1. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  2. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  3. En dåres försvarstal
  4. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  5. 60 år med Thai Airways
  6. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  7. Siargao . . .
  8. Med en korvkiosk på taket
  9. App, app, app
  10. En resa till en svunnen epok
  11. Helt Rhett på Scarlett
  12. Bangkoks lägsta takbar
  13. Psst, ännu en dold pärla i asien
  14. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  15. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  16. Elephas Maximus – Kärlek!
  17. Thailand fokuserar på hållbarhet
  18. Ta det lugnt -ta tåget!
  19. Elefanten – en omdebatterad jätte
  20. Vietnam knackar på dörren
  21. Lärare i Thailand
  22. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  23. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  24. Glassigt värre i Bangkok
  25. Resa med riktiga män
  26. Resa i tiden
  27. Hemlisar…
  28. Bangkok i retrostil
  29. Kicka loss i Thailand
  30. Nytt år 3 gånger om året
  31. Spår av opium och elefanter
  32. Författarsviten: Joseph Conrad
  33. Sra Bua by Kiin Kiin
  34. Författarsviten , Noël Coward
  35. Bedårande bali
  36. Mitt i smeten
  37. Urban Bangkok
  38. ATF land för land
  39. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  40. Se upp för tåget
  41. Den siste kommunisten
  42. Classes bra saker
  43. I Zolitär Zolitude
  44. Thai Airways på väg mot 60
  45. One night in Bangkok
  46. Charterutmaningen: Phu Quoc
  47. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Tåget genom Hanoi
  50. Återvinning
  51. Talang där du minst anar det
  52. Knyta banden i Thailand
  53. Thailand testar nya grepp
  54. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  55. Kopiornas baksida
  56. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  57. Koppla ner och koppla av i Laos
  58. Före GoPro
  59. Opium och jordgubbar
  60. Hemma hos Buk Wae
  61. PATA i Laos
  62. Thai Airways Airbus A-380
  63. Lärare bortom gränserna
  64. När offren glöms bort
  65. Långhårigt på golfbanan
onsdag, november 25, 2020
  1. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  2. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  3. En dåres försvarstal
  4. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  5. 60 år med Thai Airways
  6. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  7. Siargao . . .
  8. Med en korvkiosk på taket
  9. App, app, app
  10. En resa till en svunnen epok
  11. Helt Rhett på Scarlett
  12. Bangkoks lägsta takbar
  13. Psst, ännu en dold pärla i asien
  14. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  15. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  16. Elephas Maximus – Kärlek!
  17. Thailand fokuserar på hållbarhet
  18. Ta det lugnt -ta tåget!
  19. Elefanten – en omdebatterad jätte
  20. Vietnam knackar på dörren
  21. Lärare i Thailand
  22. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  23. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  24. Glassigt värre i Bangkok
  25. Resa med riktiga män
  26. Resa i tiden
  27. Hemlisar…
  28. Bangkok i retrostil
  29. Kicka loss i Thailand
  30. Nytt år 3 gånger om året
  31. Spår av opium och elefanter
  32. Författarsviten: Joseph Conrad
  33. Sra Bua by Kiin Kiin
  34. Författarsviten , Noël Coward
  35. Bedårande bali
  36. Mitt i smeten
  37. Urban Bangkok
  38. ATF land för land
  39. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  40. Se upp för tåget
  41. Den siste kommunisten
  42. Classes bra saker
  43. I Zolitär Zolitude
  44. Thai Airways på väg mot 60
  45. One night in Bangkok
  46. Charterutmaningen: Phu Quoc
  47. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Tåget genom Hanoi
  50. Återvinning
  51. Talang där du minst anar det
  52. Knyta banden i Thailand
  53. Thailand testar nya grepp
  54. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  55. Kopiornas baksida
  56. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  57. Koppla ner och koppla av i Laos
  58. Före GoPro
  59. Opium och jordgubbar
  60. Hemma hos Buk Wae
  61. PATA i Laos
  62. Thai Airways Airbus A-380
  63. Lärare bortom gränserna
  64. När offren glöms bort
  65. Långhårigt på golfbanan

Laddning

Sladdar och laddare, visst känns det som de skapar en konstant röra i väskan och hur noga man än är så hittar man aldrig den laddare eller sladd man behöver.

 

Men det går att bringa ordning i sladdkaoset och här har du våra tips.

 

De flesta grejor idag laddas med USB laddning och man vill gärna ladda allting på en gång men vanligtvis finns det bara ett eller ett fåtal eluttag på hotellrummen – som ofta sitter osedvanligt dumt placerat.

 

Lösningen för oss har varit den här!

 

Det är klart att 299:- kan kännas lite dyrt men den laddar upp till 2,4 Ampere per port så du kan ansluta telefonen, plattan, actionkameran, powerbanken, digitalkameran och ytterligare en enhet för laddning samtidigt.

 

Strömkabeln som medföljer är 1,5 meter lång så man kan lägga laddaren på golvet eller ett bord för det är ju ofta som eluttaget inte sitter lämpligt placerat eller för den sakens skull orkar hålla kvar en normal laddare i uttaget.

Nu är det slut med staplade böcker och dricksglas för att hålla uppe laddaren i uttaget!

 

Jag brukar ha med mig korta kablar till min utrustning, gärna med “dragspel” eller coiled som det kallas på engelska – långa kablar tar onödig plats tycker jag. Sen kan det vara bra att ransonera bland kablarna, man behöver normalt bara en kabel av varje typ. Spar plats i väskan och gör allt låttare att hitta. Jag lyckas trycka ner 5 olika kablar, plus laddaren i en gammal neccesär som jag fått av ett fölygbolag en gång. Allting finns på samma och rätt plats och blir därmed lätt att hitta.

 

Badrumsartiklar

Åker man med en mjuk väska eller en ryggsäck  kan det ju vara svårt att ta med sig en neccesär eller några vätskor i väskan då de ju ska passera bagagebandet  – eller krossen som vissa säger  – på både Arlanda och destinationen man åker till, kanske även vid en transferflygplats.

 

Man vill ju också gärna slippa ta med sig vätskor i handbagaget då ibland nitiska kontrollanter tvingar en att hälla ut det vid security kontrollen. Min läsning är denna lilla låda.

Måtten är 21 x 17 x 5,5 och rymmer 1 liter sägs det. Här får man plats med tandborste, tandkräm, nagelsax, linsvätska, kam, tops och lite andra små behållare – och stoppar man in den ungefär mitt i sin mjuka väska/ryggsäck med kläder runtomkring så är det säkert helt när man kommer fram.

Låslösningar

Mjuka väskor är av naturen lättare att stjäla ur än hårda men det finn sätt att iallafall fördröja för tjuven att ta sig in i väskan.

Ska man flyga så finns det kombinationslås med TSA funktion, vilket inte är nödvändigt att ha till alla destinationer men är lika bra att skaffa sig. Låsen bör iallafall till en viss del vara vädertätade då de kan ibland ligga länge uta på en bagagevagn i en tropisk storm. Billiga lås rostar bara man går bredvid ett vattendrag.

Jag har 2 sådana här  TSA lås.

Ett svart och ett silverfärgat så att jag kan låsa båda sektionerna på min ryggsäck.

 

Nyckel eller kodlås? I början körde jag med nyckellås, det fanns då ett paket att köpa med 5 Abus hänglås som hade samma nyckel till alla 5 låsen vilket var smidigt. Tyvärr var låsen alldeles för grova i bygeln för att kunna passa de flesta väskor jag hade.

 

Kodlås tycker jag är bättre för då slipper man hålla reda på en massa olika nycklar och det är bara att inse att ett lås förhindrar inte en tjuv om han vill ta dina grejor, det bara fördröjer det hela. men det är ju ofta tillfället som gör tjuven och har man ett sådant här litet hänglås på sin lilla dagpacksryggsäck så kanske ficktjuven väljer någon annans väska att länsa. Det finns i 5 olika färger och väger nästan ingenting.

Vill du ha mer tips om resor och smarta resetillbehör och kanske även vill vara med om utlottningar av varor, biljetter och liknande så anmäl dig till vårt register här så missar du ingenting.

 

Var lugn, vi delar inte era uppgifter med någon annan.

Banner Content
Tags:
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.