1. 2020 är äntligen över!
  2. Vakna upp bland blommorna
  3. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  4. Phuket – då, nu och framåt
  5. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  6. På tåliga reseäventyr
  7. 26 timmar från dörr till dörr!
  8. Som vanligt men ändå annorlunda
  9. Karantänsepilog
  10. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  11. Sätta kameran på diet
  12. Rapport från en gyllene bur
  13. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  14. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  15. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  16. En dåres försvarstal
  17. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  18. Elephas Maximus – Kärlek!
  19. Ta det lugnt -ta tåget!
  20. Hemlisar…
  21. 60 år med Thai Airways
  22. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  23. Tillbaka i cykelsadeln
  24. Siargao . . .
  25. Med en korvkiosk på taket
  26. App, app, app
  27. En resa till en svunnen epok
  28. Helt Rhett på Scarlett
  29. Bangkoks lägsta takbar
  30. Psst, ännu en dold pärla i asien
  31. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  32. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  33. Thailand fokuserar på hållbarhet
  34. Elefanten – en omdebatterad jätte
  35. Vietnam knackar på dörren
  36. Lärare i Thailand
  37. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  38. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  39. Glassigt värre i Bangkok
  40. Resa med riktiga män
  41. Resa i tiden
  42. Bangkok i retrostil
  43. Kicka loss i Thailand
  44. Nytt år 3 gånger om året
  45. Spår av opium och elefanter
  46. Författarsviten: Joseph Conrad
  47. Sra Bua by Kiin Kiin
  48. Författarsviten , Noël Coward
  49. Bedårande bali
  50. Mitt i smeten
  51. Urban Bangkok
  52. ATF land för land
  53. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  54. Se upp för tåget
  55. Den siste kommunisten
  56. Classes bra saker
  57. I Zolitär Zolitude
  58. Thai Airways på väg mot 60
  59. One night in Bangkok
  60. Charterutmaningen: Phu Quoc
  61. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  62. Tåget genom Hanoi
  63. Återvinning
  64. Talang där du minst anar det
  65. Knyta banden i Thailand
  66. Thailand testar nya grepp
  67. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  68. Kopiornas baksida
  69. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  70. Koppla ner och koppla av i Laos
  71. Före GoPro
  72. Opium och jordgubbar
  73. Hemma hos Buk Wae
  74. PATA i Laos
  75. Thai Airways Airbus A-380
  76. Lärare bortom gränserna
  77. När offren glöms bort
  78. Långhårigt på golfbanan
tisdag, januari 19, 2021
  1. 2020 är äntligen över!
  2. Vakna upp bland blommorna
  3. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  4. Phuket – då, nu och framåt
  5. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  6. På tåliga reseäventyr
  7. 26 timmar från dörr till dörr!
  8. Som vanligt men ändå annorlunda
  9. Karantänsepilog
  10. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  11. Sätta kameran på diet
  12. Rapport från en gyllene bur
  13. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  14. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  15. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  16. En dåres försvarstal
  17. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  18. Elephas Maximus – Kärlek!
  19. Ta det lugnt -ta tåget!
  20. Hemlisar…
  21. 60 år med Thai Airways
  22. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  23. Tillbaka i cykelsadeln
  24. Siargao . . .
  25. Med en korvkiosk på taket
  26. App, app, app
  27. En resa till en svunnen epok
  28. Helt Rhett på Scarlett
  29. Bangkoks lägsta takbar
  30. Psst, ännu en dold pärla i asien
  31. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  32. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  33. Thailand fokuserar på hållbarhet
  34. Elefanten – en omdebatterad jätte
  35. Vietnam knackar på dörren
  36. Lärare i Thailand
  37. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  38. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  39. Glassigt värre i Bangkok
  40. Resa med riktiga män
  41. Resa i tiden
  42. Bangkok i retrostil
  43. Kicka loss i Thailand
  44. Nytt år 3 gånger om året
  45. Spår av opium och elefanter
  46. Författarsviten: Joseph Conrad
  47. Sra Bua by Kiin Kiin
  48. Författarsviten , Noël Coward
  49. Bedårande bali
  50. Mitt i smeten
  51. Urban Bangkok
  52. ATF land för land
  53. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  54. Se upp för tåget
  55. Den siste kommunisten
  56. Classes bra saker
  57. I Zolitär Zolitude
  58. Thai Airways på väg mot 60
  59. One night in Bangkok
  60. Charterutmaningen: Phu Quoc
  61. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  62. Tåget genom Hanoi
  63. Återvinning
  64. Talang där du minst anar det
  65. Knyta banden i Thailand
  66. Thailand testar nya grepp
  67. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  68. Kopiornas baksida
  69. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  70. Koppla ner och koppla av i Laos
  71. Före GoPro
  72. Opium och jordgubbar
  73. Hemma hos Buk Wae
  74. PATA i Laos
  75. Thai Airways Airbus A-380
  76. Lärare bortom gränserna
  77. När offren glöms bort
  78. Långhårigt på golfbanan

Den 1 maj 1960 tog ett nytt flygbolag sig upp bland molnen – Thai Airways var fött.  Från 1960 till 1977 var det ett bolag som samarbetade mycket med SAS och det finns många SAS piloter som flugit för Thai Airways liksom att väldigt många Svenskar fått sin första upplevelse av Thailand genom att kliva på ett Thai Airways plan i kalla skandinavien på väg mot Bangkok.

 

Det skulle givetvis firats med pompa och ståt men på grund av Coronaviruset är i princip alla flygningar inställda sedan en månad tillbaka. Destination Asien var med och firade Thai Airways 2010 när de fyllde 50 år och då såg saker och ting klart ljusare ut för både Thai Airways och turismen i Thailand

Det har funnits en del fantasifulla specialmålningar på Thai Airways flygplan, den här föreställer Suphannahong Royal Barge på Bangkoks gamla flygplats Don Mueang

Men Thai Airways var nere för räkning redan innan Coronavirusets framfart och tyvärr så var det delvis av de orsaker som man kunde förutspå 2010.

 

Thai Airways ägs till 51% av den Thailändska staten och står under transportministeriets kontroll.

Det leder i Thailand obönhörligen till att politiker och andra med inflytande över den rådande politiska situationen lägger sig i hur företaget sköts, vad som köps in och vart man flyger.

Inga av dess beslut tas på affärsmässiga grunder och därför har Thai haft en av de mest brokiga flygplansflottorna i världen och haft väldigt mycket mer anställda än deras konkurrenter som exempelvis Singapore Airlines trots att de senare betjänar många fler destinationer i världen än Thai Airways

Det fins dock ett visst hopp för överlevnad för Thai Airways.

 

I veckan som gick presenterades en omstruktureringsplan för Thai Airways. Finansinisteriet lånar ut 50 miljarder baht kortsiktigt – till årets slut – för hjälpa företaget att överleva. Under tiden ska de förhandla med sina kreditorer och komma upp med en plan hur man ska kunna minska kostnaderna och strukturera om företaget.

Flera källor uppger nu att rehabiliteringsplanen redan existerar och att Thai Airways kommer att delas upp i fem olika dotterbolag som alla ägs av ett holdingbolag och därmed blir mycket svårare för utomstående inflytelserika personer i Thailand att påverka. Staten kommer också att sälja 3% av sitt innehav och därmed förlora den direkta kontrollen över bolaget man har idag.

De fem olika dotterbolagen som föreslås är:

 

Thai Smile. Ett inrikes och regionalt dotterbolag som redan flyger med en enhetlig och effektiv flotta.

Technical Services. Kommer att ha hand om flygplansflottans underhåll och service på annan flygplatsutrustning.

Cargo Services. Kommer att hantera flygfrakt som är redan idag vinstbringande  för Thai Airways.

Ground services. Har hand om all incheckning, bagage service och liknande.

Catering. Kommer att sköta all mat och dryck ombord samt Thai Airways lounger runtom i världen.

 

Thai Airways kan välja att äga dessa dotterbolag fullt ut eller välja att samarbeta med en eller flera partners.

Eftersom en minskning av personal är vital för att planen ska fungera så kommer inte alla att erbjudas jobb på de nya bolagen utan de kommer att erbjudas avgångsvederlag och kompensationspaket. De frikostiga förmånerna för vissa delar av personalen och politiker och deras familjer ryktas också vara historia. Vi får väl se hur det blir med det.

 

Liknande förändringar föreslogs redan 2010 då Piyasvasti Amranand som vid den tiden var CEO för Thai Airways försökte starta ett low cost bolag tillsammans med Singapores Tiger Airways, något som stötte på politiskt motstånd likväl som hans försök att skaffa en mer enhetlig och bränsleeffektiv flotta. Han sparkades 2012 trots att han på tre år som CEO vänt en stor förlust till vinst.

 

Sen dess har Thai Airways inte haft många vinstgivande år.

 

Den här omstruktureringsplanen är kanske Thai Airways sista chans att överleva – men det hänger också på hur långvarig corona pandemin kommer att härja runt världen.

 

Tills vi vet hur det går får vi passa på att gratulera Thai Airways till 60 år i luften och önska dem lycka till i framtiden.

 

Källor: Thisrupt, Bangkok Insight, Reuters

Nok Air är ett dotterbolag till Thai Airways som kanske försvinner efter omstruktureringen
Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.