Thailand

ราชอาณาจักรไท
Ratcha Anachak Thai
ประเทศไทย
Prathet Thai

Huvudstad: Bangkok, Krungthep Maha Nakhon
Största stad: Bangkok, 7 025 000 invånare
Officiellt språk: Thai
Statsskick: Konstitutionell monarki
Regent: Rama IX, Bhumibol Adulyadej
Premiärminister: Yingluck Shinawatra
Befolkning: 67 089 500 invånare
Valuta: Baht, THB
Tidszon: +6 timmar
Toppdomän: .th
Landsnummer: +66

Bloggar

Stefan Christensen
I söndags körde ett flygplan från flygbolaget Nok Air Mini av landningabanan i den thailändska staden Udon Thani, ingen av de 26 passagerarna eller någon ur besättningen kom till skada.
Stefan Christensen
Det finns ju en hel roliga skyltar och märkliga klistermärken som talar om ditt eller datt här i Asien-felstavat och fle placering är mer regel än undantag här.
Stefan Christensen
Det spelas faktiskt ishockey i Bangkok, nej det är inte något påfund som lockoutade NHL spelare kommit på utan i snart 20 år så har det mer eller mindre organiserat funnits möjligheter att se på ishockey under solsemestern.
Stefan Christensen
PC Air startade under 2011 och skapade initialt rubriker genom att aktivt söka efter transsexuella, eller så kallade Ladyboys, till kabinpersonalen.
Stefan Christensen
Kambodjas förre kung Norodom Shianouk har somnat in 89 år gammal i Bejing.

Feel Air – upp och iväg?

Många misslyckanden har det blivit under åren, så många att de flesta resenärer möter nyheter om lågprissatsningar på flyg till Asien med en rejäl dos skepsis. De som är seriösa i sina avsikter har mycket svårt att sälja in sin produkt till resenärerna.

Feel Air
Det norska bolaget Feel Air presenterade sina planer på att börja flyga mellan Oslo/Stockholm och New York/Bangkok under hösten 2009. Med ett planerat utnyttjande av flygplanen på 16,8 timmar per dygn så menar Feel Air att de ska kunna få allt att fungera. Planen ska vara moderna Airbus och besättningen ska vara skandinavisk.

Destination Asien fick en kort pratstund med Feel Air´s VD Kai Holmberg.
Berätta lite mer om era planer och hur idén uppkom?
– Egentligen är det fyra orsaker till att vi valt att satsa på långdistans lågprisflyg just nu. Dels har långdistansmarknaden från Skandinavien fortfarande outnyttjad potential. Skandinaver är sofistikerade konsumenter och mycket frekventa resenärer.  Industritrenden med lågprisflyg på långdistans visar sig fungera och slutligen så var Skandinavien i botten av den ekonomiska krisen och vi ville vara med från början nu när ekonomin vänder uppåt igen.

Hur hade ni tänkt lyckas med det?
– Vi kommer inte att kopiera något annat bolag fullt ut utan låna lite idéer och strategier från olika håll som till exempel Ryanairs kostnadseffektivitet, Air Asia X´s affärsstrategi och Virgin´s personal och märkesfilosofi.

Kai berättar vidare att man för trafiken leasar 2 nya Airbus A330-200 med 307 stolar i vardera. Stolsavstånden är 32 tum i ekonomiklass och 38 tum i ekonomi extra. Dessa mått är identiska med vad till exempel SAS erbjuder på sina långdistansflygningar. Feel Air lovar också att deras priser kommer att vara ungefär 50% lägre än vad som är normalt idag på dessa rutter.

Men raden av misslyckade satsningar borde väl avskräcka er?
– Först och främst har Feel Air inte lyft ännu, jag är inte i en position att kritisera hur andra bolag skött eller sköter sina affärer. Men vi har studerat dem väldigt noga, både de som lyckats och framförallt de som misslyckats. Med det vill jag säga att vi inte tror på en enda standardmodell för lågprisflyg på långdistans, de måste alla mer eller mindre skräddarsys för sina respektive marknader. Men vi måste ju leverera vad vi lovar våra kunder annars är allt det här inget värt.

När detta skrivs finns det fortfarande inget bestämt startdatum för Feel Air, men så fort de gick ut med en pressrelease så började branschen spekulera i vem som låg bakom bolaget.

Det verkar också som om vissa, kanske konkurrenter, i branschen är ute för att baktala och skada Feel Air.

Feel Air presenterade sina planer för media och branschen under hösten 2009, strax därefter började det cirkulera en pressrelease i resebranschen där det stod att Robert Peric, minns ni honom, jobbade för nystartade Feel Air. Att bli förknippad med Robert Peric är inget man vill i flygbranschen, allra minst om man är ett nystartat flyg-bolag.

Kai Holmberg säger så här angående Robert Peric.

– Robert Peric jobbar inte och kommer aldrig att jobba för Feel Air och vi vet inte vem som har spridit ut denna falska pressrelease om oss.

Stefan Christensen

Uppdaterat: den 12 september 2011 meddelar Feel Air att de skjuter upp sian flygningar på obestämd framtid, de blev alltså ett i raden av bolag som aldrig lyfte. Nu ställs nästa hopp till det etablerade norska lågprisflygbolaget Norwegian som har utlovat en satsning på long-haul flygningar till bland annat Bangkok under 2013. Det återstår att se hur det blir med det.