One night in Bangkok

Murray Head sjöng ”One night in Bangkok makes a hard man humble” i musikalen Chess redan 1984 och han hade rätt. För att göra affärer med thailändare krävs ett visst mått av ödmjukhet, och tid, för att lyckas.

– Inom sex månader så ska Bangkoks trafikproblem vara ett minne blott, utlovade den då nyutnämnde vice premiärministern Thaksin Shinawatra 1995.
Hur det gick? Sådär kan man väl säga om man vill vara snäll, men det är i sig ett uttalande som säger det mesta om thailändsk politik, mycket snack och lite verkstad på ren svenska.

Messias eller djävul
Thaksin Shinawatra ja, det går inte att skriva något om Thailand som affärsland utan att nämna den numera i frivillig landsflykt gångna ex-premiärministern och miljardären Thaksin Shinawatra. I Thailand finns det inget mellanting, folket antingen hatar Thaksin eller älskar honom, han är messias eller djävulen personifierad beroende på vem du frågar.

Sedan Thaksin´s intåg i politiken på allvar 1995, med hjälp av vad som nu måste ses som Thaksin´s ärkefiende Chamlong Srimuang, så har det passerat nio premiärministrar, ett antal val och nyval, undantagstillstånd samt en militärkupp. Vem vågar egentligen investera i ett så pass bräckligt politiskt klimat?

Svenska företag
I dagsläget finns det cirka 10 svenska företag med egen produktion i Thailand, ungefär 60 svenska företag har representationskontor eller dotterbolag i Thailand. Sverige importerade varor från Thailand till ett värde av 4,5 miljarder SEK år 2007, en ökning med 28% jämfört med året innan.
Kaarlo Laakso som är andreman på den svenska ambassaden i Bangkok menar att affärsklimatet inte påverkas så mycket av den pågående politiska oron.

– Thailand är en ganska ung och oerfaren demokrati, men det kanske är en mognadsprocess vi ser nu i det thailändska samhället? Man måste hitta ett sätt att bryta det nuvarande dödläget, säger Kaarlo Laakso till Destination Asien.
Ett exempel är den senaste militärkuppen år 2006 som gick nästan helt obemärkt förbi hos de svenska företagen, i Thailand är det ’business as usual’ i de flesta fall. Med 18 militärkupper och ett oräkneligt antal kuppförsök sedan 1932 så är det nästan normalt i Thailand med en militärkupp vart fjärde år.
Ett större problem anser de flesta företagare att det regelverk för utlänningars möjlighet att göra affärer i Thailand, den så kallade FBA eller ’Foreign Business Act’, är. Bland annat så reglerar den ägandet i företag som måste ha en thailändsk majoritet, även om det är det utländska företaget som står för all investering så behåller thailändarna majoriteten i styrelserummet.
Startar man ett företag med en thailändsk partner kan det vara klokt att man själv kontrollerar röstmajoriteten i styrelsen genom en egen ”sleeping partner” eller av en pålitlig advokat tillsatt styrelsemedlem. Många har startat mindre företag med en thailändsk partner och sedan sett sig lurade på allt, det är bättre att förekomma än att förekommas.

Turism
En stor kassako för Thailands ekonomi är turismen, år 2009 registrerades det 349 000 besök av svenskar till Thailand, de flesta turister.
Det var dock ett rejält tapp jämfört med 2008 då 392 000 svenskar besökte landet. Totalt besökte över 14 miljoner turister Thailand år 2009.
De flesta mindre svenska företag är på ett eller annat sätt beroende av turistindustrin och funderar man på att öppna en rörelse relaterad till turismen bör man tänka på att lågsäsongen kan vara mycket lång i Thailand.

Byråkrati
Thailand har ett stort byråkratiskt system att ta sig igenom när det gäller företagande och arbetstillstånd, massor med olika dokument som ska skrivas under, stämplas och kopieras på olika myndigheter spridda över hela Bangkok.
En del ärenden finns det specialiserade företag som sköter, mot en avgift givetvis, men det mesta kräver att man infinner sig personligen på myndigheten, något som kan kännas mycket tidsödande. Ett annat problem är att det thailändska samhället är uppbyggt på en bas av hierarki. Ingen vågar ta några egna beslut och att delegera arbetsuppgifter fungerar vanligtvis inte.
Håkan Olsson är ansvarig för SAS verksamhet i Sydostasien.
– Trots att vi har haft folk som varit anställda hos oss i mer än 15 år och egentligen vet exakt vad de ska göra i varje situation kommer de ofta till mig för att få klartecken, en sorts konfirmation från någon som står över dem på rangskalan är oerhört viktig för dem, säger Håkan.
SAS har funnits i Thailand länge, det var SAS som en gång i tiden var med om att starta Thai Airways. Sedan 2008 finns deras huvudkontor för Sydostasien i Bangkok, tidigare låg det i Singapore.
Skillnaden med att göra affärer i Thailand och Singapore?
– Man måste ha mer tålamod i Thailand, det som tar ett par timmar i Singapore kan ta flera veckor i Thailand, säger Håkan.
Håkan understryker också hur viktig den sociala biten är i affärskontakterna, det går inte att tro att man kan flyga in på morgonen och signera några kontrakt och hem samma kväll.
Thailändarna, på alla nivåer, är mer nyfikna på dig och din familj än på bara ditt affärsförslag och funkar den sociala biten bra blir allt mycket lättare även i affärskontakterna.
Den sociala biten kan innebära alltifrån en golfrunda, äta middag på en restaurang eller ge sig ut i Bangkoks pulserande nattliv tillsammans. Den ibland något svenska principen att affärer görs på affärstid och att kvällar och helger ägnas åt familjen är något man måste vara beredd att rucka på ifall man vill vara framgångsrik med sina affärer i Thailand.

Mutor eller smörjpengar
Korruptionen i Thailand är mycket utbredd i alla samhällsnivåer och vill man göra affärer i Thailand så är det få som undkommer utan att behöva smörja hjulen med pengar.
Det är dock inget som svenska företagare i Thailand vill prata högt om, men Destination Asien har träffat en svensk företagare i importbranschen som berättar hur det går till.
För ett par år sedan startade han ett företag som skulle ha för avsikt att importera vin och alkohol till Thailand från EU. Ett stort problem i uppstartsfasen var att ingen riktigt visste vilka regler som gällde angående skatter, tull och momssatser. Samma myndighet kunde ge olika svar beroende på vem man frågade. Vin är en extrem högskattevara i Thailand med en skattesats på 405%. Importerar man alkohol så klarar man sig undan med 280% skatt. Den märkligt höga skattesatsen på vin sägs vara motiverad av att skydda den inhemska whiskytillverkningen som kontrolleras av ett antal väldigt inflytelserika thailändska familjer. Eller officiellt heter det att den är till för att skydda den thailändska ungdomen från alkoholens inflytande.

– Totalt tog det femton månader innan alla tillstånd var klara och jag kunde beställa min första container med vin, säger företagaren. Det gäller att ha tålamod.
Väl i hamn i Bangkok så tillstöter ofta nästa problem, tullen eller skatteverket hittar något som är fel på varorna enligt tulldokumenten och en oerhört tidsödande process kan vidta för att reda ut problemen. När ett problem är löst uppstår ofta ett annat och varorna är kvar i hamnen under tiden och tickar ränta och kostnader. Genom kontakter med sin thailändske fraktfirma fick företagaren reda på att mot en summa på ungefär 130 000 Bath per container så skulle nog processen skyndas på.
– Jag var tveksam men beslutade mig för att prova, min fraktfirma skötte kontakterna och inom ett par dagar var allt frid och fröjd och vinet var klart för leverans från tullagret.
Numera räknar företagaren in dessa pengar i sin lönsamhets-kalkyl, då det är smidigast att göra affärer på det viset.
– Hade jag inte betalt hade förmodligen min första container stått kvar hos tullen i 40 graders värme ännu och följaktligen med förstört innehåll, när jag väl fått ut den.

Religionen
I Thailand lever de flesta med sin religion 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan – något som man som svensk kanske inte är van vid.
– Vår personal har ett litet rum här i byggnaden där kontoret ligger med en del buddha-figurer och rökelse som de ibland går till innan de ska ut på kundmöten och andra evenemang säger Håkan Olsson på SAS.
Restaurangägaren Harald Kuhnke berättar att efter att restaurangens italienske manager tragiskt omkommit i en trafik-olycka i Bangkok under våren 2008 så vågade inte personalen gå upp på restaurangens ovanvåning då de trodde att den omkomne managern spökade däruppe.
– Jag försökte förklara för dem att om han nu var ett spöke däruppe så var han ju ett snällt spöke eftersom han var en oerhört omtyckt person av personalen säger Harald.
Men det hjälpte inte och man fick bjuda in några lokala munkar en söndagsmorgon för välsignelse och rening av arbetsplatsen.
– Jag förstod då hur viktigt det är för personalen med religionen så nu har vi varje år en dag när munkarna kommer hit och utför sina riter.
Vidskepligheten är stor i Thailand och astrologer konsulteras ofta om lämpliga tidpunkter för att starta olika affärsprojekt.
Säger spådamen att det inte är läge för att starta ett nytt affärs-äventyr så backar thailändarna oftast ur.

Lyckad affär
En annan sak som svenska affärsmän har lätt att glömma i den ibland 40-gradiga värmen är hur man klär sig, det håller inte att komma i kortbyxor till ett affärsmöte. Man behöver för den sakens skull inte klä sig i kostym heller, men det är bättre att dra på för mycket åt det hållet än att se ut som en badturist vid första mötet. Sedan, efter hand när man lär känna varandra mer ingående så trappas klädkoden ner.
Men nyckelorden för att göra lyckade affärer i Thailand är tålamod, vaksamhet och ödmjukhet.

Stefan Christensen
Denna text har tidigare varit publicerad i TravelNews år 2008.