1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan
torsdag, mars 4, 2021
  1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan

Den 1:a maj 1960 lyfte en DC-6B från Bangkoks Don Mueang flygplats med riktning mot Hong Kong och i samma ögonblick var Thai Airways International fött.
Från början var Thai Airways International ett samarbete mellan TAC, Thai Airways Company, och SAS från Skandinavien.

TAC sysslade med inrikestrafik i Thailand och skulle med hjälp av SAS bygga upp ett internationellt flygbolag. Till en början var många piloter och personer i ledande ställning för det nya bolaget skandinaver. Deras uppgift var främst att träna thailändarna att sköta ett internationellt flygbolag.

 

9 destinationer
Det första året flög man till 9 olika destinationer som alla låg inom Asien. Från Calcutta i Indien anslöt man till SAS på den tiden ganska stora nätverk runtom i världen.
1971 började Thai Airways  flyga till andra kontinenter, med början till Australien och Sydney. Året därpå kom Thai Airways för första gången till Europa då man startade rutten Bangkok-Köpenhamn. Man använde sig då av flygplan som var av modellen Caravelle SE-210. Dessa hyrdes från SAS och målades i ett mycket SAS-likt färgschema. Dessutom skrevs den första THAI-logotypen med samma typsnitt och på samma sätt som SAS dåvarande logo.

Star Alliance
Fadderperioden för SAS var över 1977 då man sålde sin andel till den thailändska staten. De två bolagen länkades åter samman 1997 när de båda var med om att bilda flygbolagsalliansen Star Alliance.
Idag har Thai Airways en flotta på 83 flygplan och transporterar nära 20 miljoner passagerare årligen till 80 olika destinationer på fem kontinenter. Bland annat flyger man sedan 2009 till alla de skandinaviska huvudstäderna.

Turismen
För turismens utveckling i Thailand kan Thai Airways insats inte underskattas, man har alltid värnat om det typiskt thailändska och man möts redan i dörren av det berömda thailändska leendet.
När det gäller turismen i regionen kan Thai Airways ta åt sig en stor del av äran för att ha öppnat upp turismen på destinationer som Bali och Nepal då Thai Airways var pionjärer på dessa destinationer.

Turbulenta år
Efter ett par turbulenta år, där 2008 var ett riktigt bottennapp för Thai Airways med ockupationen av Bangkoks flygplats och de skyhöga bränslepriserna som största problem, så verkar bolaget nu vara på rätt kurs igen.
En ambitiös uppgraderingsplan för flygplansflottan har genomförts och till 2012 så tog man sin första Airbus A-380 i bruk.
Thai Airways är mycket stolta över sin historia och man målade som en del i 50-års firandet ett av sina flygplan i den klassisk färgsättningen från 1960-talet.

Framtiden?

Med en numera modern och ändamålsenlig flygplansflotta så borde ju allt vara frid och fröjd inför nästa års 60 års firande kan man tänka?

Nej, Thai Airways möter stark konkurrens från främst de mellanösternbaserade flygbolagen Emirats, Qatar Airways och Etihad som konkurrerar om viktiga resenärsflöden. Men Thai Airways är tillsammans med Norwegian det enda bolaget som flyger Non-stop mellan skandinavien och Thailand och vill man ha kortast restid så får man välja någon av dessa.

Ett annat mer framtida problem är det allmänna val som planeras att hållas i Thailand under 2019, den civila regering som brukar följa på detta har ofta fått förödande konsekvenser för Thai Airways lönsamhet då de politiskt tillsatta i styrelsen mer än gärna blandar sig i hur ett flygbolag ska skötas trots att de inte har en aning om det. Men den tiden, den sorgen.

 

Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.