1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan
onsdag, maj 12, 2021
  1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan

Den globala flygtrafiken har mer eller mindre kraschlandat i spåren efter Corona pandemin och från att i april och maj månad varit näst intill obefintlig runt hela världen har det nu börjat flygas så smått till olika destinationer.

 

Men frågorna är många om hur det egentligen är att flyga nu – och svaren är få.

 

Men här har vi samlat våra upplevelser och intryck från en nyligen genomförd flygning mellan Arlanda och Bangkok, via Doha med Qatar Airways.

Precis som Tomas Ledin lämnar jag och resten av passagerarna Stockholm långt, långt bakom mig på vingar av stål

Redan vid svängdörrarna in till Arlanda möts man av uppmaningen att bära munskydd i terminalen och när vi kliver in är det ganska ödsligt och man opererar nu bara från en terminal istället för ifrån fyra.

Normalt sett är Arlanda arbetsplatsen för 17 000 personer men just nu är det bara en bråkdel av dessa som är sysselsatta här. I juli 2020 tappade Arlanda 87% av resenärerna jämfört med året innan.

 

Det märks även nu i november för det är ett ödsligt Arlanda man möts av när man klivit in från kylan utanför.

Vid Qatar Airways incheckning är det dock lite liv och rörelse eftersom man börjat checka in QR168 med avgång 15:25.

 

Redan i entrén till incheckningen finns det en liten disk där dina papper kontrolleras – det är många dokument som krävs för att resa till olika länder idag och eftersom Qatar Airways flyger passagerare till i princip hela världen är det många olika regler som ska följas och olika sorters dokument som ska verifieras. Det går dock ganska snabbt då de flesta resenärer verkar ha god koll på vad som krävs för att åka till just deras destination.

 

Vid incheckningsdisken checkas återigen hela luntan med dokument men allt är fortfarande i sin ordning och väskan försvinner iväg och jag stegar mot säkerhetskontrollen med mina boardingkort i handen.

Papperna kollas gång på gång - det är smart att ha dem lätt tillgängliga i en plastmapp eller liknande. En penna är också bra att ha

Helt naturligt är det ingen väntetid att tala om i säkerhetskontrollen och i tax-free shopen är det nästan mer personal än vad det är kunder. Jodå, det går utmärkt att köpa och ta med sig varor från tax-free shopen precis som tidigare.

 

Vid gaten är det lugnt, vi tilldelas ett säkerhetskit med handskar, munskydd om vi inte redan har och ett ansiktsskydd att ha på oss i planet. Man får givetvis ta av sig skydden när man ska äta och dricka på planet men rör man sig runt i planet ska man ha dem på av hänsyn till de andra resenärerna. Munskyddet bör man ha på sig under hela resan av samma orsak.

 

Från Stockholm går det numera Airbus A350-900 på rutten mellan Arlanda och Doha och det är ju ett av världens mest bränslesnåla och bekväma flygplan att åka med. Luften i kabinen på ett så här pass modernt flygplan byts mot frisk luft ungefär varannan minut och renas genom avancerade HEPA filter till 99,9% renlighet enligt tillverkaren Airbus.

 

Som jämförelse kan det nämnas att luften i en modern operationssal på ett sjukhus byts var tionde minut – då har luften i ett flygplan redan bytts ut 5 gånger. Risken att smittas av något på ett modernt flygplan känns näst intill mikroskopisk.

Skyddsdräkterna flygvärdinnorna har på sig utanpå uniformen är kanske inte så snyggt skurna men väldigt funktionella -den charmiga värdinnan Tomoko serverar ett glas utsäkt vitt vin från Nya Zeeland

Mat och dryck?

 

Det serveras både mat och dryck i sedvanlig omfattning på flygningen, den enda egentliga skillnaden gentemot hur det var tidigare är att de som reser i businessklass får sin mat serverad på en bricka istället för som a´la carte eller ”Dine on demand” som var standard på Qatar Airways tidigare. Jag avnjöt lite lamm med saffransris nersköljt med ett glas Italienskt rött. Utsökt.

Vid mellanlandningen i Doha körs vi i glest besatta bussar från plattan till transithallen där vi snart är på plats vid gaten för QR836 till Bangkok. Eller rättare sagt, vi erbjuds att sitta och vänta en bit ifrån gaten och sedan släpps vi fram till gaten flyg för flyg så att vi inte ska behöva trängas med de som ska till Khartoum eller Tokyo. Papperna kontrolleras igen.

 

Sen är det ombordstigning, nu är det en Boeing 777-300ER som ska ta oss mellan Doha och Bangkok. Det är kanske 50% beläggning på denna flight och från Stockholm till Doha var det en aning lägre vad jag kan uppskatta – så ingen trängsel att tala om alls.

 

Två timmar innan landning serveras frukost/brunch och 12:25 ungefär 15 minuter innan schemalagd ankomsttid landar vi på Bangkoks internationella flygplats Suvarnabhumi.

Munskydd, mask och handskar delas ut kostnadsfritt till Qatar Airways resenärer

Nu återstår nästa utmaning – att ta sig igenom hälso och säkerhetskontrollerna här.

 

Men mer om det på torsdag!

 

#backtothailand

#amazingthainess

#qatarairways

@amazingthainess

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.