1. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  2. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  3. En dåres försvarstal
  4. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  5. 60 år med Thai Airways
  6. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  7. Siargao . . .
  8. Med en korvkiosk på taket
  9. App, app, app
  10. En resa till en svunnen epok
  11. Helt Rhett på Scarlett
  12. Bangkoks lägsta takbar
  13. Psst, ännu en dold pärla i asien
  14. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  15. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  16. Elephas Maximus – Kärlek!
  17. Thailand fokuserar på hållbarhet
  18. Ta det lugnt -ta tåget!
  19. Elefanten – en omdebatterad jätte
  20. Vietnam knackar på dörren
  21. Lärare i Thailand
  22. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  23. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  24. Glassigt värre i Bangkok
  25. Resa med riktiga män
  26. Resa i tiden
  27. Hemlisar…
  28. Bangkok i retrostil
  29. Kicka loss i Thailand
  30. Nytt år 3 gånger om året
  31. Spår av opium och elefanter
  32. Författarsviten: Joseph Conrad
  33. Sra Bua by Kiin Kiin
  34. Författarsviten , Noël Coward
  35. Bedårande bali
  36. Mitt i smeten
  37. Urban Bangkok
  38. ATF land för land
  39. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  40. Se upp för tåget
  41. Den siste kommunisten
  42. Classes bra saker
  43. I Zolitär Zolitude
  44. Thai Airways på väg mot 60
  45. One night in Bangkok
  46. Charterutmaningen: Phu Quoc
  47. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Tåget genom Hanoi
  50. Återvinning
  51. Talang där du minst anar det
  52. Knyta banden i Thailand
  53. Thailand testar nya grepp
  54. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  55. Kopiornas baksida
  56. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  57. Koppla ner och koppla av i Laos
  58. Före GoPro
  59. Opium och jordgubbar
  60. Hemma hos Buk Wae
  61. PATA i Laos
  62. Thai Airways Airbus A-380
  63. Lärare bortom gränserna
  64. När offren glöms bort
  65. Långhårigt på golfbanan
onsdag, november 25, 2020
  1. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  2. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  3. En dåres försvarstal
  4. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  5. 60 år med Thai Airways
  6. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  7. Siargao . . .
  8. Med en korvkiosk på taket
  9. App, app, app
  10. En resa till en svunnen epok
  11. Helt Rhett på Scarlett
  12. Bangkoks lägsta takbar
  13. Psst, ännu en dold pärla i asien
  14. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  15. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  16. Elephas Maximus – Kärlek!
  17. Thailand fokuserar på hållbarhet
  18. Ta det lugnt -ta tåget!
  19. Elefanten – en omdebatterad jätte
  20. Vietnam knackar på dörren
  21. Lärare i Thailand
  22. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  23. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  24. Glassigt värre i Bangkok
  25. Resa med riktiga män
  26. Resa i tiden
  27. Hemlisar…
  28. Bangkok i retrostil
  29. Kicka loss i Thailand
  30. Nytt år 3 gånger om året
  31. Spår av opium och elefanter
  32. Författarsviten: Joseph Conrad
  33. Sra Bua by Kiin Kiin
  34. Författarsviten , Noël Coward
  35. Bedårande bali
  36. Mitt i smeten
  37. Urban Bangkok
  38. ATF land för land
  39. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  40. Se upp för tåget
  41. Den siste kommunisten
  42. Classes bra saker
  43. I Zolitär Zolitude
  44. Thai Airways på väg mot 60
  45. One night in Bangkok
  46. Charterutmaningen: Phu Quoc
  47. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Tåget genom Hanoi
  50. Återvinning
  51. Talang där du minst anar det
  52. Knyta banden i Thailand
  53. Thailand testar nya grepp
  54. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  55. Kopiornas baksida
  56. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  57. Koppla ner och koppla av i Laos
  58. Före GoPro
  59. Opium och jordgubbar
  60. Hemma hos Buk Wae
  61. PATA i Laos
  62. Thai Airways Airbus A-380
  63. Lärare bortom gränserna
  64. När offren glöms bort
  65. Långhårigt på golfbanan

Den 1:a maj 1960 lyfte en DC-6B från Bangkoks Don Mueang flygplats med riktning mot Hong Kong och i samma ögonblick var Thai Airways International fött.
Från början var Thai Airways International ett samarbete mellan TAC, Thai Airways Company, och SAS från Skandinavien.

TAC sysslade med inrikestrafik i Thailand och skulle med hjälp av SAS bygga upp ett internationellt flygbolag. Till en början var många piloter och personer i ledande ställning för det nya bolaget skandinaver. Deras uppgift var främst att träna thailändarna att sköta ett internationellt flygbolag.

 

9 destinationer
Det första året flög man till 9 olika destinationer som alla låg inom Asien. Från Calcutta i Indien anslöt man till SAS på den tiden ganska stora nätverk runtom i världen.
1971 började Thai Airways  flyga till andra kontinenter, med början till Australien och Sydney. Året därpå kom Thai Airways för första gången till Europa då man startade rutten Bangkok-Köpenhamn. Man använde sig då av flygplan som var av modellen Caravelle SE-210. Dessa hyrdes från SAS och målades i ett mycket SAS-likt färgschema. Dessutom skrevs den första THAI-logotypen med samma typsnitt och på samma sätt som SAS dåvarande logo.

Star Alliance
Fadderperioden för SAS var över 1977 då man sålde sin andel till den thailändska staten. De två bolagen länkades åter samman 1997 när de båda var med om att bilda flygbolagsalliansen Star Alliance.
Idag har Thai Airways en flotta på 83 flygplan och transporterar nära 20 miljoner passagerare årligen till 80 olika destinationer på fem kontinenter. Bland annat flyger man sedan 2009 till alla de skandinaviska huvudstäderna.

Turismen
För turismens utveckling i Thailand kan Thai Airways insats inte underskattas, man har alltid värnat om det typiskt thailändska och man möts redan i dörren av det berömda thailändska leendet.
När det gäller turismen i regionen kan Thai Airways ta åt sig en stor del av äran för att ha öppnat upp turismen på destinationer som Bali och Nepal då Thai Airways var pionjärer på dessa destinationer.

Turbulenta år
Efter ett par turbulenta år, där 2008 var ett riktigt bottennapp för Thai Airways med ockupationen av Bangkoks flygplats och de skyhöga bränslepriserna som största problem, så verkar bolaget nu vara på rätt kurs igen.
En ambitiös uppgraderingsplan för flygplansflottan har genomförts och till 2012 så tog man sin första Airbus A-380 i bruk.
Thai Airways är mycket stolta över sin historia och man målade som en del i 50-års firandet ett av sina flygplan i den klassisk färgsättningen från 1960-talet.

Framtiden?

Med en numera modern och ändamålsenlig flygplansflotta så borde ju allt vara frid och fröjd inför nästa års 60 års firande kan man tänka?

Nej, Thai Airways möter stark konkurrens från främst de mellanösternbaserade flygbolagen Emirats, Qatar Airways och Etihad som konkurrerar om viktiga resenärsflöden. Men Thai Airways är tillsammans med Norwegian det enda bolaget som flyger Non-stop mellan skandinavien och Thailand och vill man ha kortast restid så får man välja någon av dessa.

Ett annat mer framtida problem är det allmänna val som planeras att hållas i Thailand under 2019, den civila regering som brukar följa på detta har ofta fått förödande konsekvenser för Thai Airways lönsamhet då de politiskt tillsatta i styrelsen mer än gärna blandar sig i hur ett flygbolag ska skötas trots att de inte har en aning om det. Men den tiden, den sorgen.

 

Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.