Flyga under pandemin – hur är det egentligen?

Den globala flygtrafiken har mer eller mindre kraschlandat i spåren efter Corona pandemin och från att i april och maj månad varit näst intill obefintlig runt hela världen har det nu börjat flygas så smått till olika destinationer.

 

Men frågorna är många om hur det egentligen är att flyga nu – och svaren är få.

 

Men här har vi samlat våra upplevelser och intryck från en nyligen genomförd flygning mellan Arlanda och Bangkok, via Doha med Qatar Airways.

Precis som Tomas Ledin lämnar jag och resten av passagerarna Stockholm långt, långt bakom mig på vingar av stål

Redan vid svängdörrarna in till Arlanda möts man av uppmaningen att bära munskydd i terminalen och när vi kliver in är det ganska ödsligt och man opererar nu bara från en terminal istället för ifrån fyra.

Normalt sett är Arlanda arbetsplatsen för 17 000 personer men just nu är det bara en bråkdel av dessa som är sysselsatta här. I juli 2020 tappade Arlanda 87% av resenärerna jämfört med året innan.

 

Det märks även nu i november för det är ett ödsligt Arlanda man möts av när man klivit in från kylan utanför.

Vid Qatar Airways incheckning är det dock lite liv och rörelse eftersom man börjat checka in QR168 med avgång 15:25.

 

Redan i entrén till incheckningen finns det en liten disk där dina papper kontrolleras – det är många dokument som krävs för att resa till olika länder idag och eftersom Qatar Airways flyger passagerare till i princip hela världen är det många olika regler som ska följas och olika sorters dokument som ska verifieras. Det går dock ganska snabbt då de flesta resenärer verkar ha god koll på vad som krävs för att åka till just deras destination.

 

Vid incheckningsdisken checkas återigen hela luntan med dokument men allt är fortfarande i sin ordning och väskan försvinner iväg och jag stegar mot säkerhetskontrollen med mina boardingkort i handen.

Papperna kollas gång på gång - det är smart att ha dem lätt tillgängliga i en plastmapp eller liknande. En penna är också bra att ha

Helt naturligt är det ingen väntetid att tala om i säkerhetskontrollen och i tax-free shopen är det nästan mer personal än vad det är kunder. Jodå, det går utmärkt att köpa och ta med sig varor från tax-free shopen precis som tidigare.

 

Vid gaten är det lugnt, vi tilldelas ett säkerhetskit med handskar, munskydd om vi inte redan har och ett ansiktsskydd att ha på oss i planet. Man får givetvis ta av sig skydden när man ska äta och dricka på planet men rör man sig runt i planet ska man ha dem på av hänsyn till de andra resenärerna. Munskyddet bör man ha på sig under hela resan av samma orsak.

 

Från Stockholm går det numera Airbus A350-900 på rutten mellan Arlanda och Doha och det är ju ett av världens mest bränslesnåla och bekväma flygplan att åka med. Luften i kabinen på ett så här pass modernt flygplan byts mot frisk luft ungefär varannan minut och renas genom avancerade HEPA filter till 99,9% renlighet enligt tillverkaren Airbus.

 

Som jämförelse kan det nämnas att luften i en modern operationssal på ett sjukhus byts var tionde minut – då har luften i ett flygplan redan bytts ut 5 gånger. Risken att smittas av något på ett modernt flygplan känns näst intill mikroskopisk.

Skyddsdräkterna flygvärdinnorna har på sig utanpå uniformen är kanske inte så snyggt skurna men väldigt funktionella -den charmiga värdinnan Tomoko serverar ett glas utsäkt vitt vin från Nya Zeeland

Mat och dryck?

 

Det serveras både mat och dryck i sedvanlig omfattning på flygningen, den enda egentliga skillnaden gentemot hur det var tidigare är att de som reser i businessklass får sin mat serverad på en bricka istället för som a´la carte eller ”Dine on demand” som var standard på Qatar Airways tidigare. Jag avnjöt lite lamm med saffransris nersköljt med ett glas Italienskt rött. Utsökt.

Vid mellanlandningen i Doha körs vi i glest besatta bussar från plattan till transithallen där vi snart är på plats vid gaten för QR836 till Bangkok. Eller rättare sagt, vi erbjuds att sitta och vänta en bit ifrån gaten och sedan släpps vi fram till gaten flyg för flyg så att vi inte ska behöva trängas med de som ska till Khartoum eller Tokyo. Papperna kontrolleras igen.

 

Sen är det ombordstigning, nu är det en Boeing 777-300ER som ska ta oss mellan Doha och Bangkok. Det är kanske 50% beläggning på denna flight och från Stockholm till Doha var det en aning lägre vad jag kan uppskatta – så ingen trängsel att tala om alls.

 

Två timmar innan landning serveras frukost/brunch och 12:25 ungefär 15 minuter innan schemalagd ankomsttid landar vi på Bangkoks internationella flygplats Suvarnabhumi.

Munskydd, mask och handskar delas ut kostnadsfritt till Qatar Airways resenärer

Nu återstår nästa utmaning – att ta sig igenom hälso och säkerhetskontrollerna här.

 

Men mer om det på torsdag!

 

#backtothailand

#amazingthainess

#qatarairways

@amazingthainess