1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan
lördag, mars 6, 2021
  1. Dags för Makha Bucha!
  2. Välkommen till oxens år!
  3. Uppdaterad: Elephas Maximus – Kärlek!
  4. 2020 är äntligen över!
  5. Vakna upp bland blommorna
  6. Visumkravet till Thailand är slopat – detta gäller nu
  7. Phuket – då, nu och framåt
  8. Tempel utan trängsel – Beng Melea
  9. På tåliga reseäventyr
  10. 26 timmar från dörr till dörr!
  11. Som vanligt men ändå annorlunda
  12. Karantänsepilog
  13. Tempel utan trängsel – Koh Ker
  14. Sätta kameran på diet
  15. Rapport från en gyllene bur
  16. Suvarnabhumi – ankomst till Thailand
  17. Flyga under pandemin – hur är det egentligen?
  18. Visum till Thailand – här är guiden du behöver
  19. En dåres försvarstal
  20. Allting blir annorlunda – men fortsätt dröm om en resa till Thailand
  21. Ta det lugnt -ta tåget!
  22. Hemlisar…
  23. 60 år med Thai Airways
  24. Knäcker Coronaviruset turistindustrin?
  25. Tillbaka i cykelsadeln
  26. Siargao . . .
  27. Med en korvkiosk på taket
  28. App, app, app
  29. En resa till en svunnen epok
  30. Helt Rhett på Scarlett
  31. Bangkoks lägsta takbar
  32. Psst, ännu en dold pärla i asien
  33. Tro på framtiden i flygskammens tidevarv
  34. Gunung Mulu – äventyr på riktigt
  35. Thailand fokuserar på hållbarhet
  36. Elefanten – en omdebatterad jätte
  37. Vietnam knackar på dörren
  38. Lärare i Thailand
  39. Bagan är äntligen ett UNESCO världsarv
  40. Fortsätt flyg – för klimatets skull!
  41. Glassigt värre i Bangkok
  42. Resa med riktiga män
  43. Resa i tiden
  44. Bangkok i retrostil
  45. Kicka loss i Thailand
  46. Nytt år 3 gånger om året
  47. Spår av opium och elefanter
  48. Författarsviten: Joseph Conrad
  49. Sra Bua by Kiin Kiin
  50. Författarsviten , Noël Coward
  51. Bedårande bali
  52. Mitt i smeten
  53. Urban Bangkok
  54. ATF land för land
  55. Författarsviten, Hans Niels Andersen
  56. Se upp för tåget
  57. Den siste kommunisten
  58. Classes bra saker
  59. I Zolitär Zolitude
  60. Thai Airways på väg mot 60
  61. One night in Bangkok
  62. Charterutmaningen: Phu Quoc
  63. Asean Tourism Forum 2019 i Quang Ninh
  64. Tåget genom Hanoi
  65. Återvinning
  66. Talang där du minst anar det
  67. Knyta banden i Thailand
  68. Thailand testar nya grepp
  69. Qatar Airways – ett bolag som är på väg framåt
  70. Kopiornas baksida
  71. Lee Shamrock – en levande jukebox i Thailand
  72. Koppla ner och koppla av i Laos
  73. Före GoPro
  74. Opium och jordgubbar
  75. Hemma hos Buk Wae
  76. PATA i Laos
  77. Thai Airways Airbus A-380
  78. Lärare bortom gränserna
  79. När offren glöms bort
  80. Långhårigt på golfbanan

När cyklonen Nargis svepte in över Irrawaddy-deltat i Burma den 2 maj 2008 så förfasades världen. Dels av katastrofens omfattning men även av att den styrande militärjuntan konsekvent motarbetade alla internationella hjälpinsatser.

Snart dök det upp andra tragedier för världen att fokusera på. I Irrawaddy-deltat låg det 400 000 döda människor som snart glömdes bort av omvärlden. Destination Asien har under ett par dagar rest runt i detta område – dit västerlänningar inte har tillträde, särskilt inte journalister.

 

Staden dränktes
Vi reser i bagageutrymmet i en delad taxi från Dalath i drygt två timmar innan vi når Kunchang Go. Där omkom över 20 000 människor då staden mer eller mindre dränktes när de omkringliggande floderna steg kraftigt.
Strax utanför Kunchang Go ligger den lilla byn Tayet Tumi där befolkningen fortfarande väntar på hjälp. En del har fått presenningar av Röda Korset, att täcka sina tak och väggar med. I skolan där 172 elever går är bänkarna donerade av Unicef. Skolan består av en bambuställning över vilken man spänt Röda Korsets presenningar. Men militärjuntan accepterade inga presenningar som det stod Röda Korset på, så man fick skicka neutrala, omärkta sådana efter katastrofen.

Hela Jolentals familj utplånades av cyklonen och sedan det traumat så pratar han inte längre.

På skolan går pojken Jolental. Han är 10 år gammal och förlorade hela sin familj på 7 personer i cyklonen. Han tas nu om hand av en annan familj i byn, men vad värre är så har han slutat att prata.

– Vi vet inte varför och vi har försökt att förmå honom börja prata igen, men utan resultat, säger hans lärarinna. Han skulle behöva professionell hjälp att bearbeta sin upplevelser. Men sådan hjälp finns inte att tillgå i det fattiga Burma.

 

Kursen höjdes

Militärregimen passade samtidigt på att sko sig rejält på hjälpinsatserna. Bland annat tvingades hjälporganisationerna att växla till sig Burmas egen hybridvaluta FEC mot US dollar. Normalt är kursen 1 USD mot 1 FEC men för nödhjälpen så erbjöd juntan en annan kurs, nämligen 0,75 USD motsvarade en FEC. Var 5:e hjälpdollar gick alltså direkt in i militärens kassa.

– Vi var tvungna att gå med på det för att överhuvudtaget kunna nå ut med någon hjälp. De höll hela världen som gisslan med sitt plågade folk som pant, säger en anonym FN-källa i Yangoon till oss.

Den hjälp som först flögs in märktes om på Yangoons flygplats, så att de nödställda trodde att hjälpen donerats från militärregimen. Under vår resa igenom deltat ser vi en presenning märkt USAid. I övrigt är det bara Unicefs logga som syns, men de har varit verksamma i Burma under många år innan Nargis slog till.

Byn byggs upp igen

I den lilla byn Fong Dan Yie omkom 42 personer, de flesta efter att de tagit sig ut på huvudvägen som var högsta punkten. Vattnet steg dock även över den vägen.

Nu har byn börjat byggas upp igen efter Nargis, 30 hus har byggts av en malaysisk hjälporganisation och man bygger nu även på en skola som ska ha en samlingssal på ovanvåningen. Dit ska befolkningen kunna ta sig ifall det behövs. Skolan byggs i betong och från taket är det 15 meter ner till marken, något man hoppas ska rädda byborna i framtiden.

En vanlig transport på Burmas vägnät

Vi åker runt i området på kinesiskt kopierade Honda motorcyklar. Vår chaufför får ofta stanna och rengöra tändstiftet, vilket kan bero på att den blandning av bensin och vatten han kör på är alltför tunt blandad. Men så är det i Burma, de få saker som finns tillgängliga för vanligt folk måste man hushålla med.

När vi åker runt här så är vi maskerade, på så sätt att vi bär traditionella burmesiska longiy-byxor och en rejäl sjal som man kan linda om huvudet för att undvika att bli upptäckt. Denna utstyrsel är också bra mot den sand som numera konstant flyger omkring i detta område.

Cyklonen tog med de flesta träden och det skulle behövts planterats några snabbväxande buskar eller liknande för att hålla sanden på plats.

Men det har inte gjorts. Militären ser helst att alla hjälpinsatser går genom dem och sen portionerar de själva ut vad de tycker är lämpligt. Vid en snabb blick kan man konstatera att det inte är tillräckligt.

 

Ryktet har nått militären

En annan motorcykel kommer ifatt oss, tydligen har ryktet om en utlänning med kamera som åker runt i området nått den lokala militären.

Vi åker tillbaka in i byn. Jag väntar på taxin som ska ta mig tillbaka till Yangoon på baksidan av huset som hyser taxistationen. När bilen är fullsatt kallas jag fram och hoppar in och sätter mig innan vi åker iväg. Vi har tur, militärerna är ute och letar efter oss i småbyarna och vi klarar oss ända tillbaka till Yangoon utan att bli stoppade.

Sedan 1962 har militärjuntan styrt Burma/Myanmar. Då var landet förmodligen det mest utvecklade i Sydostasien och hade alla förutsättningar att lyckas väl på egna ben efter självständigheten från England 1948. Men idag får landet usla placeringar i all statistik – oavsett på vilket område man jämför Burma med omvärlden. Ett prima exempel på vad årtionden av militär vanskötsel kan ställa till med.

 

Allmänna val 2010

Under 2010 har militärjuntan utlovat allmänna val, det första på 20 år. Då det sist hölls val år 1990 vann National League for Democracy en jordskredsseger och säkrade 392 platser av 485 i parlamenten, medan juntans parti fick 10 platser.

 

Det föll inte militärerna i smaken och de tillät aldrig NLD, med Aung San Suu Kyi i spetsen, att tillträda sina poster.

Det val som ska hållas i år bygger på en konstitution som röstades igenom bara veckorna efter att Nargis ödelagt stora delar av landet. Det skedde under stora protester från internationella organisationer.

 

Den nya konstitutionen säkerställer militärens inflytande över politiken även i framtiden. Dock verkar det som om generalerna ändå är nervösa för utgången av valet.

Man har nyligen antagit ett par nya vallagar som gör att NLD måste utesluta sin ledare Aung San Suu Kyi för att få lov att ställa upp. Hon är nämligen dömd till ett fängelsestraff efter det att en amerikansk förvirrad man trängde sig in i hennes hus.

Hon bröt då mot den lag som säger att man inte får erbjuda utlänningar tak över huvudet i sina egna hem. Istället ska utlänningar hänvisas till hotell med statliga licenser.

I slutet av detta år vet vi vem som vunnit valet i Burma. Om det nu överhuvudtaget blir något val.

Av: Stefan Christensen

Banner Content
Resejournalist sedan 1997 och har sedan dess skrivt, fotograferat och bloggat för de flesta svenska tidningar och resemagasin. Traveljournalist since 1997 and have since then been writing, photographing and blogging for many swedish newspapers and travel magazines.