ATF 2018 i Chiang Mai är över, den forna Lanna huvudstaden har bjöd delegaterna på vackert väder och utmärkta förutsättningar för att hålla ett lyckat event. Värdnationen Thailand visade också upp en förståndig handlingsplan för att hantera den kraftiga ökningen av turister till Thailand som skett de senaste åren.

Det var en eftertänksam Tanes Petsuwan från Tourism Authority of Thailand som tog till orda på Thailands officiella presskonferens. Under 2017 så välkomnade Thailand över 35 miljoner turister, en ökning med mer än 8 % jämfört med 2016 och den beräknas ge inkomster på drygt 53 miljarder USD till turismindustrin. Men för 2018 sätter man inget mål med ökad turism per capita utan väljer att istället fokusera på att få inkomsterna från turismen att växa med 8 %. Man vill alltså egentligen inte ha fler turister utan vill få dem att spendera mer.

 

Så hur har man tänkt sig lösa den ekvationen?

Man har sjösatt ett ambitiöst program där man bland annat fokuserar på nischer inom turistindustrin, såsom gastronomiturism, bröllpsturism, idrottsturism och fortsatt fokus på att locka kvinnor att besöka Thailand som turister.

 

Man lanserade även en ny kampanj ”Open to the New Shades” som har målet att få fler att upptäcka andra saker med Thailand och med en liten sublim hint gentemot LGBT turismen så vill man marknadsföra sig som ett mer öppet och tolerant alternativ. Många av grannländerna är ju alltifrån konservativa till rent ut sagt repressiva i dessa frågorna.

 

Thailands turisminfrastuktur har pressats hårt de senaste åren på grund av den kraftigt ökade turismen, Suvarnabhumi flygplatsen i Bangkok bygger nu en satellit terminal som ska anslutas med ett tåg till huvudterminalen och när det är klart sent 2018 – ifall tidsplanen håller – så tillför man 28 nya gater till de redan existerande 51. En tredje start och landningsbana är också under konstruktion och om allt går som planerat så kommer allt att tas i bruk under 2019.

Även på Bangkoks gamla flygplats Don Muang så är det full rulle i takt med att fler och fler lågprisbolag  flyger i regionen. I och med att U-tapao´s internationella flygplats utanför Pattaya öppnar upp för långdistanstrafik i och med Qatar Airways start av linjen Doha-U-Tapao så kan man nästan säga att Bangkok har tre internationella flygplatser.

Men för att undvika flaskhalsarna i och runt Bangkok så har många flygbolag valt att trafikera mindre flygplatser i landet som Phuket, Krabi, Chiang Mai, Surat Thani, Had Yai och så vidare för att undvika flaskhalsen Bangkok. Under senare år har det etablerats fler och fler direkta flyglinjer inom Thailand som gör att man nu kan undvika att behöva byta i Bangkok om man vill.

Under mässan var det också ett intressant seminarium i hur media i väst oftast misslyckas med att tolka nyheterna som gangnar turismen och vänder det till något negativt. Ett exmepel är ”Thailand förbjuder rökning” i Aftonbladet där det fokuseras på det straff som som kan få om man ertappas med att röka på de 20 rökförbjudna stränderna. Förutom den helt missvisande rubriken så lägger författaren ingen större vikt på att det är för att förbättrar miljön för både människor och marint liv om förbudet införs.

Thailand har mycket att jobba med i och runt turismindustrin och mycket av det arbetet har kommit som ett resultat av de senaste 5 årens nästa osannolikt höga ökning av turismen.

Känslan är dock att hela turistindustrin i Thailand har kavlat upp ärmarna för att ta tag i de utmaningar som ligger framför dem – ska bli spännade att se ifall de lyckas?

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.