1. 60 år med Thai Airways
  2. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  3. Siargao . . .
  4. Med en korvkiosk på taket
  5. App, app, app
  6. En resa till en svunnen epok
  7. Helt Rhett på Scarlett
  8. Bangkoks lägsta takbar
  9. Psst, ännu en dold pärla i asien
  10. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  11. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  12. Elephas Maximus – Kärlek!
  13. Thailand fokuserar på hållbarhet
  14. Ta det lugnt -ta tåget!
  15. Elefanten – en omdebatterad jätte
  16. Vietnam knackar på dörren
  17. Lärare i Thailand
  18. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  19. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  20. Glassigt värre i Bangkok
  21. Resa med riktiga män
  22. Resa i tiden
  23. Hemlisar…
  24. Bangkok i retrostil
  25. Kicka loss i Thailand
  26. Nytt år 3 gånger om året
  27. Spår av opium och elefanter
  28. Författarsviten: Joseph Conrad
  29. Sra Bua by Kiin Kiin
  30. Författarsviten , Noël Coward
  31. Bedårande bali
  32. Mitt i smeten
  33. Urban Bangkok
  34. ATF land för land
  35. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  36. Se upp för tåget
  37. Den siste kommunisten
  38. Classes bra saker
  39. I Zolitär Zolitude
  40. Thai Airways på väg mot 60
  41. One night in Bangkok
  42. Charterutmaningen: Phu Quoc
  43. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  44. Tillbaka i cykelsadeln
  45. Tåget genom Hanoi
  46. Återvinning
  47. Talang där du minst anar det
  48. Knyta banden i Thailand
  49. Thailand testar nya grepp
  50. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  51. Kopiornas baksida
  52. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  53. Koppla ner och koppla av i Laos
  54. Före GoPro
  55. Opium och jordgubbar
  56. Hemma hos Buk Wae
  57. PATA i Laos
  58. Thai Airways Airbus A-380
  59. Lärare bortom gränserna
  60. När offren glöms bort
  61. Långhårigt på golfbanan
torsdag, september 24, 2020
  1. 60 år med Thai Airways
  2. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  3. Siargao . . .
  4. Med en korvkiosk på taket
  5. App, app, app
  6. En resa till en svunnen epok
  7. Helt Rhett på Scarlett
  8. Bangkoks lägsta takbar
  9. Psst, ännu en dold pärla i asien
  10. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  11. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  12. Elephas Maximus – Kärlek!
  13. Thailand fokuserar på hållbarhet
  14. Ta det lugnt -ta tåget!
  15. Elefanten – en omdebatterad jätte
  16. Vietnam knackar på dörren
  17. Lärare i Thailand
  18. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  19. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  20. Glassigt värre i Bangkok
  21. Resa med riktiga män
  22. Resa i tiden
  23. Hemlisar…
  24. Bangkok i retrostil
  25. Kicka loss i Thailand
  26. Nytt år 3 gånger om året
  27. Spår av opium och elefanter
  28. Författarsviten: Joseph Conrad
  29. Sra Bua by Kiin Kiin
  30. Författarsviten , Noël Coward
  31. Bedårande bali
  32. Mitt i smeten
  33. Urban Bangkok
  34. ATF land för land
  35. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  36. Se upp för tåget
  37. Den siste kommunisten
  38. Classes bra saker
  39. I Zolitär Zolitude
  40. Thai Airways på väg mot 60
  41. One night in Bangkok
  42. Charterutmaningen: Phu Quoc
  43. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  44. Tillbaka i cykelsadeln
  45. Tåget genom Hanoi
  46. Återvinning
  47. Talang där du minst anar det
  48. Knyta banden i Thailand
  49. Thailand testar nya grepp
  50. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  51. Kopiornas baksida
  52. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  53. Koppla ner och koppla av i Laos
  54. Före GoPro
  55. Opium och jordgubbar
  56. Hemma hos Buk Wae
  57. PATA i Laos
  58. Thai Airways Airbus A-380
  59. Lärare bortom gränserna
  60. När offren glöms bort
  61. Långhårigt på golfbanan

När man drömmer om två veckors solsemester på någon avlägsen paradisstrand med familjen brukar det lätt bli att man vänder sig till de olika charterbolagen för att låta dem sälja en resa som tar en till drömmarnas stränder – men kan man göra det själv? Kan man göra det billigare och framförallt kan man göra det bättre?

Vi har jämfört, här har ni charterutmaningen gällande de senaste årens uppkomling ibland de asiatiska charterpärlorna – Phu Quoc i Vietnam.

 

Vi utgår från en familj med två vuxna och två barn 5 och 10 år i vår jämförelse och samma reslängd och hotell som charterbolagen erbjuder.

På Phu Quoc är Novotel TUI´s Blue Village resort som därmed är väldigt väl anpassad för just skandinaviska barnfamiljer. Så här skriver TUI själv om resorten.

”På Blue Star Novotel Phu Quoc på södra Phu Quoc bor du direkt vid stranden. Hotellet har två infinitypooler, barnpool, gym och spa. Bungalow med privat pool finns att boka. Det finns ett par nya restauranger i området vid hotellet men vill du ha en extra bekväm semester kan du boka till All Inclusive”

TUI flyger non stop mellan Arlanda och Phu Quoc under vintersäsongen 2019-2020 med en Boeing 787 Dreamliner, en uppgradering från årets Airbus 330. Men det kostar en del extra att flyga med charter, vill man ha incheckade väskor med sig så kostar det 300 kronor per person, vill man ha någon mat att äta under den 11 timmar långa flygresan  kostar det 756 kronor för hela familjen.

 

Alltså helt ärligt, vem åker på en chartersemester med familjen under 14 dagar med bara handbagage? Eller sätter sig frivilligt på ett plan i 11 timmar utan mat? Mycket tillägg blir det, TUI kallar det för valfrihet men jag vete fan…

 

Sen när ni är framme så vill TUI ha 1116 kronor för att ni ska få åka med transferbussen till hotellet.

Så reser ni med TUI från Arlanda den 5 december och hem den 20 december så blir kostnaderna som följer:

 

2 vuxna= 38 496:-

 

2 barn= 28 196:-

 

Trädgårdsutsikt= 2 000:-

 

Incheckat bagage= 1 200:-

 

Mat på flygresan= 756:-

 

Busstransfer Phu Quoc= 1 116:-

 

Totalsumman blir då 71 764:- men just nu den 27/2 ger TUI 7 000:- i rabatt, osäkert hur länge den här rabatten gäller men det skulle i så fall ge totalsumman 64 764:– för hela resan.

Går det då att slå detta om man syr ihop sin charterresa själv?

 

Vi provar, vi startar med flyget.

 

Alternativet med Thai Airways och byte i Bangkok till Bangkok Airways ger oss ett totalt pris på 36 723:- för hela familjen tur och retur. Där blir visserligen drygt 5 timmars uppehåll i Bangkok på flygplatsen på vägen dit men då kan man sätta sig i Bangkok Airways lounge för att äta och dricka lite. Loungen ingår i priset.

 

På vägen hem från Phu Quoc blir det ett lite längre uppehåll i Bangkok, nästan 10 timmar mellan 15:35 och 01:25 men då kan man exempelvis ta flygplatståget in till Bangkok för att shoppa vid MBK , Siam paragon eller bara njuta av en traditionell kvällsmåltid i Bangkok. Biljetterna kostar 13 kronor enkel väg. Bagaget är incheckat hela vägen så det är inget man behöver släpa på.

 

Vill man åka ännu billigare så kan man flyga med Qatar Airways men det tar längre tid, framförallt på ditvägen då man inte landar på Phu Quoc förrän den 7 december, men det blir mer än 10 000 kronor billigare. Totalpriset med Qatar Airways är 26 928:-

 

Fast det blir ju i så fall en natt kortare på destinationen och 3 flygningar i vardera riktningen.

 

Både mat och bagage ingår i biljettpriset när man flyger med  Thai Airways, Qatar Airlines och Bangkok Air.

 

Boendet bokar vi direkt på Novotel Phu Quocs hemsida och för bungaloven blir priset då 15 515:- för 4 personer inklusive frukost. Transfern till och från flygplatsen är gratis om man förbokar den via hotellets hemsida.

 

Totalsumman blir då om man bokar själv 54 005:- och det blir en besparing på 10 759:- förutsatt att TUI håller kvar vid sin rabatt på 7 000:- annars sparar man 17 759:- på att boka själv.

 

TUI´s fördelar är ju non-stop flygning, skandinaviskt talande service på platsen och ett brett program av utflykter och evenmang förbehållet deras gäster. Men känner ni att ni klarar et utan det så finns det pengar att tjäna.

Bokningslänkar:

www.tui.se

www.thaiairways.se

www.qatarairways.se

www.novotelphuquoc.com

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Tags: , ,
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.