1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan
söndag, mars 7, 2021
  1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan

Så landade den då i Bangkok, under pompa och ståt var det en mycket stolt Pandit Chanapai på Thai Airways som introducerade flygbolagets senaste tillskott i flygplansflottan, Airbus A-380- Destination Asien har provåkt till Hong Kong med detta flygplan och här kommer vårt omdöme.

 

Ingen kan med bästa vilja påstå att flygplanet är vackert att se på från utsidan, det ser lite ut som flygvärldens Ringaren från Notre Dame med sin svällda flygplanskropp. Men Boeing 747 ansågs inte som speciellt vacker när den introducerades heller men betecknas idag som-tja, smakfullt? Det är en vanesak tror jag.

 

Nu är det ju inte på utsidan man tillbringar sin tid utan inuti planet som i Thai Airways konfigurering har 507 platser fördelat på 12 i förstaklass, 60 i business och 435 i ekonomi. Som jämförelse så har Air France 538 platser i sina A-380 och Singapore Airlines har ett par utav sina plan med bara 409 platser. Thai Airways placerar sig någonstans i normalläge då de flesta flygbolag som använde Airbus A-380 idag har plats för ungefär 500 passagerare.

 

Det finns personlig TV vid alla platser och utbudet är samma för alla klasser men det är storleken på skärmen som skiljer sig åt.  Utbudet räcker för att fördriva många timmar på planet.Man kommer också att införa WIFI och till de flestas fasa möjligheter att använda sin mobiltelefon ombord. Med tanke på hur det flesta Thai lever i symbios med sin telefon kan det bli ett fasligt tjattrande ombord på planet.

 

De flesta ekonomiklass sätena finns på nedanvåningen men en del finns på ovanvåningen, närmare bestämt rad 75-83. Det finns en spiraltrappa i båda ändarna av planet. I stjärtfenan sitter det en kameralins som gör att man kan följa flighten ”live” i sin personliga TV, rätt kul faktiskt.

Vi bänkade oss i businessklass och det som slog mig var att det var svårt att reda ut vilken sätesrad jag befann mig vid eftersom sätena i businessklass är placerade lite omlott och med bagagehyllorna nedfällda så skymdes radmarkeringarna. Kanske kan vara en ide att sätta en skylt direkt på sätet som syns från gången?

 

Tre-punktsbälte finns det i businessklass men inte i första eller ekonomiklass, varför var det ingen som hade ett bra svar på men en förklaring kan vara att det är olika leverantörer till säten i de olika klasserna.

 

Nåväl, vi taxar ut och jag slås direkt av hur tyst det är, även när kaptenen ger full gas så får man anstränga sig för att höra något motorljud och vi lyfter utan att det märks mer än på TV skärmen. Förbluffande!

 

Hela flygningen är oerhört behaglig och det är nästan så att jag önskade att Hong Kong låg längre bort från Bangkok än vad staden gör för att få njuta mer av detta flygplan. Kan bara inbilla mig hur komfortabelt det är att flyga långdistans med detta plan.

 

Men för att få njuta av detta måste man ta sig till Frankfurt eller Paris till våren 2013. Sedan följer Tokyo och man håller kvar vid Hong Kong som kortdistans destination med sina Airbus A-380. Tyvärr så finns varken passagerarunderlaget för första eller businessklass i skandinavien så att Thai Airways skulle börja flyga med sina Airbus A-380 hit lär nog dröja. Tyvärr…

 

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.