En anledning att åka på semester är ju för att koppla av men ändå stressar många familjer sig igenom semestern. Varför inte ta tåget som en välbehövlig avkoppling?

Andra och tredjeklassvagnar i ett tåg på väg till Kanchanaburi

Ifall alla vägar bär till Rom i Italien så bär alla järnvägar i Thailand till Bangkok. De utgår linjer från Bangkok i alla 4 vädersträck och några till och de trafikeras av det stolta bolaget State Railways of Thailand.

Det finns manga olika typer av tåg I Thailand, Express, Special Express, Ordinary och så vidare.

Inget av alternativen är dock speciellt snabba. Man måste ha tid på sig – men varför ha bråttom på semestern?

SRT som State Railway of Thailand förkortas till har en hemsida här som varken är speciellt logisk eller användarvänlig – men man får iallafall ett hum om tider och priser.

Men det går inte att boka några biljetter där utan då får man vända sig till resebyråer eller till stationerna där man kan boka och betala biljetter.

 

Vill man ändå ha det lite mer förberett kan man använda sig av denna sida. Där kan man mot ett litet påslag boka och betala biljetter I förhand.Tredje klass biljetter kan inte förbokas utan säljs bara samma dag som tåget avgår

 

Vad kan man då förvänta sig av en tågresa I Thailand?

Jo som tidigare nämnts så kommer det att ta tid, man stannar vid massor av stationer och rullar inte på särskilt fort när man väl rullar, som exempel tar en tågresa mellan Bangkok och Hua Hin ombord på ett vanligt tåg 4 timmar och 15 minuter, med special express 3 timmar och 20 minuter men varför måste man stressa?.

Det finns bagagevågar av klassiskt snitt på de flesta stationer om man vill pollettera sitt bagage

Ombord på de olika tågen finns det oftast inte någon restaurangvagn, men det löser sig automatiskt vid de olika upphållen då en svärm av försäljare bordar tåget med allahanda godsaker i mat och dryckesväg att sälja.

Reser man i första klass blir det en mycket bekväm resa med luftkonditionering och väl stoppade fåtöljer. På nattågen finns det förstaklasskupéer där du har dusch och toalett i din egen kupé.

I andra klass ingår oftast – men inte alltid – luftkonditionering och väl stoppade soffor. Andra klass sovvagnar finns det lite olika typer av från de med olika kupéer till de med som är säten på dagen med som sedan bäddas ner som sängar under natten och täcks för med ett draperi mot gången.

 

Åker man dagtid så kan det vara en idé att välja tredjeklass, det finns ingen AC i dessa vagnar men fönsterna brukar vara neddragna så att det strömmar en skön bris genom vagnen – enda nackdelen är att ibland har tredjeklassvagnarna fortfarande träbänkar och det kan ju kännas lite påfrestande efter att par timmars skumpande.

 

Reser man med tåg i Thailand kommer man mycket nära lokalbefolkningen och bli inte förvånad ifall någon eller några börjar parata med er för här reser man med folk som inte är så vana eller trötta på turister. Man får se och uppleva otroligt mycket på ett tåg i Thailand.

 

Så varför inte prova på tåget nästa gång?

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.