1. På elefanternas villkor
  2. Katastrof eller möjlighet?
  3. Phuket och friheten
  4. Strandhugg i sandlådan
  5. På väg till Phuket
  6. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  7. En försäkringslösning till Thailand
  8. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  9. Phuket Sandbox
  10. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  11. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  12. Wat Beckham
  13. Guiden till Phuket semestern och vidare i Thailand
  14. Mannen från skogen
  15. Konst och kultur i Bangkok
  16. The Serpent i Thailand
  17. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  18. Sawasdee pee mai!
  19. Hongkong´s billigaste sightseeing
  20. Jobba bortifrån
  21. Chatuchak ökar öppettiderna
  22. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  23. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  24. Dags för Makha Bucha!
  25. Välkommen till oxens år!
  26. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  27. 2020 är äntligen över!
  28. Vakna upp bland blommorna
  29. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  30. Phuket – då, nu och framåt
  31. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  32. På tåliga reseäventyr
  33. 26 timmar från dörr till dörr!
  34. Som vanligt men ändå annorlunda
  35. Karantänsepilog
  36. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  37. Sätta kameran på diet
  38. Rapport från en gyllene bur
  39. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  40. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  41. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  42. En dåres försvarstal
  43. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  44. Ta det lugnt -ta tåget!
  45. Hemlisar…
  46. 60 år med Thai Airways
  47. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Siargao . . .
  50. Med en korvkiosk på taket
  51. App, app, app
  52. En resa till en svunnen epok
  53. Helt Rhett på Scarlett
  54. Bangkoks lägsta takbar
  55. Panglao – en dold pärla
  56. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  57. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  58. Thailand fokuserar på hållbarhet
  59. Elefanten – en omdebatterad jätte
  60. Vietnam knackar på dörren
  61. Lärare i Thailand
  62. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  63. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  64. Glassigt värre i Bangkok
  65. Resa med riktiga män
  66. Resa i tiden
  67. Bangkok i retrostil
  68. Kicka loss i Thailand
  69. Nytt år 3 gånger om året
  70. Spår av opium och elefanter
  71. Författarsviten: Joseph Conrad
  72. Sra Bua by Kiin Kiin
  73. Författarsviten , Noël Coward
  74. Bedårande bali
  75. Mitt i smeten
  76. Urban Bangkok
  77. ATF land för land
  78. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  79. Se upp för tåget
  80. Den siste kommunisten
  81. Classes bra saker
  82. I Zolitär Zolitude
  83. Thai Airways på väg mot 60
  84. One night in Bangkok
  85. Charterutmaningen: Phu Quoc
  86. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  87. Tåget genom Hanoi
  88. Återvinning
  89. Talang där du minst anar det
  90. Knyta banden i Thailand
  91. Thailand testar nya grepp
  92. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  93. Kopiornas baksida
  94. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  95. Koppla ner och koppla av i Laos
  96. Före GoPro
  97. Opium och jordgubbar
  98. Hemma hos Buk Wae
  99. PATA i Laos
  100. Thai Airways Airbus A-380
  101. Lärare bortom gränserna
  102. När offren glöms bort
  103. Långhårigt på golfbanan
torsdag, juli 29, 2021
  1. På elefanternas villkor
  2. Katastrof eller möjlighet?
  3. Phuket och friheten
  4. Strandhugg i sandlådan
  5. På väg till Phuket
  6. Ayutthaya – Tempel, Trampvänligt och TV serier
  7. En försäkringslösning till Thailand
  8. Alea iacta est – Phuket och Thailand
  9. Phuket Sandbox
  10. Tidsplanen för Thailands återöppnande
  11. Funkar hemförsäkringen till Thailand?
  12. Wat Beckham
  13. Guiden till Phuket semestern och vidare i Thailand
  14. Mannen från skogen
  15. Konst och kultur i Bangkok
  16. The Serpent i Thailand
  17. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  18. Sawasdee pee mai!
  19. Hongkong´s billigaste sightseeing
  20. Jobba bortifrån
  21. Chatuchak ökar öppettiderna
  22. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  23. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  24. Dags för Makha Bucha!
  25. Välkommen till oxens år!
  26. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  27. 2020 är äntligen över!
  28. Vakna upp bland blommorna
  29. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  30. Phuket – då, nu och framåt
  31. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  32. På tåliga reseäventyr
  33. 26 timmar från dörr till dörr!
  34. Som vanligt men ändå annorlunda
  35. Karantänsepilog
  36. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  37. Sätta kameran på diet
  38. Rapport från en gyllene bur
  39. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  40. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  41. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  42. En dåres försvarstal
  43. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  44. Ta det lugnt -ta tåget!
  45. Hemlisar…
  46. 60 år med Thai Airways
  47. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  48. Tillbaka i cykelsadeln
  49. Siargao . . .
  50. Med en korvkiosk på taket
  51. App, app, app
  52. En resa till en svunnen epok
  53. Helt Rhett på Scarlett
  54. Bangkoks lägsta takbar
  55. Panglao – en dold pärla
  56. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  57. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  58. Thailand fokuserar på hållbarhet
  59. Elefanten – en omdebatterad jätte
  60. Vietnam knackar på dörren
  61. Lärare i Thailand
  62. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  63. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  64. Glassigt värre i Bangkok
  65. Resa med riktiga män
  66. Resa i tiden
  67. Bangkok i retrostil
  68. Kicka loss i Thailand
  69. Nytt år 3 gånger om året
  70. Spår av opium och elefanter
  71. Författarsviten: Joseph Conrad
  72. Sra Bua by Kiin Kiin
  73. Författarsviten , Noël Coward
  74. Bedårande bali
  75. Mitt i smeten
  76. Urban Bangkok
  77. ATF land för land
  78. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  79. Se upp för tåget
  80. Den siste kommunisten
  81. Classes bra saker
  82. I Zolitär Zolitude
  83. Thai Airways på väg mot 60
  84. One night in Bangkok
  85. Charterutmaningen: Phu Quoc
  86. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  87. Tåget genom Hanoi
  88. Återvinning
  89. Talang där du minst anar det
  90. Knyta banden i Thailand
  91. Thailand testar nya grepp
  92. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  93. Kopiornas baksida
  94. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  95. Koppla ner och koppla av i Laos
  96. Före GoPro
  97. Opium och jordgubbar
  98. Hemma hos Buk Wae
  99. PATA i Laos
  100. Thai Airways Airbus A-380
  101. Lärare bortom gränserna
  102. När offren glöms bort
  103. Långhårigt på golfbanan

Så landade den då i Bangkok, under pompa och ståt var det en mycket stolt Pandit Chanapai på Thai Airways som introducerade flygbolagets senaste tillskott i flygplansflottan, Airbus A-380- Destination Asien har provåkt till Hong Kong med detta flygplan och här kommer vårt omdöme.

 

Ingen kan med bästa vilja påstå att flygplanet är vackert att se på från utsidan, det ser lite ut som flygvärldens Ringaren från Notre Dame med sin svällda flygplanskropp. Men Boeing 747 ansågs inte som speciellt vacker när den introducerades heller men betecknas idag som-tja, smakfullt? Det är en vanesak tror jag.

 

Nu är det ju inte på utsidan man tillbringar sin tid utan inuti planet som i Thai Airways konfigurering har 507 platser fördelat på 12 i förstaklass, 60 i business och 435 i ekonomi. Som jämförelse så har Air France 538 platser i sina A-380 och Singapore Airlines har ett par utav sina plan med bara 409 platser. Thai Airways placerar sig någonstans i normalläge då de flesta flygbolag som använde Airbus A-380 idag har plats för ungefär 500 passagerare.

 

Det finns personlig TV vid alla platser och utbudet är samma för alla klasser men det är storleken på skärmen som skiljer sig åt.  Utbudet räcker för att fördriva många timmar på planet.Man kommer också att införa WIFI och till de flestas fasa möjligheter att använda sin mobiltelefon ombord. Med tanke på hur det flesta Thai lever i symbios med sin telefon kan det bli ett fasligt tjattrande ombord på planet.

 

De flesta ekonomiklass sätena finns på nedanvåningen men en del finns på ovanvåningen, närmare bestämt rad 75-83. Det finns en spiraltrappa i båda ändarna av planet. I stjärtfenan sitter det en kameralins som gör att man kan följa flighten ”live” i sin personliga TV, rätt kul faktiskt.

Vi bänkade oss i businessklass och det som slog mig var att det var svårt att reda ut vilken sätesrad jag befann mig vid eftersom sätena i businessklass är placerade lite omlott och med bagagehyllorna nedfällda så skymdes radmarkeringarna. Kanske kan vara en ide att sätta en skylt direkt på sätet som syns från gången?

 

Tre-punktsbälte finns det i businessklass men inte i första eller ekonomiklass, varför var det ingen som hade ett bra svar på men en förklaring kan vara att det är olika leverantörer till säten i de olika klasserna.

 

Nåväl, vi taxar ut och jag slås direkt av hur tyst det är, även när kaptenen ger full gas så får man anstränga sig för att höra något motorljud och vi lyfter utan att det märks mer än på TV skärmen. Förbluffande!

 

Hela flygningen är oerhört behaglig och det är nästan så att jag önskade att Hong Kong låg längre bort från Bangkok än vad staden gör för att få njuta mer av detta flygplan. Kan bara inbilla mig hur komfortabelt det är att flyga långdistans med detta plan.

 

Men för att få njuta av detta måste man ta sig till Frankfurt eller Paris till våren 2013. Sedan följer Tokyo och man håller kvar vid Hong Kong som kortdistans destination med sina Airbus A-380. Tyvärr så finns varken passagerarunderlaget för första eller businessklass i skandinavien så att Thai Airways skulle börja flyga med sina Airbus A-380 hit lär nog dröja. Tyvärr…

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.