1. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  2. Sätta kameran på diet
  3. Rapport från en gyllene bur
  4. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  5. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  6. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  7. En dåres försvarstal
  8. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  9. 60 år med Thai Airways
  10. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  11. Siargao . . .
  12. Med en korvkiosk på taket
  13. App, app, app
  14. En resa till en svunnen epok
  15. Helt Rhett på Scarlett
  16. Bangkoks lägsta takbar
  17. Psst, ännu en dold pärla i asien
  18. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  19. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  20. Elephas Maximus – Kärlek!
  21. Thailand fokuserar på hållbarhet
  22. Ta det lugnt -ta tåget!
  23. Elefanten – en omdebatterad jätte
  24. Vietnam knackar på dörren
  25. Lärare i Thailand
  26. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  27. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  28. Glassigt värre i Bangkok
  29. Resa med riktiga män
  30. Resa i tiden
  31. Hemlisar…
  32. Bangkok i retrostil
  33. Kicka loss i Thailand
  34. Nytt år 3 gånger om året
  35. Spår av opium och elefanter
  36. Författarsviten: Joseph Conrad
  37. Sra Bua by Kiin Kiin
  38. Författarsviten , Noël Coward
  39. Bedårande bali
  40. Mitt i smeten
  41. Urban Bangkok
  42. ATF land för land
  43. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  44. Se upp för tåget
  45. Den siste kommunisten
  46. Classes bra saker
  47. I Zolitär Zolitude
  48. Thai Airways på väg mot 60
  49. One night in Bangkok
  50. Charterutmaningen: Phu Quoc
  51. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  52. Tillbaka i cykelsadeln
  53. Tåget genom Hanoi
  54. Återvinning
  55. Talang där du minst anar det
  56. Knyta banden i Thailand
  57. Thailand testar nya grepp
  58. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  59. Kopiornas baksida
  60. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  61. Koppla ner och koppla av i Laos
  62. Före GoPro
  63. Opium och jordgubbar
  64. Hemma hos Buk Wae
  65. PATA i Laos
  66. Thai Airways Airbus A-380
  67. Lärare bortom gränserna
  68. När offren glöms bort
  69. Långhårigt på golfbanan
onsdag, december 2, 2020
  1. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  2. Sätta kameran på diet
  3. Rapport från en gyllene bur
  4. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  5. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  6. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  7. En dåres försvarstal
  8. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  9. 60 år med Thai Airways
  10. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  11. Siargao . . .
  12. Med en korvkiosk på taket
  13. App, app, app
  14. En resa till en svunnen epok
  15. Helt Rhett på Scarlett
  16. Bangkoks lägsta takbar
  17. Psst, ännu en dold pärla i asien
  18. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  19. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  20. Elephas Maximus – Kärlek!
  21. Thailand fokuserar på hållbarhet
  22. Ta det lugnt -ta tåget!
  23. Elefanten – en omdebatterad jätte
  24. Vietnam knackar på dörren
  25. Lärare i Thailand
  26. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  27. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  28. Glassigt värre i Bangkok
  29. Resa med riktiga män
  30. Resa i tiden
  31. Hemlisar…
  32. Bangkok i retrostil
  33. Kicka loss i Thailand
  34. Nytt år 3 gånger om året
  35. Spår av opium och elefanter
  36. Författarsviten: Joseph Conrad
  37. Sra Bua by Kiin Kiin
  38. Författarsviten , Noël Coward
  39. Bedårande bali
  40. Mitt i smeten
  41. Urban Bangkok
  42. ATF land för land
  43. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  44. Se upp för tåget
  45. Den siste kommunisten
  46. Classes bra saker
  47. I Zolitär Zolitude
  48. Thai Airways på väg mot 60
  49. One night in Bangkok
  50. Charterutmaningen: Phu Quoc
  51. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  52. Tillbaka i cykelsadeln
  53. Tåget genom Hanoi
  54. Återvinning
  55. Talang där du minst anar det
  56. Knyta banden i Thailand
  57. Thailand testar nya grepp
  58. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  59. Kopiornas baksida
  60. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  61. Koppla ner och koppla av i Laos
  62. Före GoPro
  63. Opium och jordgubbar
  64. Hemma hos Buk Wae
  65. PATA i Laos
  66. Thai Airways Airbus A-380
  67. Lärare bortom gränserna
  68. När offren glöms bort
  69. Långhårigt på golfbanan

Arne Wilhelmsson började jobba vid Posten i Borås som 16-åring och fortsatte sin karriär inom posten under många år innan han flyttade till Thailand. Där har han skapat sig ett helt nytt liv, fast han sitter fortfarande säkert kvar i cykelsadeln.

Bara idén att bedriva sightseeingturer igenom Bangkoktrafiken på en cykel gör ju att man börjar undra ifall allt står rätt till men Arne har startat upp sitt företag som heter ”Bangkok by Bike” tillsammans med sin thailändska fru Nong och det går faktiskt bra.

 

–Jag hade väl inte någon klar idé om vad jag ville göra när jag kom hit, först tänkte jag pyssla med något inom golfen när jag kom hit men jag märkte att jag bara blev sämre på golf när jag kom till Thailand, säger Arne när Destination Asien träffar honom i Bangkok.

Trött på statlig organisation och omorganisation, resan igenom postens organisation hade tagit Arne från Borås till Göteborg, sen vidare till Stockholm för att avslutas i Helsingborg och i Skåne. Där valde Arne att sluta inom Posten.

 

–Jag hade faktiskt läst in 40 universitetspoäng i thaispråk vid Lunds universitet innan jag flyttade hit år 2003 och det primära för mig då var att lära mig språket ordentligt.

Thaispråk tillhör inte de lättare språken i världen att lära sig med fem olika betoningar på orden och ett språkmönster som skiljer sig rejält från västerländska språk är det en mastig uppgift att lära sig. Sen tillkommer ett alfabet som inte liknar något annat för att göra det ännu svårare.

–Jag märkte när jag kom hit att det bästa och enda sättet att lära sig språket riktigt var att bo och umgås med thailändare, säger Arne.

 

Utan språkkunskaperna hade Arne förmodligen aldrig träffat sin fru Nong, hon pratar nämligen bara thai vilket är normen utanför turistområdena i thailand. Då golfplanerna lades på hyllan så föreslog en dansk vän i Bangkok att han skulle satsa på sightseeing med cykel i Bangkok.

En idé som lät galen redan då erkänner Arne. Men efter lite ovetenskapliga marknadsundersökningar beslutade man för att satsa i liten skala. Turerna utgår från kontoret på Bangkoks Thonburi sida, den sidan av Bangkok som turisterna sällan besöker.

På turerna får man se lite okända delar av Bangkok men även de klassiska tempelområdena som Wat Arun och Sanam luang men också lite udda saker som Bangkoks största grönsaks och blomstermarknad.

 

På Thonburi sidan av floden Chao Phraya som man korsar både på en bro och med hjälp av en färja kommer man mycket nära de ”vanliga” thailändarna och deras liv när man cyklar runt på smala spångar och i trånga gränder, men ingen verkar ta illa upp utan det är leenden så långt man ser.

–Jag undviker att cykla med större grupper än 8 personer då jag tror det skulle störa vardagslivet här för mycket, sen kör jag inte exakt samma rutt två dagar i rad av hänsyn till de som bor här säger Arne.

 

Det är en befriande känsla att stanna till för att dricka lite vatten längs med turen, det kommer ingen som vill sälja souvenirer eller annat krims-krams till en här som det gör längs med turist gatorna i Bangkok. Nyfikna barn och en massa hundar finns här gott om så det gäller att kryssa försiktigt runt de sovande hundarna.

 

Arne besöker ännu så länge Borås varje år för att hälsa på släkten men hemma är Bangkok trots att Arne har en lägenhet kvar i Helsingborg.

–Jag vill ju leva precis som en thai, äta sova och så vidare.

 

Livet där Arne bor i Bangkok skiljer sig milsvitt från livet längs med turist gatorna och så vill han ha det även i fortsättningen.

–Livet i barer eller turistorter har egentligen aldrig lockat mig och jag ville pyssla med något annorlunda här i Thailand, och att driva sightseeingturer passade ju precis in på den idén.

Säkerheten är viktig för Arne, det dör över 60 000 människor varje år i den thailändska trafiken och därför håller han en genomgång först vad som gäller i Bangkoktrafiken. Att alla har cykelhjälm på sig är en självklarhet.

 

Vi är ett litet gäng som vinglar igenom Bangkoktrafiken, först via en flodfärja över till Rattanakosin ön där bland annat det kungliga palatset och Wat Pho ligger men efter en stund så kommer vi fram till denna etapps bästa upplevelse, Talad Pak Klong eller blomstermarknaden.

Hit kommer båtarna längs med Chao Phraya floden med färska vackra och härligt doftande blommor varje morgon. Dofterna och färgerna får en att glömma att man faktiskt är mitt inne i en mångmiljonstad.

 

Nästa etapp innebär att vi måste ta oss över floden, inte med båt denna gång utan med hjälp av en bro, Phra Phutta Yodfa Bridge eller Memorial Bridge som den också kallas och som byggdes redan 1932.

 

På andra sidan breder Thonburi ut sig. Det känns som om man kommit till en helt annan värld, fullt med tempel och sevärdheter med nästan inga andra utländska turister än vi. Efter lite mer turer runt på Thonburi sidan stannar vi för en välbehövlig lunch. Thailändsk givetvis. Sen upp i sadeln igen och vi trampar på längs Bangkoks för oss okända områden, upp på smala gångar där det gäller att hålla tungan rätt i mun så att man inte ramlar ner eller kör över hundar, höns eller katter.

 

Vid slutet av turen så lastar vi på våra cyklar på en long-tail båt för färd tillbaka till startplatsen, med facit i hand var det nog tur då ingen av oss hade orkat cykla tillbaka ändå.

I båten beskådar vi livet längs kanalerna i maklig takt och vi är alla överens om att det här är ett annorlunda och udda sätt att uppleva Bangkok på – väl värt att rekommendera för de som blivit blasé på de vanliga sightseeingturerna.

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.