Thailand

ราชอาณาจักรไท
Ratcha Anachak Thai
ประเทศไทย
Prathet Thai

Huvudstad: Bangkok, Krungthep Maha Nakhon
Största stad: Bangkok, 7 025 000 invånare
Officiellt språk: Thai
Statsskick: Konstitutionell monarki
Regent: Rama IX, Bhumibol Adulyadej
Premiärminister: Yingluck Shinawatra
Befolkning: 67 089 500 invånare
Valuta: Baht, THB
Tidszon: +6 timmar
Toppdomän: .th
Landsnummer: +66

Bloggar

Stefan Christensen
I söndags körde ett flygplan från flygbolaget Nok Air Mini av landningabanan i den thailändska staden Udon Thani, ingen av de 26 passagerarna eller någon ur besättningen kom till skada.
Stefan Christensen
Det finns ju en hel roliga skyltar och märkliga klistermärken som talar om ditt eller datt här i Asien-felstavat och fle placering är mer regel än undantag här.
Stefan Christensen
Det spelas faktiskt ishockey i Bangkok, nej det är inte något påfund som lockoutade NHL spelare kommit på utan i snart 20 år så har det mer eller mindre organiserat funnits möjligheter att se på ishockey under solsemestern.
Stefan Christensen
PC Air startade under 2011 och skapade initialt rubriker genom att aktivt söka efter transsexuella, eller så kallade Ladyboys, till kabinpersonalen.
Stefan Christensen
Kambodjas förre kung Norodom Shianouk har somnat in 89 år gammal i Bejing.

10.000:- för en semester i Thailand?

Man kan tycka att säsongen i Thailand börjar lida mot sitt slut i och med att påskhelgen är över. Charterbolagen packar ihop och återkommer i november och de internationella flygbolagen skär ner på sina flygningar till och från Thailand. Men det är nu som den prismedvetne ska åka, du kan få 14 dagar på stranden för mindre än 10 000:-, inklusive allt! 
Destination Asien visar dig hur.

Bilder

Man måste dock vara beredd på att åka utanför både hög och mellansäsongerna. Lågsäsongen  i Thailand ligger från mitten av april till början på juni samt från mitten av augusti till slutet av september. Den första perioden har nackdelen av att det är infernaliskt varmt i Thailand just då, uppemot 40 grader kan det vara på sina ställen. Den andra perioden har nackdelen att det kan regna en hel del och att en del stormar förekommer. Vi valde att åka under ”regnperioden”. För att undersöka hur vädret verkligen var tog vi med oss en liten väderstation från Clas Ohlson och förde noga anteckningar om hur mycket det regnade under tiden vi var vakna.

Flygresan
När det gäller flyg så har Ryska Aeroflot haft ett, något oförtjänt, rykte om sig att vara billigast, resan brukar innehålla ett långt uppehåll på Moskvas flygplats och servicen har inte alltid varit i toppklass. Nu är det inte så längre, ryssarna har själv hittat till Thailand och det betyder att Aeroflot inte behöver locka med billiga biljetter för att fylla sina flighter. 
Efter lite sökande i prislistorna på nätet fastnar vi för ett erbjudande med Thai Airways som innebär att man betalar 4 996: - Arlanda-Bangkok under september månad. Visserligen hade vi sparat 29: - ifall vi åkte med Aeroflot under de aktuella datumen men vi hade också fått totalt 22 timmars väntetid på Moskvas flygplats under dit och hemresan. När man sedan räknar in att man kan få inrikesbiljetten Bangkok - Phuket med Thai Airways mycket förmånligt i kombination med den internationella biljetten var valet enkelt. 5 465: - kostade tur- och returresan inklusive skatter. Visst hade man kunnat ta bussen från Bangkok ner till Phuket men dels hade det ju tagit mellan 12-16 timmar åt vartdera håll och totalkostnaden hade förmodligen blivit högre än de 469:- som vi betalde för inrikesbiljetterna tur och retur. Tänk på att skatterna varierar lite, så priserna kan variera från dag till dag.

Lågprisflygen då? En biljett med Airasia, mellan Bangkok och Phuket, på de aktuella datumen hade kostat 809:- men då hade vi fått problem om planet från Sverige blivit försenat. Dessutom hade det blivit dyrare än med Thai Airways kombinationen.

Boende
Visst kan det vara charmigt med ett guesthouse men det kan också vara stökigt, smutsigt och allmänt slitet. Vi ville hitta något nytt fräscht som gärna hade egen pool. För att hitta lägst priser under lågsäsong ska man söka sig till den destination som har mest gäster under högsäsong. Helt enkelt på grund av att där finns mest tomma rum under lågsäsong, det är den enkla lagen om tillgång och efterfrågan som styr. I Phuket blir det då Patong som är det naturliga valet. Här har det smällts upp massvis med stora och små hotell under de senaste åren och här finns massvis med tomma rum under lågsäsong. Vill man gambla riktigt mycket finns det hemsidor som till exempel ”Latestays” som listar de bästa erbjudandena de närmsta 14 dagarna. Nu ville vi dock boka allting ungefär en månad innan avfärd och fann då ett bra erbjudande på Ibis hotell i Patong. 1 779: - per person för 13 nätter. Visserligen utan frukost men med både pool, restaurang och en liten mysig bar. Hotellet är knappt 2 år gammalt och ligger beläget i norra delen av Patong, rummen är små men rena och fräscha och tanken med en sol- och badsemester är ju knappast att häcka på det luftkonditionerade rummet.

Cash managment
Med de tunga posterna som flyg och hotell betalda så återstår nu 2 652:- till mat och nöjen och även allt annat som man kan tänkas behöva. Så var ska man omsätta dessa pengar till thailändska baht? I Sverige, Thailand eller på kortet?  Vid en kontroll på Arlanda hos de ledande växlingskontoren i Sverige skulle 10 000 baht kosta oss 2 455:-, samma summa kostade oss 2 374:- att plocka ut i en ATM maskin på Bangkoks flygplats under mellanlandningen inklusive en uttagsavgift på 150 baht (ca 34:-) som de thailändska bankerna olagligt (?) verkar ta ut. På de olika växlingskontoren som finns här i Patong så var kurserna mycket varierande, generellt sett fick man mindre pengar om man kom med kontanter. I åtanke ska man också ha de olika avgifter som svenska banker tar för utlandsuttag, vi använde ett kort som inte tar någon avgift för utlandsuttag. Vi lyckades åka under helt fel period sett till ekonomin, kronan var oerhört svag gentemot bahten under september 2010 och hade vi åkt nu när dessa rader skrives hade vi fått drygt 1 300 baht (ca 290:-) mer att roa oss för. 

Transporter
När vi når Phukets flygplats är det dags att försöka ta sig till vårt hotell på ett ekonomiskt vis. Det är nu utmaningen startar på riktigt. Phukets transporter verkar styras av ett maffialiknande syndikat och det gör att transporterna på Phuket är de absolut dyraste i hela Thailand, något som visar sig ha slagit tillbaka då tuk-tuk förarna nuförtiden sällan kan lura någon att åka med dem, folk går istället för att åka tuk-tuk. 

Kanske börjar ljuset gå upp för dem snart att de prissatt sig själv ut från marknaden? Nåväl på flygplatsen ignorerar vi alla försök att få oss i maffians bilar, vi vänder höger utanför ingången till den något dolda ”Taxi-Meter” Stationen. De tar 100 baht extra i flygplatsavgift och efter lite argumenterande slår han på mätaren istället för att försöka övertala oss om ett ”Special price” på 500 baht. När vi är framme står mätaren på 398 baht inklusive flygplatsavgiften. Vi försöker boka honom till tillbakafärden också men se det går inte, man (transportmaffian?) har beslutat att Taximeter inte får hämta passagerare i de olika turistorterna utan bara i Phuket Town. Det blir att åka med en minibuss tillbaka för 250 baht per person.   

Mat och nöjen
Nu var prio på resan sol och bad och det drar ju inte iväg så mycket kostnadsmässigt att ligga på stranden eller vid poolen. Hotellet låg ungefär 5 minuters gångväg från stranden i Patong, har man med sig en egen badhanduk och smitit inom en 7-11 butik på vägen och köpt sig lite vatten att dricka under dagen så kostar det nästan ingenting för den dagen på stranden. 

Maten då? Här får man vara lite sparsam, det är thaifood som gäller från de små vagnarna som körs upp på trottoarerna, en del väldigt starkt men säger man ”Mai aow phed” (inte starkt, tack) så brukar man kunna få en lite mildare variant. Frukosten ingick ju inte i vårt hotellpris men för att få lite fibrer i kroppen passerade vi sandwichkedjan Subway på väg ner till stranden, dagens sub gick på 69 baht och var en precis lagom stor frukost. På väg hem från stranden kan man stannat till och köpa ett antal grillade Satay med jordnötssås och klibbigt ris, en lagom brunch för 80 baht. Man hittar alla dessa små vagnar på gatorna en bit bortom Beach Road och Bangla Road, på andra sidan av genomfartsleden ”Song Roi Phee Road” i Patong. Glöm dukar och havsutsikt, här är det plaststolar, campingbord och avgaser som gäller. Fast utsikten över det thailändska vardagslivet kan vara nog så intressant att beskåda som en solnedgång. 

Vädret då?
Det finns en utbredd missuppfattning i Sverige att man inte kan åka till Thailand under det som kallas regnperioden från augusti till november. Bara för att väderguiden längst bak i Expressen visar att det finns ett regnmoln över Phuket så betyder inte det att det faktiskt regnar där. Regnar det så är det sällan under hela dagen vilket en del verkar tro. 

Under de 13 dagarna vi var där så regnade det totalt 6 timmar och 30 minuter medans vi var vakna. Vi var vakna ungefär mellan 08-24 varje dag och det ger totalt 208 timmar – av de timmarna regnade det mindre än 7 timmar. Med hjälp av vår väderstation från Clas Ohlson så kunde vi konstatera att det som kallast var 21 grader och som varmast 34 under våra 13 dagar på Phuket. Visst, vi kanske hade tur men att undvika åka för att man tror att det bara regnar är fel. Visserligen är det ganska molningt under denna period men man behöver inte en sol från klarblå himmel för att skaffa sig en snygg sol-bränna, solen tar ändå. Det enda problemet som vi såg med vädret under denna period är att det på vissa stränder är badförbud på grund av strömmar i vattnet. Dock inte på Patong beach där vi var men på Karon beach var det till exempel badförbud. Det markeras med en röd flagga på stranden.

Hur kul är det egentligen på en budgetresa?
Skitkul! Vi hade ganska exakt 800 baht (ca 180:-) om dagen att leva på och det skulle räcka till mat, festande och utflykter. Visst det blir inte att chartra en båt till Phi-Phi island men den reguljära färjan går ju lika bra? Vi hyrde också en moped under 8 dagar och det gick på 600 baht (ca 130:-) plus cirka 200 baht (ca 45:-) för bensinen, per person. 
Nu ska man kanske inte hyra en moppe om man inte är säker på att man kan köra den. Betänk att de flesta thailändare verkar ha fått sina körkort i cornflakespaketet på morgonen, så kan det vara en idé att ta det lugnt och behärskat samt att köra defensivt i trafiken. 
Vissa dagar gick det åt mer än 800 baht (ca 180:-) men det vägdes å andra sidan upp av andra dagar när man knappt gjorde av med hälften.

Så visst kan man åka på en sol- och badsemester till Thailand och bara spendera 10 000:- inklusive allt, det gäller bara att tajma resan under rätt period och tänka sig för innan man hystar iväg sina surt förvärvade slantar. Se det som en utmaning!

Stefan Christensen