Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt

Qatar Airways har sedan de etablerade sig på den Svenska marknaden år 2007 vuxit stadigt och har nu 17 avgångar per vecka mellan Arlanda och Doha och därifrån vidare ut ivärlden – vi har provåkt mellan Arlanda och Chiang Mai och mellanlandat i Doha. Här kommer vår rapport.

När Qatar Airways etablerade linjen mellan Arlanda och Doha var det med ett litet Airbus A319LR plan som tog drygt 100 passagerare. De använde ofta den taktiken när de öppnade nya rutter för att så att säga känna av marknaden. Marknaden visade sig vara bra och snart uppgraderades det till större flygplan och fler avgångar. I samband med att Qatar Airways fick levererat Boeing 787 Dreamliner så uppgraderades samtliga avgångar från Stockholm till denna flygplanstyp. Numera har man fått in den ännu modernare Airbus A-350-900 i flottan så nu flyger man en mix av Boeing 787, 777 och Airbus 350 på sina svenska destinationer, Stockholm och Göteborg.

Egentligen började min resa med Qatar Airways redan i Ängelholm – visserligen som ett matarflyg med SAS till Arlanda men det är många flygbolag som inte erbjuder denna möjligheten att ansluta från sin lokala flygplats till Arlanda och de internationella avgångarna. Inte var det speciellt dyrt heller, jag betalade 656 kronor extra för anslutningsflyget tur och retur och det får man säga är billigt. En annan fördel med att ha samtliga bokningar på samma biljett är att man är mer skyddad som konsument om det så att säga “skiter” sig med en flygning och man blir försenad – då har du automatiskt mer hjälp av flygbolaget om du har alla flygningar på samma biljett.

Det sket sig direkt… SAS flygningen blev försenad ner till Ängelholm på grund av ett trasigt däck som behövde bytas och följdaktligen blev flygningen från Ängelholm till Arlanda försenad, 2 timmar försenad.

Nu bekymrade det inte mig nämnvärt då jag skulle spendera natten på ett transit hotell vid Arlanda eftersom min flygning med Qatar Airways flight QR 170 avgick först 07:55 påföljande dag. Men hade jag haft en anslutning samma dag hade jag ju fått problem – om jag inte haft biljett hela vägen från Ängelholm med Qatar Airways.

Incheckningen gick smidigt till väga men det är ju inte utan att man undrar över vissa människors packningsritualer när de får rota upp halva väskan för att leta efter sitt pass eller sina biljetter…

När det var dags att för boarding gick det väldigt snabbt, jag har känslan av att Qatar Airways börja boarda planen tidigare än andra flygbolag för 07:44 hörde man “Boarding completed” i PA systemet – alla var alltså ombord 11 minuter innan avgång. Tyvärr så var det något strul med bagaget som fick packas om och planet skulle avfrostas också i de -4 grader som rådde på Arlanda. Men klockan 08:31 lyfte vi med Qatar Airways Boeing 787-800 med registrering A7-BCS med destination Doha.

Jag hade förmånen att bli uppgraderad till businessklass vilket var en mycket behaglig upplevelse. I businessklass på dessa flygplan sitter stolarna formerade i ett så kallat fiskbensmönster i konfiguration 1-2-1. Naturligtvis är de fullt fällbara så att de bildar en skön säng att sova i med massvis olika inställningar. USB uttag och anslutningar för både det ena och andra finns naturligtvis. Plus en stor TV-skärm med ett gigantiskt urval av film, musik och TV serier. Allting sköts med en lite “smartphone” infälld i armstödet.

Här stötte jag på mitt första problem, det touchkänsliga glaset på “smartphonen” var inte alls så touchkänsligt som man hade önskat sig vilket gjorde hela urvalsprocessen långsam och komplicerad. Vi provade att starta om det hela men det gav ingen större förbättring.

Qatar Airways underhållningssystem heter Oryx one och innehåller i princip hur mycket som helst att se och höra på. Men en sak jag saknar – eller inte kunde få fram på grund av den okänsliga fjärrkontrollen – var uppdaterad information om flygplatsen i Doha, alltså vilka gater som det anslutande flygplanen avgår från och vilken gate man anländer till, vilket bagageband väskorna anländer till och så vidare. Jag misstänker nämligen att de flesta av Qatar Airways passagerare är passagerare som är i transit och ska vidare till andra destinationer – och då skulle den informationen vara väldigt nyttig att ha i sin skärm och med dagens teknik med uppkopplade flygplan borde det inte vara något problem att lösa?

Mat och dryck. I armstödet så finns där en flaska vatten så att man kan fylla på vätskedepåerna när man vill. Min flygning var som sagt en morgonflygning så att sätta sig och dricka alkohol klockan 9 på morgonen är inget för mig. Men dryckeslistan innehöll både väl avvägda viner, ett urval av öl och en hel del drinkar. Ifall man är morgontörstig alltså. Ett, eller ett par glas champagne, rosé eller vit, ingår i businessklass.

 

På en morgonflygning vill man ha en rejäl frukost och det var precis vad som serverades, personalen gick runt och tog upp en sorts a´la carte lista på vad var och en ville ha till frukost – en fin touch som gör att man inte får in en massa man ändå inte äter. Ett extra plus för de rejäla kopparna med kaffe som serverades. När andra bolag erbjuder kaffe i en kopp som är marginellt större än en fingerborg har Qatar Airways en rejäl mugg att dricka ur! Attans gott kaffe var det också, förmodligen inte Zoega´s men man kan ju inte få allt.

 

Efter frukosten så valde jag att fälla stolen och sova en stund – vilket gick förvånansvärt bra trots ganska mycket turbulens under denna flygningen – och man erbjuds både filt och en mycket skön kudde att bädda in sig med.

 

När vi börjar närma oss Doha så kan man på begäran få ett litet mellanmål, en sallad, en bit kyckling eller liknande ifall man är hungrig, det är bara att säga till så dukas det fram. Tycker det är bra att det inte serveras en “obligatorisk” lunch då man förmodligen hade känt sig som en välfylld spärrballong när man klev av planet efter knappt 6 timmars flygning.

 

Efter 5 timmar och 48 minuters flygning så landar vi på Hamad International Airport. Flygplatsen öppnade 2014 och ersatte då den gamla och utdaterade Doha International Airport. Som alla andra moderna flygplatser är den ett arkitektoniskt underverk i marmor, glas och stål som det är svårt att hitta i. Kartor verkar vara utdaterat i dagens samhälle, allting ska man ha en app till. Nåväl, efter lite letande hittade jag en analog karta som visade vart jag var och vart jag skulle hän.

 

Nästa problem var transit security, allt handbagage ska scannas och alla personer ska gå igenom säkerhetsbågen. Detta görs på en central plats med säkert 25-30 bagagescanners på rad. Det borde gått undan om bara mer än 5 scanners var bemannade. Det tog som sagt en hel del tid, nästan en timme att ta sig igenom detta men eftersom jag hade god marginal till mitt anslutande flyg så gjorde det inget för min del men en hel del andra passagerare fick rusas igenom kontrollen för att hinna med sin anslutning. Det är något som flygplatsen borde titta på. För det skapar ju följdproblem med missade anslutningar och så vidare.

 

Jag hade ingen tillgång till loungen i Doha men jag letade upp min avgångsgate efter att ha köpt en kopp kaffe – som smakade klart sämre än ombordkaffet på Qatar Airways flighten trots att det var Italienskt “Märkes” kaffe. Jag skulle bett dem fylla en termos till mig på flyget från Stockholm.

 

Internet är gratis på flygplatsen – gratis innebär i de flesta fall långsamt och instabilt och så också här. Jag förmodar att både hastigheten och stabilteten är bättre i Qatar Airwys egna lounger för min idé att titta på en SHL hockeymatch under väntetiden reducerades till en halvtaskig radiosändning istället.

 

Knappt 4 timmar efter min ankomst till Doha var det dags för avfärd mot Chiang Mai och nu var det en annan flygplansmodell som stod värd för flygningen, en Airbus A330-200 med registrering A7-ACC. Även här var det businessklass fast med en äldre businessklass inredning. Stolarna var nu i en 2-2-2 konfigurering och gick inte att fälla helt platt. Man får en riktigt skön pyjamas att byta om till samt en väska med toalettartiklar då detta är en kvälls/natt flygning. Kvällsmålet är åter enligt Qatar Airways a´la carte koncept, du väljer från en meny de olika delar du vill ha helt enkelt.

 

Återigen serverades det champagne vid påstigningen och det skulle få katastrofala följder – för min skjorta!

 

I och med att man sitter två personer bredvid varandra i dessa plan får man rent naturligt en granne bredvid sig. Jag fick en sympatisk Italiensk man bredvid mig och när han på italienskt vis skulle förklara något för mig så viftade han givetvis ner sitt champagneglas med armarna så att min skjorta blev genomsur…

 

Han bad givetvis väldigt mycket om ursäkt och jag borde begripit bättre då jag av erfarenhet vet att Italienska pratas till minst hälften med händer och armar. Nu kom pyjamas skjortan väl till pass och den vänliga och service iriktade personalen gav mig en filt att sitta på, bytte ut min kudde och hängde min skjorta på tork. Måltiden avnjöts med god aptit och nu fick jag chansen att prova vinlistan. Den omfattade både vita och röda samt portvin. Alla jag provade var bra och väl anpassade men jag saknar – och detta gäller generellt för alla flygbolag – lite mer kreativitet och upptäckarkänsla i urvalet av viner, var är de vita vinerna från Nya Zeeland? De kraftiga röda från Chile, De fantastiska spanska vinerna? Qatar Airways behöver ju inte vara lokalpatriotiska och marknadsföra landets egen vinproduktion utan kan ju verkligen utforska världens viner och matkulturer. Nåja, ett sidospår var det, både mat och vin på flighten var utsökta.

 

Någon timme innan landning så erbjöds det en lättare frukost till den som vill ha men eftersom det bara är knappt 3 timmar sedan jag satte i mig den rejäla kvällsmaten så är jag inte speciellt hungrig så jag avböjer – men en rejäl mugg av det goda kaffet tar jag.

 

05:51 landar vi på Chiang Mai International Airport och här blir Qatar Airways affärsplan med att flyga till många mindre destinationer i ett land helt uppenbar, man behöver inte gå kilometervis från gaten till immigration där det nästan inte är någon kö alls och bara 5 minuters väntetid på väskan. 18 minuter efter att jag lämnat planet så sitter jag i taxin på väg till hotellet.

Summa summarum, en mycket angenäm upplevelse att flyga med Qatar Airways, till Chiang Mai hade jag fått byta i vilket fall som helst och då verkar det klokare att byta ungefär halvvägs än att behöva göra det i Bangkok med bara en timmes restid kvar. Kvalitén på servicen som Qatar Airways erbjuder är mycket hög och väl värd alla lovord de har fått.

 

Till Thailand flyger de till 5 olika destinationer, till Bangkok flyger man 42 gånger per vecka från och med den 25 mars 2018, till Phuket flyger man 14 gånger i veckan, till Krabi 7 gånger i veckan och till Chiang Mai 4 gånger i veckan. Från och med söndagen den 28 januari 2018 öppnar man en ny flyglinje från Doha till U-tapao vilket kommer att kunna bli ett bra alternativ för semesterfirare till Pattaya, Rayong, Koh Samet och Koh Chang. Rutten till U-tapao kommer att trafikeras 4 gånger i veckan vilket innebär att under högsäsong har Qatar Airways 71 flygningar mellan Doha och Thailand per vecka – imponerande!

 

Har ni möjlighet – prova på Qatar Airways, jag tror inte ni blir besvikna.

 

Text: Stefan Christensen

 

Bild: Stefan Christensen och Qatar Airways