Etihad – nytillskottet

Ethiad Airways är det senaste tillskottet av mellanösternbaserade flygbolag som börjat trafikera skandinavien och vi på Destination Asien testade att flyga med dem till Thailand.

Vi använde oss av tricken som vi beskriver här för att komma fram till bästa pris för vår resa mellan den 14 November och 21 December och det landade för oss på 5284 DKK vilket motsvarade 8201 SEK då för tur och returresan Köpenhamn – Abu Dhabi – Bangkok i ekonomiklass Flighten heter EY178 och avgår fyra dagar i veckan från Köpenhamn, Måndag, Torsdag, Fredag och Söndag. Flygplanet som används på rutten denna dag är en  Boeing 787-9 från 2017 med plats för 28 passagerare i businessklass och 271 i ekonomiklass.

Gate 39 i Köpenhamn
Etihad avgår från den nya delen av C-piren i Köpenhamn
Boeing 787-9
Är flygplanstypen som trafikerar sträckan
Kabinen i ekonomi
Stolarna är arrangerade 3+3+3 i kabinen
Retrolook i kabinen
Färgskalan på inredningen går i brunt - lite retrolook faktiskt
Toaletten med småmosaik
Retrolooken och färgskalan går igen överallt - även på toaletterna
En enkel måltid
En förhållandevis enkel - men välsmakande - måltid serveras
Föregående bild
Nästa bild

Avgångstiden från Köpenhamn är satt till 10:05 och dagens flight är halvfull -men trots det och det faktum att alla är på plats inne i planet vid 10:00 kommer vi inte iväg förrän 10:49.  Men vi landar i Abu Dhabi 19:14 vilket är 6 minuter tidigt så vi har haft bra medvind.

Flygplatsen heter Zayed International Airport och är som alla andra nya terminaler på flygplatser stor, luftig och full med marmor, glas och effektivitet. Men precis som de andra moderna terminalerna saknar den värme, det blir kallt, sterilt och opersonligt. Men det är hyfsat lätt att hitta till nästa gate.

Redan i Köpenhamn fick jag boardingkortet för nästa flygning mellan Abu Dhabi och Bangkok utskriven på samma papper med rätt gate och allting – bra och pappersbesparande.

I veckorna innan avgång så poppar de upp mail från Etihad där de vill att du antingen ska uppgradera din biljett till business eller välja säten. ‘Naturligtvis mot en avgift. Jag räknade snabbt ut att businessuppgraderingen skulle kostat mer än om jag köpte en helt ny businessklassbiljett och sätesvalen i ekonomi var också förhållandevis dyra – de betalas ju i DKK så jag avstod.

Fick ändå den säteskategori jag önskade utan att betala något extra. Etihad erbjuder online incheckning men då ska man ha scannat sina resedokument innan och det hade inte jag. Incheckningen i Köpenhamn öppnade 3 timmar innan avgång. 

Ett boardingkort
Smart och miljövänligt att ha båda flighterna på samma boardingkort

Till Bangkok från Abu Dhabi flög vi med flight EY402 med ordinarie avgångstid 22:10. Flygningen trafikerades med en Boeing 7897-10 som levererades 2018 och tar in 32 passagerare i business och 304 i ekonomiklass.

Här kom vi iväg 22:34 och var därmed en aning försenade till Bangkok, vi landade 07:11 och var alltså 1 minut försenade…

Helhetsintrycket?

Bra och i dagens läge klart prisvärt. De når kanske inte riktigt upp till sina mellanöstern konkurrenter Emirates och Qatar Airways standard i ekonomiklass men jag tycker nog skillnaden är väldigt liten. Lite besviken på matserveringen, visst var det gott men kändes väldigt plastigt och att servera vin i pappmuggar får en att tänka picknick vid en gräsmatta på en random svensk stadsfestival.

Den murriga interiören då?

Vet inte om jag tycker om det eller inte, den här retro-looken för ju en tillbaka till 1970-talet och ens barndom med allt vad det innebär och det kan ju framkalla både positiva och negativa sidor. Men man kan säga att det är iallafall annorlunda och inte så generiskt tråkigt som de flesta andra flygplansinredningar ser ut idag.

#Etihadairways