1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan
onsdag, maj 12, 2021
  1. Mannen från skogen
  2. Konst och kultur i Bangkok
  3. The Serpent i Thailand
  4. Pak klong talat – Bangkoks klassiska blomstermarknad
  5. Sawasdee pee mai!
  6. Hongkong´s billigaste sightseeing
  7. Jobba bortifrån
  8. Chatuchak ökar öppettiderna
  9. Phuket öppnar för vaccinerade turister i juli – detta behöver du veta
  10. Ong Ang kanalen i Bangkok – en prisbelönt vinnare
  11. Dags för Makha Bucha!
  12. Välkommen till oxens år!
  13. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  14. 2020 är äntligen över!
  15. Vakna upp bland blommorna
  16. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  17. Phuket – då, nu och framåt
  18. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  19. På tåliga reseäventyr
  20. 26 timmar från dörr till dörr!
  21. Som vanligt men ändå annorlunda
  22. Karantänsepilog
  23. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  24. Sätta kameran på diet
  25. Rapport från en gyllene bur
  26. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  27. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  28. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  29. En dåres försvarstal
  30. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  31. Ta det lugnt -ta tåget!
  32. Hemlisar…
  33. 60 år med Thai Airways
  34. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  35. Tillbaka i cykelsadeln
  36. Siargao . . .
  37. Med en korvkiosk på taket
  38. App, app, app
  39. En resa till en svunnen epok
  40. Helt Rhett på Scarlett
  41. Bangkoks lägsta takbar
  42. Panglao – en dold pärla
  43. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  44. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  45. Thailand fokuserar på hållbarhet
  46. Elefanten – en omdebatterad jätte
  47. Vietnam knackar på dörren
  48. Lärare i Thailand
  49. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  50. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  51. Glassigt värre i Bangkok
  52. Resa med riktiga män
  53. Resa i tiden
  54. Bangkok i retrostil
  55. Kicka loss i Thailand
  56. Nytt år 3 gånger om året
  57. Spår av opium och elefanter
  58. Författarsviten: Joseph Conrad
  59. Sra Bua by Kiin Kiin
  60. Författarsviten , Noël Coward
  61. Bedårande bali
  62. Mitt i smeten
  63. Urban Bangkok
  64. ATF land för land
  65. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  66. Se upp för tåget
  67. Den siste kommunisten
  68. Classes bra saker
  69. I Zolitär Zolitude
  70. Thai Airways på väg mot 60
  71. One night in Bangkok
  72. Charterutmaningen: Phu Quoc
  73. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  74. Tåget genom Hanoi
  75. Återvinning
  76. Talang där du minst anar det
  77. Knyta banden i Thailand
  78. Thailand testar nya grepp
  79. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  80. Kopiornas baksida
  81. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  82. Koppla ner och koppla av i Laos
  83. Före GoPro
  84. Opium och jordgubbar
  85. Hemma hos Buk Wae
  86. PATA i Laos
  87. Thai Airways Airbus A-380
  88. Lärare bortom gränserna
  89. När offren glöms bort
  90. Långhårigt på golfbanan

Så landade den då i Bangkok, under pompa och ståt var det en mycket stolt Pandit Chanapai på Thai Airways som introducerade flygbolagets senaste tillskott i flygplansflottan, Airbus A-380- Destination Asien har provåkt till Hong Kong med detta flygplan och här kommer vårt omdöme.

 

Ingen kan med bästa vilja påstå att flygplanet är vackert att se på från utsidan, det ser lite ut som flygvärldens Ringaren från Notre Dame med sin svällda flygplanskropp. Men Boeing 747 ansågs inte som speciellt vacker när den introducerades heller men betecknas idag som-tja, smakfullt? Det är en vanesak tror jag.

 

Nu är det ju inte på utsidan man tillbringar sin tid utan inuti planet som i Thai Airways konfigurering har 507 platser fördelat på 12 i förstaklass, 60 i business och 435 i ekonomi. Som jämförelse så har Air France 538 platser i sina A-380 och Singapore Airlines har ett par utav sina plan med bara 409 platser. Thai Airways placerar sig någonstans i normalläge då de flesta flygbolag som använde Airbus A-380 idag har plats för ungefär 500 passagerare.

 

Det finns personlig TV vid alla platser och utbudet är samma för alla klasser men det är storleken på skärmen som skiljer sig åt.  Utbudet räcker för att fördriva många timmar på planet.Man kommer också att införa WIFI och till de flestas fasa möjligheter att använda sin mobiltelefon ombord. Med tanke på hur det flesta Thai lever i symbios med sin telefon kan det bli ett fasligt tjattrande ombord på planet.

 

De flesta ekonomiklass sätena finns på nedanvåningen men en del finns på ovanvåningen, närmare bestämt rad 75-83. Det finns en spiraltrappa i båda ändarna av planet. I stjärtfenan sitter det en kameralins som gör att man kan följa flighten ”live” i sin personliga TV, rätt kul faktiskt.

Vi bänkade oss i businessklass och det som slog mig var att det var svårt att reda ut vilken sätesrad jag befann mig vid eftersom sätena i businessklass är placerade lite omlott och med bagagehyllorna nedfällda så skymdes radmarkeringarna. Kanske kan vara en ide att sätta en skylt direkt på sätet som syns från gången?

 

Tre-punktsbälte finns det i businessklass men inte i första eller ekonomiklass, varför var det ingen som hade ett bra svar på men en förklaring kan vara att det är olika leverantörer till säten i de olika klasserna.

 

Nåväl, vi taxar ut och jag slås direkt av hur tyst det är, även när kaptenen ger full gas så får man anstränga sig för att höra något motorljud och vi lyfter utan att det märks mer än på TV skärmen. Förbluffande!

 

Hela flygningen är oerhört behaglig och det är nästan så att jag önskade att Hong Kong låg längre bort från Bangkok än vad staden gör för att få njuta mer av detta flygplan. Kan bara inbilla mig hur komfortabelt det är att flyga långdistans med detta plan.

 

Men för att få njuta av detta måste man ta sig till Frankfurt eller Paris till våren 2013. Sedan följer Tokyo och man håller kvar vid Hong Kong som kortdistans destination med sina Airbus A-380. Tyvärr så finns varken passagerarunderlaget för första eller businessklass i skandinavien så att Thai Airways skulle börja flyga med sina Airbus A-380 hit lär nog dröja. Tyvärr…

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.