1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan
torsdag, mars 4, 2021
  1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan

Det är bara att erkänna, visst har det slunkit med en och annan kopierad t-shirt, klocka eller annan fejkad märkesvara i semesterpackningen hem från Thailand – men det finns en baksida med kopiorna som borde göra att man tänker sig för ytterligare en gång innan man slår till.

På den 26:e våningen i Supalai Grand Tower i Bangkok möts jag av Titirat Wattanachewanopakorn som är advokat på Tilleke & Gibbins advokatbyrå som specialiserat sig på patenträtt och förfalskade varor.

 

Drygt en fjärdedel av våningsplanet består av Tilleke & Gibbins eget ”Museum” över förfalskade varor och här finns massvis med saker de har samlat på sig under åren de verkat i Thailand.

 

Här finns de vanliga sakerna man känner igen, Nike T-shirts, fotbollströjor från de flesta Premier League lag, solglasögon och klockor. Men här finns också en hel del oväntade saker som kopierats, fälgar till en Mercedes, SKF kullager, jordfelsbrytare, blyertspennor, klister, matvaror och en hel Honda Wave motorcykel bland mycket annat.

 

Det är otroligt hur mycket kopior det finns i omlopp nuförtiden, men hur startade det hela egentligen från början frågar jag Titirat.

 

-Det började förmodligen med kopierade klockor och solglasögen på 1960-talet och sedan dess har det bara rullat på söger Titirat.

- Det började förmodligen med kopierade klockor och solglasögon på 1960-talet och sedan dess har det bara rullat på säger Titirat.

Vad är farorna med kopior undrar jag?

 

— Det finns många olika faror säger Titirat, han pekar på en ask som det står Viagra på. I den finns små blåa piller som köparen tror ska hjälpa dem sexuellt men våra analyser visar att de här kopiorna kan vara rent livsfarliga om man har till exempel hjärtproblem. Tillverkningskvalitén är fruktansvärt ojämn och utgör därför en stor fara för dem som använder dessa piller.

 

En annan typ av kopiering är när man använder sig av ett redan existerande företags renommé genom att kopiera logotypen, förpackningen och designen fullt ut.

 

Titirat visar upp en ask russin från tillverkaren Ligo och bredvid den en nästan identisk ask från tillverkaren Lige. Likheterna mellan de två förpackningarna är näst intill 100 % och det är meningen då kunder ofta köper det man känner igen sedan tidigare.

-- Det är ju oftast inte någon direkt fara för ditt eget liv om du köper ett kopierat plagg säger Titirat, men man bör ju tänka på att dessa kopior oftast tillverkas under slavliknande förhållanden i fabriker helt utan insyn

Monter efter monter med förfalskade varor, märkesparfymer som visade sig vara frätande, mobiltelefonbatterier som överhettas och kan explodera, Brembro bromsok och bromsbelägg till bilen som slutar fungera när de blir varma och reservdelar till flygplan som inte når upp till tillverkarens hårda kvalitetskrav.

 

Vid den stora montern med kläder och skor så undrar jag om det egentligen är så farligt att en Adidas tröja kopieras jämfört med att exempelvis hjärtmedicin?

 

— Det är ju oftast inte någon fara för ditt eget liv om du köper ett kopierat plagg säger Titirat, men man bör ju tänka på att dessa kopior oftast tillverkas under slavliknande förhållanden i fabriker helt utan insyn från arbetsrättsorganisationer och utan den uppförandekod som de stora klädkedjorna som exempelvis H&M och liknande försöker följa.

 

Där har ju Titirat en viktig poäng, man bör kanske inte förfäras över villkoren i exempelvis H&M´s fabriker om man själv köper kopierade klädesplagg som produceras helt utan insyn.

 

Men jag har förstått att det är mycket överproduktion inom klädesbranschen, är det inte det som jag hittar längs med gatorna i Bangkok eller Phuket?

 

— Företagen är idag mycket bättre på att beräkna sin produktion och det är sällan mer än 5% överproduktion och den tar företagen själv hand om och säljer genom sina egna eller etablerade Outlet kedjor, avslutar Titirat.

 

Efter denna moraliska lektion som kommer jag att fundera ett par gånger innan jag köper något jag vet är kopierat igen.

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.