1. Bangkoks Nationalmuseum
  2. Phukets stränder del 2
  3. Med Charlie in i Phukets jungel
  4. Vinter i Thailand trots allt
  5. Phukets stränder
  6. Äntligen dags att mötas igen
  7. Att bara vara
  8. Alltid ett steg före
  9. Rapport från sandlådan
  10. Använda hela kokosnöten
  11. På elefanternas villkor
  12. Katastrof eller möjlighet?
  13. Phuket och friheten
  14. Strandhugg i sandlådan
  15. På väg till Phuket
  16. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  17. En försäkringslösning till Thailand
  18. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  19. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  20. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  21. Wat Beckham
  22. Mannen från skogen
  23. Konst och kultur i Bangkok
  24. The Serpent i Thailand
  25. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  26. Sawasdee pee mai!
  27. Hongkong´s billigaste sightseeing
  28. Jobba bortifrån
  29. Chatuchak ökar öppettiderna
  30. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  31. Dags för Makha Bucha!
  32. Välkommen till oxens år!
  33. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  34. 2020 är äntligen över!
  35. Vakna upp bland blommorna
  36. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  37. Phuket – då, nu och framåt
  38. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  39. På tåliga reseäventyr
  40. 26 timmar från dörr till dörr!
  41. Som vanligt men ändå annorlunda
  42. Karantänsepilog
  43. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  44. Sätta kameran på diet
  45. Rapport från en gyllene bur
  46. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  47. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  48. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  49. En dåres försvarstal
  50. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  51. Ta det lugnt -ta tåget!
  52. Hemlisar…
  53. 60 år med Thai Airways
  54. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  55. Tillbaka i cykelsadeln
  56. Siargao . . .
  57. Med en korvkiosk på taket
  58. App, app, app
  59. En resa till en svunnen epok
  60. Helt Rhett på Scarlett
  61. Bangkoks lägsta takbar
  62. Panglao – en dold pärla
  63. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  64. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  65. Thailand fokuserar på hållbarhet
  66. Elefanten – en omdebatterad jätte
  67. Vietnam knackar på dörren
  68. Lärare i Thailand
  69. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  70. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  71. Glassigt värre i Bangkok
  72. Resa med riktiga män
  73. Resa i tiden
  74. Bangkok i retrostil
  75. Kicka loss i Thailand
  76. Nytt år 3 gånger om året
  77. Spår av opium och elefanter
  78. Författarsviten: Joseph Conrad
  79. Sra Bua by Kiin Kiin
  80. Författarsviten , Noël Coward
  81. Bedårande bali
  82. Mitt i smeten
  83. Urban Bangkok
  84. ATF land för land
  85. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  86. Se upp för tåget
  87. Den siste kommunisten
  88. Classes bra saker
  89. I Zolitär Zolitude
  90. Thai Airways på väg mot 60
  91. One night in Bangkok
  92. Charterutmaningen: Phu Quoc
  93. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  94. Tåget genom Hanoi
  95. Återvinning
  96. Talang där du minst anar det
  97. Knyta banden i Thailand
  98. Thailand testar nya grepp
  99. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  100. Kopiornas baksida
  101. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  102. Koppla ner och koppla av i Laos
  103. Före GoPro
  104. Opium och jordgubbar
  105. Hemma hos Buk Wae
  106. PATA i Laos
  107. Thai Airways Airbus A-380
  108. Lärare bortom gränserna
  109. När offren glöms bort
  110. Långhårigt på golfbanan
söndag, oktober 24, 2021
  1. Bangkoks Nationalmuseum
  2. Phukets stränder del 2
  3. Med Charlie in i Phukets jungel
  4. Vinter i Thailand trots allt
  5. Phukets stränder
  6. Äntligen dags att mötas igen
  7. Att bara vara
  8. Alltid ett steg före
  9. Rapport från sandlådan
  10. Använda hela kokosnöten
  11. På elefanternas villkor
  12. Katastrof eller möjlighet?
  13. Phuket och friheten
  14. Strandhugg i sandlådan
  15. På väg till Phuket
  16. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  17. En försäkringslösning till Thailand
  18. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  19. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  20. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  21. Wat Beckham
  22. Mannen från skogen
  23. Konst och kultur i Bangkok
  24. The Serpent i Thailand
  25. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  26. Sawasdee pee mai!
  27. Hongkong´s billigaste sightseeing
  28. Jobba bortifrån
  29. Chatuchak ökar öppettiderna
  30. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  31. Dags för Makha Bucha!
  32. Välkommen till oxens år!
  33. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  34. 2020 är äntligen över!
  35. Vakna upp bland blommorna
  36. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  37. Phuket – då, nu och framåt
  38. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  39. På tåliga reseäventyr
  40. 26 timmar från dörr till dörr!
  41. Som vanligt men ändå annorlunda
  42. Karantänsepilog
  43. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  44. Sätta kameran på diet
  45. Rapport från en gyllene bur
  46. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  47. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  48. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  49. En dåres försvarstal
  50. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  51. Ta det lugnt -ta tåget!
  52. Hemlisar…
  53. 60 år med Thai Airways
  54. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  55. Tillbaka i cykelsadeln
  56. Siargao . . .
  57. Med en korvkiosk på taket
  58. App, app, app
  59. En resa till en svunnen epok
  60. Helt Rhett på Scarlett
  61. Bangkoks lägsta takbar
  62. Panglao – en dold pärla
  63. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  64. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  65. Thailand fokuserar på hållbarhet
  66. Elefanten – en omdebatterad jätte
  67. Vietnam knackar på dörren
  68. Lärare i Thailand
  69. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  70. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  71. Glassigt värre i Bangkok
  72. Resa med riktiga män
  73. Resa i tiden
  74. Bangkok i retrostil
  75. Kicka loss i Thailand
  76. Nytt år 3 gånger om året
  77. Spår av opium och elefanter
  78. Författarsviten: Joseph Conrad
  79. Sra Bua by Kiin Kiin
  80. Författarsviten , Noël Coward
  81. Bedårande bali
  82. Mitt i smeten
  83. Urban Bangkok
  84. ATF land för land
  85. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  86. Se upp för tåget
  87. Den siste kommunisten
  88. Classes bra saker
  89. I Zolitär Zolitude
  90. Thai Airways på väg mot 60
  91. One night in Bangkok
  92. Charterutmaningen: Phu Quoc
  93. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  94. Tåget genom Hanoi
  95. Återvinning
  96. Talang där du minst anar det
  97. Knyta banden i Thailand
  98. Thailand testar nya grepp
  99. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  100. Kopiornas baksida
  101. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  102. Koppla ner och koppla av i Laos
  103. Före GoPro
  104. Opium och jordgubbar
  105. Hemma hos Buk Wae
  106. PATA i Laos
  107. Thai Airways Airbus A-380
  108. Lärare bortom gränserna
  109. När offren glöms bort
  110. Långhårigt på golfbanan

Den globala flygtrafiken har mer eller mindre kraschlandat i spåren efter Corona pandemin och från att i april och maj månad varit näst intill obefintlig runt hela världen har det nu börjat flygas så smått till olika destinationer.

 

Men frågorna är många om hur det egentligen är att flyga nu – och svaren är få.

 

Men här har vi samlat våra upplevelser och intryck från en nyligen genomförd flygning mellan Arlanda och Bangkok, via Doha med Qatar Airways.

Precis som Tomas Ledin lämnar jag och resten av passagerarna Stockholm långt, långt bakom mig på vingar av stål

Redan vid svängdörrarna in till Arlanda möts man av uppmaningen att bära munskydd i terminalen och när vi kliver in är det ganska ödsligt och man opererar nu bara från en terminal istället för ifrån fyra.

Normalt sett är Arlanda arbetsplatsen för 17 000 personer men just nu är det bara en bråkdel av dessa som är sysselsatta här. I juli 2020 tappade Arlanda 87% av resenärerna jämfört med året innan.

 

Det märks även nu i november för det är ett ödsligt Arlanda man möts av när man klivit in från kylan utanför.

Vid Qatar Airways incheckning är det dock lite liv och rörelse eftersom man börjat checka in QR168 med avgång 15:25.

 

Redan i entrén till incheckningen finns det en liten disk där dina papper kontrolleras – det är många dokument som krävs för att resa till olika länder idag och eftersom Qatar Airways flyger passagerare till i princip hela världen är det många olika regler som ska följas och olika sorters dokument som ska verifieras. Det går dock ganska snabbt då de flesta resenärer verkar ha god koll på vad som krävs för att åka till just deras destination.

 

Vid incheckningsdisken checkas återigen hela luntan med dokument men allt är fortfarande i sin ordning och väskan försvinner iväg och jag stegar mot säkerhetskontrollen med mina boardingkort i handen.

Papperna kollas gång på gång - det är smart att ha dem lätt tillgängliga i en plastmapp eller liknande. En penna är också bra att ha

Helt naturligt är det ingen väntetid att tala om i säkerhetskontrollen och i tax-free shopen är det nästan mer personal än vad det är kunder. Jodå, det går utmärkt att köpa och ta med sig varor från tax-free shopen precis som tidigare.

 

Vid gaten är det lugnt, vi tilldelas ett säkerhetskit med handskar, munskydd om vi inte redan har och ett ansiktsskydd att ha på oss i planet. Man får givetvis ta av sig skydden när man ska äta och dricka på planet men rör man sig runt i planet ska man ha dem på av hänsyn till de andra resenärerna. Munskyddet bör man ha på sig under hela resan av samma orsak.

 

Från Stockholm går det numera Airbus A350-900 på rutten mellan Arlanda och Doha och det är ju ett av världens mest bränslesnåla och bekväma flygplan att åka med. Luften i kabinen på ett så här pass modernt flygplan byts mot frisk luft ungefär varannan minut och renas genom avancerade HEPA filter till 99,9% renlighet enligt tillverkaren Airbus.

 

Som jämförelse kan det nämnas att luften i en modern operationssal på ett sjukhus byts var tionde minut – då har luften i ett flygplan redan bytts ut 5 gånger. Risken att smittas av något på ett modernt flygplan känns näst intill mikroskopisk.

Skyddsdräkterna flygvärdinnorna har på sig utanpå uniformen är kanske inte så snyggt skurna men väldigt funktionella -den charmiga värdinnan Tomoko serverar ett glas utsäkt vitt vin från Nya Zeeland

Mat och dryck?

 

Det serveras både mat och dryck i sedvanlig omfattning på flygningen, den enda egentliga skillnaden gentemot hur det var tidigare är att de som reser i businessklass får sin mat serverad på en bricka istället för som a´la carte eller ”Dine on demand” som var standard på Qatar Airways tidigare. Jag avnjöt lite lamm med saffransris nersköljt med ett glas Italienskt rött. Utsökt.

Vid mellanlandningen i Doha körs vi i glest besatta bussar från plattan till transithallen där vi snart är på plats vid gaten för QR836 till Bangkok. Eller rättare sagt, vi erbjuds att sitta och vänta en bit ifrån gaten och sedan släpps vi fram till gaten flyg för flyg så att vi inte ska behöva trängas med de som ska till Khartoum eller Tokyo. Papperna kontrolleras igen.

 

Sen är det ombordstigning, nu är det en Boeing 777-300ER som ska ta oss mellan Doha och Bangkok. Det är kanske 50% beläggning på denna flight och från Stockholm till Doha var det en aning lägre vad jag kan uppskatta – så ingen trängsel att tala om alls.

 

Två timmar innan landning serveras frukost/brunch och 12:25 ungefär 15 minuter innan schemalagd ankomsttid landar vi på Bangkoks internationella flygplats Suvarnabhumi.

Munskydd, mask och handskar delas ut kostnadsfritt till Qatar Airways resenärer

Nu återstår nästa utmaning – att ta sig igenom hälso och säkerhetskontrollerna här.

 

Men mer om det på torsdag!

 

#backtothailand

#amazingthainess

#qatarairways

@amazingthainess

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.