1. 2020 är äntligen över!
  2. Vakna upp bland blommorna
  3. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  4. Phuket – då, nu och framåt
  5. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  6. På tåliga reseäventyr
  7. 26 timmar från dörr till dörr!
  8. Som vanligt men ändå annorlunda
  9. Karantänsepilog
  10. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  11. Sätta kameran på diet
  12. Rapport från en gyllene bur
  13. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  14. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  15. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  16. En dåres försvarstal
  17. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  18. Elephas Maximus – Kärlek!
  19. Ta det lugnt -ta tåget!
  20. Hemlisar…
  21. 60 år med Thai Airways
  22. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  23. Tillbaka i cykelsadeln
  24. Siargao . . .
  25. Med en korvkiosk på taket
  26. App, app, app
  27. En resa till en svunnen epok
  28. Helt Rhett på Scarlett
  29. Bangkoks lägsta takbar
  30. Psst, ännu en dold pärla i asien
  31. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  32. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  33. Thailand fokuserar på hållbarhet
  34. Elefanten – en omdebatterad jätte
  35. Vietnam knackar på dörren
  36. Lärare i Thailand
  37. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  38. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  39. Glassigt värre i Bangkok
  40. Resa med riktiga män
  41. Resa i tiden
  42. Bangkok i retrostil
  43. Kicka loss i Thailand
  44. Nytt år 3 gånger om året
  45. Spår av opium och elefanter
  46. Författarsviten: Joseph Conrad
  47. Sra Bua by Kiin Kiin
  48. Författarsviten , Noël Coward
  49. Bedårande bali
  50. Mitt i smeten
  51. Urban Bangkok
  52. ATF land för land
  53. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  54. Se upp för tåget
  55. Den siste kommunisten
  56. Classes bra saker
  57. I Zolitär Zolitude
  58. Thai Airways på väg mot 60
  59. One night in Bangkok
  60. Charterutmaningen: Phu Quoc
  61. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  62. Tåget genom Hanoi
  63. Återvinning
  64. Talang där du minst anar det
  65. Knyta banden i Thailand
  66. Thailand testar nya grepp
  67. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  68. Kopiornas baksida
  69. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  70. Koppla ner och koppla av i Laos
  71. Före GoPro
  72. Opium och jordgubbar
  73. Hemma hos Buk Wae
  74. PATA i Laos
  75. Thai Airways Airbus A-380
  76. Lärare bortom gränserna
  77. När offren glöms bort
  78. Långhårigt på golfbanan
tisdag, januari 19, 2021
  1. 2020 är äntligen över!
  2. Vakna upp bland blommorna
  3. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  4. Phuket – då, nu och framåt
  5. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  6. På tåliga reseäventyr
  7. 26 timmar från dörr till dörr!
  8. Som vanligt men ändå annorlunda
  9. Karantänsepilog
  10. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  11. Sätta kameran på diet
  12. Rapport från en gyllene bur
  13. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  14. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  15. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  16. En dåres försvarstal
  17. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  18. Elephas Maximus – Kärlek!
  19. Ta det lugnt -ta tåget!
  20. Hemlisar…
  21. 60 år med Thai Airways
  22. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  23. Tillbaka i cykelsadeln
  24. Siargao . . .
  25. Med en korvkiosk på taket
  26. App, app, app
  27. En resa till en svunnen epok
  28. Helt Rhett på Scarlett
  29. Bangkoks lägsta takbar
  30. Psst, ännu en dold pärla i asien
  31. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  32. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  33. Thailand fokuserar på hållbarhet
  34. Elefanten – en omdebatterad jätte
  35. Vietnam knackar på dörren
  36. Lärare i Thailand
  37. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  38. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  39. Glassigt värre i Bangkok
  40. Resa med riktiga män
  41. Resa i tiden
  42. Bangkok i retrostil
  43. Kicka loss i Thailand
  44. Nytt år 3 gånger om året
  45. Spår av opium och elefanter
  46. Författarsviten: Joseph Conrad
  47. Sra Bua by Kiin Kiin
  48. Författarsviten , Noël Coward
  49. Bedårande bali
  50. Mitt i smeten
  51. Urban Bangkok
  52. ATF land för land
  53. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  54. Se upp för tåget
  55. Den siste kommunisten
  56. Classes bra saker
  57. I Zolitär Zolitude
  58. Thai Airways på väg mot 60
  59. One night in Bangkok
  60. Charterutmaningen: Phu Quoc
  61. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  62. Tåget genom Hanoi
  63. Återvinning
  64. Talang där du minst anar det
  65. Knyta banden i Thailand
  66. Thailand testar nya grepp
  67. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  68. Kopiornas baksida
  69. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  70. Koppla ner och koppla av i Laos
  71. Före GoPro
  72. Opium och jordgubbar
  73. Hemma hos Buk Wae
  74. PATA i Laos
  75. Thai Airways Airbus A-380
  76. Lärare bortom gränserna
  77. När offren glöms bort
  78. Långhårigt på golfbanan

En anledning att åka på semester är ju för att koppla av men ändå stressar många familjer sig igenom semestern. Varför inte ta tåget som en välbehövlig avkoppling?

Andra och tredjeklassvagnar i ett tåg på väg till Kanchanaburi

Ifall alla vägar bär till Rom i Italien så bär alla järnvägar i Thailand till Bangkok. De utgår linjer från Bangkok i alla 4 vädersträck och några till och de trafikeras av det stolta bolaget State Railways of Thailand.

Det finns manga olika typer av tåg I Thailand, Express, Special Express, Ordinary och så vidare.

Inget av alternativen är dock speciellt snabba. Man måste ha tid på sig – men varför ha bråttom på semestern?

SRT som State Railway of Thailand förkortas till har en hemsida här som varken är speciellt logisk eller användarvänlig – men man får iallafall ett hum om tider och priser.

Men det går inte att boka några biljetter där utan då får man vända sig till resebyråer eller till stationerna där man kan boka och betala biljetter.

 

Vill man ändå ha det lite mer förberett kan man använda sig av denna sida. Där kan man mot ett litet påslag boka och betala biljetter I förhand.Tredje klass biljetter kan inte förbokas utan säljs bara samma dag som tåget avgår

 

Vad kan man då förvänta sig av en tågresa I Thailand?

Jo som tidigare nämnts så kommer det att ta tid, man stannar vid massor av stationer och rullar inte på särskilt fort när man väl rullar, som exempel tar en tågresa mellan Bangkok och Hua Hin ombord på ett vanligt tåg 4 timmar och 15 minuter, med special express 3 timmar och 20 minuter men varför måste man stressa?.

Det finns bagagevågar av klassiskt snitt på de flesta stationer om man vill pollettera sitt bagage

Ombord på de olika tågen finns det oftast inte någon restaurangvagn, men det löser sig automatiskt vid de olika upphållen då en svärm av försäljare bordar tåget med allahanda godsaker i mat och dryckesväg att sälja.

Reser man i första klass blir det en mycket bekväm resa med luftkonditionering och väl stoppade fåtöljer. På nattågen finns det förstaklasskupéer där du har dusch och toalett i din egen kupé.

I andra klass ingår oftast – men inte alltid – luftkonditionering och väl stoppade soffor. Andra klass sovvagnar finns det lite olika typer av från de med olika kupéer till de med som är säten på dagen med som sedan bäddas ner som sängar under natten och täcks för med ett draperi mot gången.

 

Åker man dagtid så kan det vara en idé att välja tredjeklass, det finns ingen AC i dessa vagnar men fönsterna brukar vara neddragna så att det strömmar en skön bris genom vagnen – enda nackdelen är att ibland har tredjeklassvagnarna fortfarande träbänkar och det kan ju kännas lite påfrestande efter att par timmars skumpande.

 

Reser man med tåg i Thailand kommer man mycket nära lokalbefolkningen och bli inte förvånad ifall någon eller några börjar parata med er för här reser man med folk som inte är så vana eller trötta på turister. Man får se och uppleva otroligt mycket på ett tåg i Thailand.

 

Så varför inte prova på tåget nästa gång?

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.