1. Bangkoks Nationalmuseum
  2. Phukets stränder del 2
  3. Med Charlie in i Phukets jungel
  4. Vinter i Thailand trots allt
  5. Phukets stränder
  6. Äntligen dags att mötas igen
  7. Att bara vara
  8. Alltid ett steg före
  9. Rapport från sandlådan
  10. Använda hela kokosnöten
  11. På elefanternas villkor
  12. Katastrof eller möjlighet?
  13. Phuket och friheten
  14. Strandhugg i sandlådan
  15. På väg till Phuket
  16. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  17. En försäkringslösning till Thailand
  18. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  19. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  20. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  21. Wat Beckham
  22. Mannen från skogen
  23. Konst och kultur i Bangkok
  24. The Serpent i Thailand
  25. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  26. Sawasdee pee mai!
  27. Hongkong´s billigaste sightseeing
  28. Jobba bortifrån
  29. Chatuchak ökar öppettiderna
  30. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  31. Dags för Makha Bucha!
  32. Välkommen till oxens år!
  33. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  34. 2020 är äntligen över!
  35. Vakna upp bland blommorna
  36. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  37. Phuket – då, nu och framåt
  38. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  39. På tåliga reseäventyr
  40. 26 timmar från dörr till dörr!
  41. Som vanligt men ändå annorlunda
  42. Karantänsepilog
  43. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  44. Sätta kameran på diet
  45. Rapport från en gyllene bur
  46. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  47. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  48. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  49. En dåres försvarstal
  50. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  51. Ta det lugnt -ta tåget!
  52. Hemlisar…
  53. 60 år med Thai Airways
  54. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  55. Tillbaka i cykelsadeln
  56. Siargao . . .
  57. Med en korvkiosk på taket
  58. App, app, app
  59. En resa till en svunnen epok
  60. Helt Rhett på Scarlett
  61. Bangkoks lägsta takbar
  62. Panglao – en dold pärla
  63. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  64. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  65. Thailand fokuserar på hållbarhet
  66. Elefanten – en omdebatterad jätte
  67. Vietnam knackar på dörren
  68. Lärare i Thailand
  69. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  70. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  71. Glassigt värre i Bangkok
  72. Resa med riktiga män
  73. Resa i tiden
  74. Bangkok i retrostil
  75. Kicka loss i Thailand
  76. Nytt år 3 gånger om året
  77. Spår av opium och elefanter
  78. Författarsviten: Joseph Conrad
  79. Sra Bua by Kiin Kiin
  80. Författarsviten , Noël Coward
  81. Bedårande bali
  82. Mitt i smeten
  83. Urban Bangkok
  84. ATF land för land
  85. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  86. Se upp för tåget
  87. Den siste kommunisten
  88. Classes bra saker
  89. I Zolitär Zolitude
  90. Thai Airways på väg mot 60
  91. One night in Bangkok
  92. Charterutmaningen: Phu Quoc
  93. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  94. Tåget genom Hanoi
  95. Återvinning
  96. Talang där du minst anar det
  97. Knyta banden i Thailand
  98. Thailand testar nya grepp
  99. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  100. Kopiornas baksida
  101. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  102. Koppla ner och koppla av i Laos
  103. Före GoPro
  104. Opium och jordgubbar
  105. Hemma hos Buk Wae
  106. PATA i Laos
  107. Thai Airways Airbus A-380
  108. Lärare bortom gränserna
  109. När offren glöms bort
  110. Långhårigt på golfbanan
söndag, oktober 24, 2021
  1. Bangkoks Nationalmuseum
  2. Phukets stränder del 2
  3. Med Charlie in i Phukets jungel
  4. Vinter i Thailand trots allt
  5. Phukets stränder
  6. Äntligen dags att mötas igen
  7. Att bara vara
  8. Alltid ett steg före
  9. Rapport från sandlådan
  10. Använda hela kokosnöten
  11. På elefanternas villkor
  12. Katastrof eller möjlighet?
  13. Phuket och friheten
  14. Strandhugg i sandlådan
  15. På väg till Phuket
  16. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  17. En försäkringslösning till Thailand
  18. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  19. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  20. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  21. Wat Beckham
  22. Mannen från skogen
  23. Konst och kultur i Bangkok
  24. The Serpent i Thailand
  25. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  26. Sawasdee pee mai!
  27. Hongkong´s billigaste sightseeing
  28. Jobba bortifrån
  29. Chatuchak ökar öppettiderna
  30. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  31. Dags för Makha Bucha!
  32. Välkommen till oxens år!
  33. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  34. 2020 är äntligen över!
  35. Vakna upp bland blommorna
  36. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  37. Phuket – då, nu och framåt
  38. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  39. På tåliga reseäventyr
  40. 26 timmar från dörr till dörr!
  41. Som vanligt men ändå annorlunda
  42. Karantänsepilog
  43. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  44. Sätta kameran på diet
  45. Rapport från en gyllene bur
  46. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  47. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  48. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  49. En dåres försvarstal
  50. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  51. Ta det lugnt -ta tåget!
  52. Hemlisar…
  53. 60 år med Thai Airways
  54. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  55. Tillbaka i cykelsadeln
  56. Siargao . . .
  57. Med en korvkiosk på taket
  58. App, app, app
  59. En resa till en svunnen epok
  60. Helt Rhett på Scarlett
  61. Bangkoks lägsta takbar
  62. Panglao – en dold pärla
  63. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  64. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  65. Thailand fokuserar på hållbarhet
  66. Elefanten – en omdebatterad jätte
  67. Vietnam knackar på dörren
  68. Lärare i Thailand
  69. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  70. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  71. Glassigt värre i Bangkok
  72. Resa med riktiga män
  73. Resa i tiden
  74. Bangkok i retrostil
  75. Kicka loss i Thailand
  76. Nytt år 3 gånger om året
  77. Spår av opium och elefanter
  78. Författarsviten: Joseph Conrad
  79. Sra Bua by Kiin Kiin
  80. Författarsviten , Noël Coward
  81. Bedårande bali
  82. Mitt i smeten
  83. Urban Bangkok
  84. ATF land för land
  85. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  86. Se upp för tåget
  87. Den siste kommunisten
  88. Classes bra saker
  89. I Zolitär Zolitude
  90. Thai Airways på väg mot 60
  91. One night in Bangkok
  92. Charterutmaningen: Phu Quoc
  93. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  94. Tåget genom Hanoi
  95. Återvinning
  96. Talang där du minst anar det
  97. Knyta banden i Thailand
  98. Thailand testar nya grepp
  99. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  100. Kopiornas baksida
  101. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  102. Koppla ner och koppla av i Laos
  103. Före GoPro
  104. Opium och jordgubbar
  105. Hemma hos Buk Wae
  106. PATA i Laos
  107. Thai Airways Airbus A-380
  108. Lärare bortom gränserna
  109. När offren glöms bort
  110. Långhårigt på golfbanan

Så landade den då i Bangkok, under pompa och ståt var det en mycket stolt Pandit Chanapai på Thai Airways som introducerade flygbolagets senaste tillskott i flygplansflottan, Airbus A-380- Destination Asien har provåkt till Hong Kong med detta flygplan och här kommer vårt omdöme.

 

Ingen kan med bästa vilja påstå att flygplanet är vackert att se på från utsidan, det ser lite ut som flygvärldens Ringaren från Notre Dame med sin svällda flygplanskropp. Men Boeing 747 ansågs inte som speciellt vacker när den introducerades heller men betecknas idag som-tja, smakfullt? Det är en vanesak tror jag.

 

Nu är det ju inte på utsidan man tillbringar sin tid utan inuti planet som i Thai Airways konfigurering har 507 platser fördelat på 12 i förstaklass, 60 i business och 435 i ekonomi. Som jämförelse så har Air France 538 platser i sina A-380 och Singapore Airlines har ett par utav sina plan med bara 409 platser. Thai Airways placerar sig någonstans i normalläge då de flesta flygbolag som använde Airbus A-380 idag har plats för ungefär 500 passagerare.

 

Det finns personlig TV vid alla platser och utbudet är samma för alla klasser men det är storleken på skärmen som skiljer sig åt.  Utbudet räcker för att fördriva många timmar på planet.Man kommer också att införa WIFI och till de flestas fasa möjligheter att använda sin mobiltelefon ombord. Med tanke på hur det flesta Thai lever i symbios med sin telefon kan det bli ett fasligt tjattrande ombord på planet.

 

De flesta ekonomiklass sätena finns på nedanvåningen men en del finns på ovanvåningen, närmare bestämt rad 75-83. Det finns en spiraltrappa i båda ändarna av planet. I stjärtfenan sitter det en kameralins som gör att man kan följa flighten ”live” i sin personliga TV, rätt kul faktiskt.

Vi bänkade oss i businessklass och det som slog mig var att det var svårt att reda ut vilken sätesrad jag befann mig vid eftersom sätena i businessklass är placerade lite omlott och med bagagehyllorna nedfällda så skymdes radmarkeringarna. Kanske kan vara en ide att sätta en skylt direkt på sätet som syns från gången?

 

Tre-punktsbälte finns det i businessklass men inte i första eller ekonomiklass, varför var det ingen som hade ett bra svar på men en förklaring kan vara att det är olika leverantörer till säten i de olika klasserna.

 

Nåväl, vi taxar ut och jag slås direkt av hur tyst det är, även när kaptenen ger full gas så får man anstränga sig för att höra något motorljud och vi lyfter utan att det märks mer än på TV skärmen. Förbluffande!

 

Hela flygningen är oerhört behaglig och det är nästan så att jag önskade att Hong Kong låg längre bort från Bangkok än vad staden gör för att få njuta mer av detta flygplan. Kan bara inbilla mig hur komfortabelt det är att flyga långdistans med detta plan.

 

Men för att få njuta av detta måste man ta sig till Frankfurt eller Paris till våren 2013. Sedan följer Tokyo och man håller kvar vid Hong Kong som kortdistans destination med sina Airbus A-380. Tyvärr så finns varken passagerarunderlaget för första eller businessklass i skandinavien så att Thai Airways skulle börja flyga med sina Airbus A-380 hit lär nog dröja. Tyvärr…

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.