1. På elefanternas villkor
  2. Katastrof eller möjlighet?
  3. Phuket och friheten
  4. Strandhugg i sandlådan
  5. På väg till Phuket
  6. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  7. En försäkringslösning till Thailand
  8. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  9. Phuket Sandbox
  10. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  11. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  12. Wat Beckham
  13. Guiden till Phuket semestern och vidare i Thailand
  14. Mannen från skogen
  15. Konst och kultur i Bangkok
  16. The Serpent i Thailand
  17. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  18. Sawasdee pee mai!
  19. Hongkong´s billigaste sightseeing
  20. Jobba bortifrån
  21. Chatuchak ökar öppettiderna
  22. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  23. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  24. Dags för Makha Bucha!
  25. Välkommen till oxens år!
  26. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  27. 2020 är äntligen över!
  28. Vakna upp bland blommorna
  29. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  30. Phuket – då, nu och framåt
  31. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  32. På tåliga reseäventyr
  33. 26 timmar från dörr till dörr!
  34. Som vanligt men ändå annorlunda
  35. Karantänsepilog
  36. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  37. Sätta kameran på diet
  38. Rapport från en gyllene bur
  39. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  40. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  41. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  42. En dåres försvarstal
  43. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  44. Ta det lugnt -ta tåget!
  45. Hemlisar…
  46. 60 år med Thai Airways
  47. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Siargao . . .
  50. Med en korvkiosk på taket
  51. App, app, app
  52. En resa till en svunnen epok
  53. Helt Rhett på Scarlett
  54. Bangkoks lägsta takbar
  55. Panglao – en dold pärla
  56. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  57. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  58. Thailand fokuserar på hållbarhet
  59. Elefanten – en omdebatterad jätte
  60. Vietnam knackar på dörren
  61. Lärare i Thailand
  62. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  63. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  64. Glassigt värre i Bangkok
  65. Resa med riktiga män
  66. Resa i tiden
  67. Bangkok i retrostil
  68. Kicka loss i Thailand
  69. Nytt år 3 gånger om året
  70. Spår av opium och elefanter
  71. Författarsviten: Joseph Conrad
  72. Sra Bua by Kiin Kiin
  73. Författarsviten , Noël Coward
  74. Bedårande bali
  75. Mitt i smeten
  76. Urban Bangkok
  77. ATF land för land
  78. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  79. Se upp för tåget
  80. Den siste kommunisten
  81. Classes bra saker
  82. I Zolitär Zolitude
  83. Thai Airways på väg mot 60
  84. One night in Bangkok
  85. Charterutmaningen: Phu Quoc
  86. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  87. Tåget genom Hanoi
  88. Återvinning
  89. Talang där du minst anar det
  90. Knyta banden i Thailand
  91. Thailand testar nya grepp
  92. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  93. Kopiornas baksida
  94. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  95. Koppla ner och koppla av i Laos
  96. Före GoPro
  97. Opium och jordgubbar
  98. Hemma hos Buk Wae
  99. PATA i Laos
  100. Thai Airways Airbus A-380
  101. Lärare bortom gränserna
  102. När offren glöms bort
  103. Långhårigt på golfbanan
torsdag, juli 29, 2021
  1. På elefanternas villkor
  2. Katastrof eller möjlighet?
  3. Phuket och friheten
  4. Strandhugg i sandlådan
  5. På väg till Phuket
  6. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  7. En försäkringslösning till Thailand
  8. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  9. Phuket Sandbox
  10. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  11. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  12. Wat Beckham
  13. Guiden till Phuket semestern och vidare i Thailand
  14. Mannen från skogen
  15. Konst och kultur i Bangkok
  16. The Serpent i Thailand
  17. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  18. Sawasdee pee mai!
  19. Hongkong´s billigaste sightseeing
  20. Jobba bortifrån
  21. Chatuchak ökar öppettiderna
  22. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  23. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  24. Dags för Makha Bucha!
  25. Välkommen till oxens år!
  26. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  27. 2020 är äntligen över!
  28. Vakna upp bland blommorna
  29. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  30. Phuket – då, nu och framåt
  31. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  32. På tåliga reseäventyr
  33. 26 timmar från dörr till dörr!
  34. Som vanligt men ändå annorlunda
  35. Karantänsepilog
  36. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  37. Sätta kameran på diet
  38. Rapport från en gyllene bur
  39. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  40. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  41. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  42. En dåres försvarstal
  43. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  44. Ta det lugnt -ta tåget!
  45. Hemlisar…
  46. 60 år med Thai Airways
  47. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Siargao . . .
  50. Med en korvkiosk på taket
  51. App, app, app
  52. En resa till en svunnen epok
  53. Helt Rhett på Scarlett
  54. Bangkoks lägsta takbar
  55. Panglao – en dold pärla
  56. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  57. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  58. Thailand fokuserar på hållbarhet
  59. Elefanten – en omdebatterad jätte
  60. Vietnam knackar på dörren
  61. Lärare i Thailand
  62. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  63. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  64. Glassigt värre i Bangkok
  65. Resa med riktiga män
  66. Resa i tiden
  67. Bangkok i retrostil
  68. Kicka loss i Thailand
  69. Nytt år 3 gånger om året
  70. Spår av opium och elefanter
  71. Författarsviten: Joseph Conrad
  72. Sra Bua by Kiin Kiin
  73. Författarsviten , Noël Coward
  74. Bedårande bali
  75. Mitt i smeten
  76. Urban Bangkok
  77. ATF land för land
  78. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  79. Se upp för tåget
  80. Den siste kommunisten
  81. Classes bra saker
  82. I Zolitär Zolitude
  83. Thai Airways på väg mot 60
  84. One night in Bangkok
  85. Charterutmaningen: Phu Quoc
  86. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  87. Tåget genom Hanoi
  88. Återvinning
  89. Talang där du minst anar det
  90. Knyta banden i Thailand
  91. Thailand testar nya grepp
  92. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  93. Kopiornas baksida
  94. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  95. Koppla ner och koppla av i Laos
  96. Före GoPro
  97. Opium och jordgubbar
  98. Hemma hos Buk Wae
  99. PATA i Laos
  100. Thai Airways Airbus A-380
  101. Lärare bortom gränserna
  102. När offren glöms bort
  103. Långhårigt på golfbanan

Den globala flygtrafiken har mer eller mindre kraschlandat i spåren efter Corona pandemin och från att i april och maj månad varit näst intill obefintlig runt hela världen har det nu börjat flygas så smått till olika destinationer.

 

Men frågorna är många om hur det egentligen är att flyga nu – och svaren är få.

 

Men här har vi samlat våra upplevelser och intryck från en nyligen genomförd flygning mellan Arlanda och Bangkok, via Doha med Qatar Airways.

Precis som Tomas Ledin lämnar jag och resten av passagerarna Stockholm långt, långt bakom mig på vingar av stål

Redan vid svängdörrarna in till Arlanda möts man av uppmaningen att bära munskydd i terminalen och när vi kliver in är det ganska ödsligt och man opererar nu bara från en terminal istället för ifrån fyra.

Normalt sett är Arlanda arbetsplatsen för 17 000 personer men just nu är det bara en bråkdel av dessa som är sysselsatta här. I juli 2020 tappade Arlanda 87% av resenärerna jämfört med året innan.

 

Det märks även nu i november för det är ett ödsligt Arlanda man möts av när man klivit in från kylan utanför.

Vid Qatar Airways incheckning är det dock lite liv och rörelse eftersom man börjat checka in QR168 med avgång 15:25.

 

Redan i entrén till incheckningen finns det en liten disk där dina papper kontrolleras – det är många dokument som krävs för att resa till olika länder idag och eftersom Qatar Airways flyger passagerare till i princip hela världen är det många olika regler som ska följas och olika sorters dokument som ska verifieras. Det går dock ganska snabbt då de flesta resenärer verkar ha god koll på vad som krävs för att åka till just deras destination.

 

Vid incheckningsdisken checkas återigen hela luntan med dokument men allt är fortfarande i sin ordning och väskan försvinner iväg och jag stegar mot säkerhetskontrollen med mina boardingkort i handen.

Papperna kollas gång på gång - det är smart att ha dem lätt tillgängliga i en plastmapp eller liknande. En penna är också bra att ha

Helt naturligt är det ingen väntetid att tala om i säkerhetskontrollen och i tax-free shopen är det nästan mer personal än vad det är kunder. Jodå, det går utmärkt att köpa och ta med sig varor från tax-free shopen precis som tidigare.

 

Vid gaten är det lugnt, vi tilldelas ett säkerhetskit med handskar, munskydd om vi inte redan har och ett ansiktsskydd att ha på oss i planet. Man får givetvis ta av sig skydden när man ska äta och dricka på planet men rör man sig runt i planet ska man ha dem på av hänsyn till de andra resenärerna. Munskyddet bör man ha på sig under hela resan av samma orsak.

 

Från Stockholm går det numera Airbus A350-900 på rutten mellan Arlanda och Doha och det är ju ett av världens mest bränslesnåla och bekväma flygplan att åka med. Luften i kabinen på ett så här pass modernt flygplan byts mot frisk luft ungefär varannan minut och renas genom avancerade HEPA filter till 99,9% renlighet enligt tillverkaren Airbus.

 

Som jämförelse kan det nämnas att luften i en modern operationssal på ett sjukhus byts var tionde minut – då har luften i ett flygplan redan bytts ut 5 gånger. Risken att smittas av något på ett modernt flygplan känns näst intill mikroskopisk.

Skyddsdräkterna flygvärdinnorna har på sig utanpå uniformen är kanske inte så snyggt skurna men väldigt funktionella -den charmiga värdinnan Tomoko serverar ett glas utsäkt vitt vin från Nya Zeeland

Mat och dryck?

 

Det serveras både mat och dryck i sedvanlig omfattning på flygningen, den enda egentliga skillnaden gentemot hur det var tidigare är att de som reser i businessklass får sin mat serverad på en bricka istället för som a´la carte eller ”Dine on demand” som var standard på Qatar Airways tidigare. Jag avnjöt lite lamm med saffransris nersköljt med ett glas Italienskt rött. Utsökt.

Vid mellanlandningen i Doha körs vi i glest besatta bussar från plattan till transithallen där vi snart är på plats vid gaten för QR836 till Bangkok. Eller rättare sagt, vi erbjuds att sitta och vänta en bit ifrån gaten och sedan släpps vi fram till gaten flyg för flyg så att vi inte ska behöva trängas med de som ska till Khartoum eller Tokyo. Papperna kontrolleras igen.

 

Sen är det ombordstigning, nu är det en Boeing 777-300ER som ska ta oss mellan Doha och Bangkok. Det är kanske 50% beläggning på denna flight och från Stockholm till Doha var det en aning lägre vad jag kan uppskatta – så ingen trängsel att tala om alls.

 

Två timmar innan landning serveras frukost/brunch och 12:25 ungefär 15 minuter innan schemalagd ankomsttid landar vi på Bangkoks internationella flygplats Suvarnabhumi.

Munskydd, mask och handskar delas ut kostnadsfritt till Qatar Airways resenärer

Nu återstår nästa utmaning – att ta sig igenom hälso och säkerhetskontrollerna här.

 

Men mer om det på torsdag!

 

#backtothailand

#amazingthainess

#qatarairways

@amazingthainess

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.