Så landade den då i Bangkok, under pompa och ståt var det en mycket stolt Pandit Chanapai på Thai Airways som introducerade flygbolagets senaste tillskott i flygplansflottan, Airbus A-380- Destination Asien har provåkt till Hong Kong med detta flygplan och här kommer vårt omdöme.

 

Ingen kan med bästa vilja påstå att flygplanet är vackert att se på från utsidan, det ser lite ut som flygvärldens Ringaren från Notre Dame med sin svällda flygplanskropp. Men Boeing 747 ansågs inte som speciellt vacker när den introducerades heller men betecknas idag som-tja, smakfullt? Det är en vanesak tror jag.

 

Nu är det ju inte på utsidan man tillbringar sin tid utan inuti planet som i Thai Airways konfigurering har 507 platser fördelat på 12 i förstaklass, 60 i business och 435 i ekonomi. Som jämförelse så har Air France 538 platser i sina A-380 och Singapore Airlines har ett par utav sina plan med bara 409 platser. Thai Airways placerar sig någonstans i normalläge då de flesta flygbolag som använde Airbus A-380 idag har plats för ungefär 500 passagerare.

 

Det finns personlig TV vid alla platser och utbudet är samma för alla klasser men det är storleken på skärmen som skiljer sig åt.  Utbudet räcker för att fördriva många timmar på planet.Man kommer också att införa WIFI och till de flestas fasa möjligheter att använda sin mobiltelefon ombord. Med tanke på hur det flesta Thai lever i symbios med sin telefon kan det bli ett fasligt tjattrande ombord på planet.

 

De flesta ekonomiklass sätena finns på nedanvåningen men en del finns på ovanvåningen, närmare bestämt rad 75-83. Det finns en spiraltrappa i båda ändarna av planet. I stjärtfenan sitter det en kameralins som gör att man kan följa flighten ”live” i sin personliga TV, rätt kul faktiskt.

Vi bänkade oss i businessklass och det som slog mig var att det var svårt att reda ut vilken sätesrad jag befann mig vid eftersom sätena i businessklass är placerade lite omlott och med bagagehyllorna nedfällda så skymdes radmarkeringarna. Kanske kan vara en ide att sätta en skylt direkt på sätet som syns från gången?

 

Tre-punktsbälte finns det i businessklass men inte i första eller ekonomiklass, varför var det ingen som hade ett bra svar på men en förklaring kan vara att det är olika leverantörer till säten i de olika klasserna.

 

Nåväl, vi taxar ut och jag slås direkt av hur tyst det är, även när kaptenen ger full gas så får man anstränga sig för att höra något motorljud och vi lyfter utan att det märks mer än på TV skärmen. Förbluffande!

 

Hela flygningen är oerhört behaglig och det är nästan så att jag önskade att Hong Kong låg längre bort från Bangkok än vad staden gör för att få njuta mer av detta flygplan. Kan bara inbilla mig hur komfortabelt det är att flyga långdistans med detta plan.

 

Men för att få njuta av detta måste man ta sig till Frankfurt eller Paris till våren 2013. Sedan följer Tokyo och man håller kvar vid Hong Kong som kortdistans destination med sina Airbus A-380. Tyvärr så finns varken passagerarunderlaget för första eller businessklass i skandinavien så att Thai Airways skulle börja flyga med sina Airbus A-380 hit lär nog dröja. Tyvärr…

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.
img advertisement

SENASTE INLÄGG

Koppla ner och koppla av i Laos
Hemma hos Buk Wae

Hemma hos Buk Wae

6 april, 2013
One night in Bangkok
Tillbaka i cykelsadeln

Tillbaka i cykelsadeln

6 februari, 2019