket
  41. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  42. En försäkringslösning till Thailand
  43. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  44. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  45. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  46. Wat Beckham
  47. Mannen från skogen
  48. Konst och kultur i Bangkok
  49. The Serpent i Thailand
  50. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  51. Sawasdee pee mai!
  52. Hongkong´s billigaste sightseeing
  53. Jobba bortifrån
  54. Chatuchak ökar öppettiderna
  55. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  56. Dags för Makha Bucha!
  57. Välkommen till oxens år!
  58. Elephas Maximus – Kärlek!
  59. 2020 är äntligen över!
  60. Vakna upp bland blommorna
  61. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  62. Phuket – då, nu och framåt
  63. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  64. På tåliga reseäventyr
  65. 26 timmar från dörr till dörr!
  66. Som vanligt men ändå annorlunda
  67. Karantänsepilog
  68. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  69. Sätta kameran på diet
  70. Rapport från en gyllene bur
  71. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  72. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  73. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  74. En dåres försvarstal
  75. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  76. Ta det lugnt -ta tåget!
  77. Hemlisar…
  78. 60 år med Thai Airways
  79. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  80. Tillbaka i cykelsadeln
  81. Siargao . . .
  82. Med en korvkiosk på taket
  83. App, app, app
  84. En resa till en svunnen epok
  85. Helt Rhett på Scarlett
  86. Bangkoks lägsta takbar
  87. Panglao – en dold pärla
  88. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  89. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  90. Thailand fokuserar på hållbarhet
  91. Elefanten – en omdebatterad jätte
  92. Vietnam knackar på dörren
  93. Lärare i Thailand
  94. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  95. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  96. Glassigt värre i Bangkok
  97. Resa med riktiga män
  98. Resa i tiden
  99. Bangkok i retrostil
  100. Kicka loss i Thailand
  101. Nytt år 3 gånger om året
  102. Spår av opium och elefanter
  103. Författarsviten: Joseph Conrad
  104. Sra Bua by Kiin Kiin
  105. Författarsviten , Noël Coward
  106. Bedårande bali
  107. Mitt i smeten
  108. Urban Bangkok
  109. ATF land för land
  110. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  111. Se upp för tåget
  112. Den siste kommunisten
  113. Classes bra saker
  114. I Zolitär Zolitude
  115. Thai Airways på väg mot 60
  116. One night in Bangkok
  117. Charterutmaningen: Phu Quoc
  118. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  119. Tåget genom Hanoi
  120. Återvinning
  121. Talang där du minst anar det
  122. Knyta banden i Thailand
  123. Thailand testar nya grepp
  124. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  125. Kopiornas baksida
  126. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  127. Koppla ner och koppla av i Laos
  128. Före GoPro
  129. Opium och jordgubbar
  130. Hemma hos Buk Wae
  131. PATA i Laos
  132. Thai Airways Airbus A-380
  133. Lärare bortom gränserna
  134. När offren glöms bort
  135. Långhårigt på golfbanan
lördag, oktober 1, 2022
  1. Försäkring på långresan
  2. Vågar man planera en vinterresa?
  3. Luang Prabang – juvelen vid flodkröken
  4. This changes everything
  5. Besök i naturens vardagsrum
  6. Resan till Thailand blir nästan kravlös
  7. Distansarbete
  8. Till Thailand med livrem och hängslen
  9. Strandade på Phukets hemligaste strand
  10. Försäkring för karantän i Thailand
  11. Upptäck något nytt – Sri Lanka
  12. Solnedgången över floden
  13. Vår kärlek till Thailand
  14. Författarsviten, Graham Greene
  15. På andra sidan av södra Thailand
  16. Vinter i Thailand trots allt
  17. Tempel utan trängsel – Preah Vihear
  18. Flykten från staden
  19. Vägen till Thailand genom Phuket Sandbox
  20. Hua Lamphong stänger efter 105 år
  21. En tidsmaskin till Thailand
  22. En kämpe återvänder
  23. Kravlöst i Kambodja
  24. Försäkra dig med Emirates
  25. Tips och trix för att få Thailand Pass godkänt
  26. Or Tor Kor Market i Bangkok
  27. Bangkoks Nationalmuseum
  28. Phukets stränder del 2
  29. Med Charlie in i Phukets jungel
  30. Phukets stränder
  31. Äntligen dags att mötas igen
  32. Att bara vara
  33. Alltid ett steg före
  34. Rapport från sandlådan
  35. Använda hela kokosnöten
  36. På elefanternas villkor
  37. Katastrof eller möjlighet?
  38. Phuket och friheten
  39. Strandhugg i sandlådan
  40. På väg till Phuket
  41. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  42. En försäkringslösning till Thailand
  43. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  44. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  45. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  46. Wat Beckham
  47. Mannen från skogen
  48. Konst och kultur i Bangkok
  49. The Serpent i Thailand
  50. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  51. Sawasdee pee mai!
  52. Hongkong´s billigaste sightseeing
  53. Jobba bortifrån
  54. Chatuchak ökar öppettiderna
  55. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  56. Dags för Makha Bucha!
  57. Välkommen till oxens år!
  58. Elephas Maximus – Kärlek!
  59. 2020 är äntligen över!
  60. Vakna upp bland blommorna
  61. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  62. Phuket – då, nu och framåt
  63. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  64. På tåliga reseäventyr
  65. 26 timmar från dörr till dörr!
  66. Som vanligt men ändå annorlunda
  67. Karantänsepilog
  68. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  69. Sätta kameran på diet
  70. Rapport från en gyllene bur
  71. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  72. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  73. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  74. En dåres försvarstal
  75. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  76. Ta det lugnt -ta tåget!
  77. Hemlisar…
  78. 60 år med Thai Airways
  79. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  80. Tillbaka i cykelsadeln
  81. Siargao . . .
  82. Med en korvkiosk på taket
  83. App, app, app
  84. En resa till en svunnen epok
  85. Helt Rhett på Scarlett
  86. Bangkoks lägsta takbar
  87. Panglao – en dold pärla
  88. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  89. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  90. Thailand fokuserar på hållbarhet
  91. Elefanten – en omdebatterad jätte
  92. Vietnam knackar på dörren
  93. Lärare i Thailand
  94. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  95. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  96. Glassigt värre i Bangkok
  97. Resa med riktiga män
  98. Resa i tiden
  99. Bangkok i retrostil
  100. Kicka loss i Thailand
  101. Nytt år 3 gånger om året
  102. Spår av opium och elefanter
  103. Författarsviten: Joseph Conrad
  104. Sra Bua by Kiin Kiin
  105. Författarsviten , Noël Coward
  106. Bedårande bali
  107. Mitt i smeten
  108. Urban Bangkok
  109. ATF land för land
  110. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  111. Se upp för tåget
  112. Den siste kommunisten
  113. Classes bra saker
  114. I Zolitär Zolitude
  115. Thai Airways på väg mot 60
  116. One night in Bangkok
  117. Charterutmaningen: Phu Quoc
  118. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  119. Tåget genom Hanoi
  120. Återvinning
  121. Talang där du minst anar det
  122. Knyta banden i Thailand
  123. Thailand testar nya grepp
  124. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  125. Kopiornas baksida
  126. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  127. Koppla ner och koppla av i Laos
  128. Före GoPro
  129. Opium och jordgubbar
  130. Hemma hos Buk Wae
  131. PATA i Laos
  132. Thai Airways Airbus A-380
  133. Lärare bortom gränserna
  134. När offren glöms bort
  135. Långhårigt på golfbanan

Den 1 maj 1960 tog ett nytt flygbolag sig upp bland molnen – Thai Airways var fött.  Från 1960 till 1977 var det ett bolag som samarbetade mycket med SAS och det finns många SAS piloter som flugit för Thai Airways liksom att väldigt många Svenskar fått sin första upplevelse av Thailand genom att kliva på ett Thai Airways plan i kalla skandinavien på väg mot Bangkok.

 

Det skulle givetvis firats med pompa och ståt men på grund av Coronaviruset är i princip alla flygningar inställda sedan en månad tillbaka. Destination Asien var med och firade Thai Airways 2010 när de fyllde 50 år och då såg saker och ting klart ljusare ut för både Thai Airways och turismen i Thailand

Det har funnits en del fantasifulla specialmålningar på Thai Airways flygplan, den här föreställer Suphannahong Royal Barge på Bangkoks gamla flygplats Don Mueang

Men Thai Airways var nere för räkning redan innan Coronavirusets framfart och tyvärr så var det delvis av de orsaker som man kunde förutspå 2010.

 

Thai Airways ägs till 51% av den Thailändska staten och står under transportministeriets kontroll.

Det leder i Thailand obönhörligen till att politiker och andra med inflytande över den rådande politiska situationen lägger sig i hur företaget sköts, vad som köps in och vart man flyger.

Inga av dess beslut tas på affärsmässiga grunder och därför har Thai haft en av de mest brokiga flygplansflottorna i världen och haft väldigt mycket mer anställda än deras konkurrenter som exempelvis Singapore Airlines trots att de senare betjänar många fler destinationer i världen än Thai Airways

Det fins dock ett visst hopp för överlevnad för Thai Airways.

 

I veckan som gick presenterades en omstruktureringsplan för Thai Airways. Finansinisteriet lånar ut 50 miljarder baht kortsiktigt – till årets slut – för hjälpa företaget att överleva. Under tiden ska de förhandla med sina kreditorer och komma upp med en plan hur man ska kunna minska kostnaderna och strukturera om företaget.

Flera källor uppger nu att rehabiliteringsplanen redan existerar och att Thai Airways kommer att delas upp i fem olika dotterbolag som alla ägs av ett holdingbolag och därmed blir mycket svårare för utomstående inflytelserika personer i Thailand att påverka. Staten kommer också att sälja 3% av sitt innehav och därmed förlora den direkta kontrollen över bolaget man har idag.

De fem olika dotterbolagen som föreslås är:

 

Thai Smile. Ett inrikes och regionalt dotterbolag som redan flyger med en enhetlig och effektiv flotta.

Technical Services. Kommer att ha hand om flygplansflottans underhåll och service på annan flygplatsutrustning.

Cargo Services. Kommer att hantera flygfrakt som är redan idag vinstbringande  för Thai Airways.

Ground services. Har hand om all incheckning, bagage service och liknande.

Catering. Kommer att sköta all mat och dryck ombord samt Thai Airways lounger runtom i världen.

 

Thai Airways kan välja att äga dessa dotterbolag fullt ut eller välja att samarbeta med en eller flera partners.

Eftersom en minskning av personal är vital för att planen ska fungera så kommer inte alla att erbjudas jobb på de nya bolagen utan de kommer att erbjudas avgångsvederlag och kompensationspaket. De frikostiga förmånerna för vissa delar av personalen och politiker och deras familjer ryktas också vara historia. Vi får väl se hur det blir med det.

 

Liknande förändringar föreslogs redan 2010 då Piyasvasti Amranand som vid den tiden var CEO för Thai Airways försökte starta ett low cost bolag tillsammans med Singapores Tiger Airways, något som stötte på politiskt motstånd likväl som hans försök att skaffa en mer enhetlig och bränsleeffektiv flotta. Han sparkades 2012 trots att han på tre år som CEO vänt en stor förlust till vinst.

 

Sen dess har Thai Airways inte haft många vinstgivande år.

 

Den här omstruktureringsplanen är kanske Thai Airways sista chans att överleva – men det hänger också på hur långvarig corona pandemin kommer att härja runt världen.

 

Tills vi vet hur det går får vi passa på att gratulera Thai Airways till 60 år i luften och önska dem lycka till i framtiden.

 

Källor: Thisrupt, Bangkok Insight, Reuters

Nok Air är ett dotterbolag till Thai Airways som kanske försvinner efter omstruktureringen
Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.