Thailand

ราชอาณาจักรไท
Ratcha Anachak Thai
ประเทศไทย
Prathet Thai

Huvudstad: Bangkok, Krungthep Maha Nakhon
Största stad: Bangkok, 7 025 000 invånare
Officiellt språk: Thai
Statsskick: Konstitutionell monarki
Regent: Rama IX, Bhumibol Adulyadej
Premiärminister: Yingluck Shinawatra
Befolkning: 67 089 500 invånare
Valuta: Baht, THB
Tidszon: +6 timmar
Toppdomän: .th
Landsnummer: +66

Bloggar

Stefan Christensen
I söndags körde ett flygplan från flygbolaget Nok Air Mini av landningabanan i den thailändska staden Udon Thani, ingen av de 26 passagerarna eller någon ur besättningen kom till skada.
Stefan Christensen
Det finns ju en hel roliga skyltar och märkliga klistermärken som talar om ditt eller datt här i Asien-felstavat och fle placering är mer regel än undantag här.
Stefan Christensen
Det spelas faktiskt ishockey i Bangkok, nej det är inte något påfund som lockoutade NHL spelare kommit på utan i snart 20 år så har det mer eller mindre organiserat funnits möjligheter att se på ishockey under solsemestern.
Stefan Christensen
PC Air startade under 2011 och skapade initialt rubriker genom att aktivt söka efter transsexuella, eller så kallade Ladyboys, till kabinpersonalen.
Stefan Christensen
Kambodjas förre kung Norodom Shianouk har somnat in 89 år gammal i Bejing.

Upp som en sol... ner som en pannkaka

PB-Air, MyAir, SWE-Fly, Eastjet, Krabi-Air, vad har de alla gemen-samt? De är alla misslyckade satsningar på lågprisflyg mellan Sverige och Thailand. Destination Asien har granskat dessa företag och personerna bakom dem för att försöka reda ut vad som gick snett.

 

”Biljetter såldes – men inga flygningar kom igång och folk som betalt fick inte tillbaka sina pengar. Känns mönstret igen?”Det började år 2001, det thailändska flygbolaget PB-Air satte upp ett svenskt dotterbolag och skulle börja flyga från Skavsta till Bangkok till låga priser. Allting fortskred som planerat och första flyget var beräknat att lämna Skavsta den 1 oktober 2001. Den 11 september samma år inträffade något i USA som kom att påverka flygtrafiken för all framtid, attacken mot World Trade Center.

Under ett par veckor efter den 11 september var flygbranschen rejält i kris. Ett par stora finansiärer backade ut ur projektet med den följd att det svenska bolaget försattes i konkurs, med fordringar från tusentals svenskar som redan betalt sina biljetter.

Under våren 2002 dyker det upp ett nytt ’virtuellt’ flygbolag, My Air, på den svenska marknaden. Bakom det bolaget står paret Narin och Maria Florén. Det bolaget ska också flyga svenskar till Thailand med ett lågpriskoncept, de erbjuder till och med en konkurs-garanti mot ett extra tillägg på biljettpriset.

My Air
De tänkte sig att använda PB-Air som flygoperatör eftersom My Air inte hade några egna flygplan.  Destination Asien träffade PB-Air´s VD Captain Jothin Pamon Montri i Bangkok strax efter att nyheten om My Air läckt ut och han bekräftade att My Air hade kontrakterat PB-Air för sina flygningar mellan Sverige och Thailand. 

Biljetter såldes – men inga flygningar kom igång och folk som betalt fick inte tillbaka sina pengar. Känns mönstret igen?

Paret Narin och Maria Florén skapade senast rubriker år 2006 då det barnhem de öppnat i Phuket efter tsunamin

blev föremål för en utredning angående förskingring av biståndspengar, en utredning som beordrades av Phukets dåvarande vice-guvenör Nivit Aroonrat. Paret Florén har efter detta ändrat sitt namn till Daengtakote och sysslar nuförtiden mest med att bygga semesterboenden för skandinaver i Thailand.

Eastjet
Nästa man och företag som kliver in på arenan är Robert Peric och Eastjet under 2004. Ytterligare ett ’virtuellt’ flygbolag som kontrakterar Orient Thai Airlines för att utföra flygningarna och den här gången kommer man faktiskt iväg!

Lyckan varar till oktober 2005 då verksamheten ställs in tills vidare. Då har Orient Thai Airlines lyckats få flygförbud i Danmark på grund av utslitna och föråldrade flygplan. De som åkte med Eastjet var inte så värst nöjda heller, med att åka i nära 30 år gamla flygplan. Eastjet försätts i konkurs, Robert Peric försäkrar att alla som betalt för sina resor ska få pengarna återbetalda. Då har han inte kalkylerat med att kronofogden ska beslagta 1,9 av de 3 miljonerna som finns på Eastjets klientmedelskonto för att täcka upp bolagets obetalda skatter vilket gör att ytterligare ett tusental svenskar blir lurade i en flygbolagskonkurs. 

Robert Peric döms i januari 2006 till 2,5 års fängelse för grovt skattebrott, grovt bokföringsbrott och grovt försvårande av skatte-kontroll efter att 3,6 miljoner förskingrats från Eastjets konton. Han får också näringsförbud i 5 år.

SWE-FLY
SWE-FLY var ett Kalmar-baserat flygbolag som bland annat flög mellan Skavsta och Lahore i Pakistan och hade för avsikt att starta flygningar mellan Skavsta och Bangkok den 8 december 2005. 

Men, redan under hösten 2005 befinner sig bolaget i en finansiell kris och går i konkurs. Inga biljetter till Thailand hann säljas innan konkursen.

Krabi Airlines
Nästa bolag ut var Krabi Airlines, eller Kair som de också kallas. De skulle flyga mellan Oslo och Krabi/Bangkok med början i april 2008. Men starten sköts upp. Till dags dato har trafikstarten skjutits fram i sex olika omgångar och norrmännens förtroende för bolaget är givetvis kört i botten. Förmodligen kommer Kair aldrig iväg då Thai Airways flyger dagligen från Oslo numera, med en bättre och mer prisvärd produkt än vad Kair tänkte erbjuda.

Air Asia X
Det enda riktigt framgångsrika lågprisbolaget som flyger mellan Asien och Europa är Air Asia X, ett dotterbolag till Air Asia i Malaysia. De började flyga på Gold Coast i Australien från sitt nav i Kuala Lumpur under 2007 och nu flyger de även till Perth och Melbourne i Australien, ett antal destinationer i Kina och mellanöstern. Dessutom har Air Asia X dagliga flygningar till London. Air Asia X har för avsikt att snart utöka trafiken genom att lägga till fler destinationer i Europa. Först ut är Paris men även Stockholm finns med i framtidsplanerna för Air Asia X. 

Under absolut högsäsong finns det mer än 50 avgångar i veckan från Sverige till olika destinationer i Thailand vilket kanske låter mycket. Men, under år 2009 så åkte 349 000 svenskar till Thailand. 

En förbluffande siffra med tanke på att Sverige bara har 9 miljoner invånare och än mer förbluffande blir det när man vet att det var en minskning med nästan 12% jämfört med 2008.

Stefan Christensen